اسید فولیک یا ویتامین B9؛ فواید اسید فولیک در حفظ سلامت و علائم کمبود آن

113405072 981a7da9 2581 4533 b417 c85114776def - اسید فولیک یا ویتامین B9؛ فواید اسید فولیک در حفظ سلامت و علائم کمبود آن

اسید فولیک یا ویتامین B9؛ فواید اسید فولیک در حفظ سلامت و علائم کمبود آن

اسید فولیک که به نام‌های فولات یا ویتامین B9 نیز خوانده می‌شود برای بسیاری از اعمال بدن از جمله سلامتی سیستم عصبی، خون و سلول ها حیاتی و اساسی است. این ویتامین بدن را در مقابل بیماری‌های قلبی، نقصهای مادر زادی، پوکی استخوان و سرطان‌های مشخصی حفظ می‌کند. این ویتامین محلول در آب است، در بدن جمع نمی شود و از طریق ادرار دفع می گردد. پس باید هر روز در رژیم غذایی خود، مصرف منابع غذایی اسید فولیک را فراموش نکنیم. اسید فولیک در گستره‌ی بسیاری از مواد غذایی مثل سبزیجات سبز برگدار، غلات، گوشت و میوه یافت می‌شود.

فولات در زمره‌ یکی از ۸ ویتامینی است که برای شکل ‌دهی به سلول‌های قرمز و سفید خون در مغز استخوان، تبدیل کربوهیدرات به انرژی و تولید DNA و RNA لازم است.

جذب فولات کافی در طول دوره‌ رشد سریع مانند دوران بارداری، نوزادی و بزرگسالی بسیار حائز اهمیت است.

فواید بالقوه‌ی مصرف فولات در حفظ سلامت

کاهش خطر نقص‌های مادرزادی

ویتامین B9  در تکامل رشد جنین بسیار با اهمیت می باشد. رشد طناب نخاعی و مغز جنین در گرو مصرف اسید فولیک توسط مادر می باشد. جذب فولیک اسید کافی در بین زنان باردار به جهت حفظ نوزاد آنها در مقابل سقط غیرعمدی جنین و نقص لوله‌ی عصبی ضروریست. زنان باید مکمل ویتامین B9  را ۲ تا ۳ ماه قبل از بارداری و در ۳ ماهه اول بارداری مصرف کنند، مخصوصا زنانی که سابقه ناهنجاری های عصبی در اقوامشان وجود دارد و زنانی که داروهای خاصی را مصرف می کنند، مثل برخی از داروهای ضد صرع .

pure hemp clothing for children 1 - اسید فولیک یا ویتامین B9؛ فواید اسید فولیک در حفظ سلامت و علائم کمبود آن

کاهش خطر ابتلا به افسردگی

فولات با جلوگیری از افزایش تشکیل هموسیستین در بدن که مانع از انتقال خون و سایر مواد مغذی به مغز شود، کمک شایانی به ما می‌کند. افزایش هموسیستین در ترشح هورمون سروتنین، که پدید آورنده‌ی حس خوب در بدن، دوپامین و نوراپی‌نفرین که نه تنها برای بهبود خلق و خوی بلکه برای تنظیم خواب و اشتها می‌شوند، اختلالاتی ایجاد می‌کند.

افسردگی - اسید فولیک یا ویتامین B9؛ فواید اسید فولیک در حفظ سلامت و علائم کمبود آن

حفظ سلامت قلب

اگر غذاهای دارای ویتامین  B9 یا اسید فولیک  را مصرف کنید، احتمال خطر بیماری قلبی را کم کرده اید. اسید فولیک مقدار اسید آمینه هموسیستئین را نیز کم می کند .همچنین افزایش میزان هموسیستین یکی از علائم بیماری تصلب شرائین قلب است.

139406040949086515963534 - اسید فولیک یا ویتامین B9؛ فواید اسید فولیک در حفظ سلامت و علائم کمبود آن

پیشگیری از سرطان

اثبات شده که جذب فولات اندک، سبب افزایش سرطان سینه در زنان می‌شود. همچنین نشان داده شده که جذب کافی فولات از غذاهای مصرفی به مقابله با سرطان روده بزرگ، معده، لوزالمعده و سرطان‌های مربوط به گردن کمک می‌کند. اگرچه مکانیسم حفاظت معمولا نا‌مشخص است، اما محققان بر این باورند که تاثیرات فولات با نقشش در تولید DNA و RNA و پیشگیری از جهش‌های ناخواسته مرتبط است. اما شواهدی دال بر اینکه مکمل‌ها نیز تاثیرات مشابه ضدسرطانی دارند، در دست نیست.

cancer - اسید فولیک یا ویتامین B9؛ فواید اسید فولیک در حفظ سلامت و علائم کمبود آن

اسید فولیک و ویتامین  B12

مکمل ویتامین B9 یا اسید فولیک برای کم خونی ناشی از کمبود ویتامین B12 مفید است. اما این مکمل بر روی تغییرات و ناهنجاری های عصبی ناشی از کمبود ویتامین B12 اثری ندارد. برای درمان این ناراحتی های عصبی تنها مصرف ویتامین B12 مفید است.

مقدار نیاز به اسید فولیک

مقدار نیاز بدن به اسید فولیک در روز برای  گروه های سنی مختلف
نوزادان و کودکان: 50 میکروگرم
کودکان 1 الی 8 سال: 80 الی 150 میکروگرم
نوجوانان 9 الی 13 سال: 300 میکروگرم
بالغین بزرگتر از 14 سال: 400 میکروگرم
زنان باردار 600 میکروگرم و زنان شیرده 500 میکروگرم

کمبود اسید فولیک

کمبود اسید فولیک موجب مشکلات جدی در بدن می شود. در آمریکا، استرالیا و بسیاری از کشورهای دیگر مواد غذایی از جمله آرد گندم را با اسید فولیک غنی می کنند.

کمبود اسید فولیک در کشورهای توسعه یافته و جوامعی که به تغذیه خود اهمیت می دهند به ندرت مشاهده می گردد. متاسفانه در کشور ما بسیاری از مردم دچار کمبود اسید فولیک و حتی سایر ویتامین ها می باشند.

9 علامت که نشانه کمبود اسید فولیک می باشند

1. ضعف سیستم ایمنی و ابتلای مکرر به بیماری های عفونی
  2. خستگی مزمن و کمبود انرژی
  3. مشکلات گوارش از قبیل نفخ، یبوست و مشکل در هضم غذا
  4. تاخیر در رشد کودکان و تکامل جنین در دوران بارداری
  5. کم خونی
  6. زخم های دهانی
  7. نوسانات خلق و خوی و تحریک پذیری
  8. رنگ پریدگی
  9. سفیدی زودرس موها (موهای خاکستری)

برخی از مردم بیشتر در معرض کمبود اسید فولیک می باشند و چنانچه جز دسته افراد زیر می باشید باید از دریافت میزان کافی آن مطمئن شوید.

pregnancy myths - اسید فولیک یا ویتامین B9؛ فواید اسید فولیک در حفظ سلامت و علائم کمبود آن

• زنان شیرده،  باردار و کسانی که قصد بارداری دارند
  • افراد معتاد به الکل
  • افراد مبتلا به بیماری های کبدی و تحت درمان با دیالیز
  • افرادی که برای درمان دیابت دارو مصرف می کنند
  • کسانی که آسپرین و متوترکسات مصرف می کنند
  • خانم هایی که دوران قاعدگی طولانی و شدید دارند

در مقاله بعدی با منابع غذایی اسید فولیک آشنا خواهید شد.

با ما همراه باشید.