دکتر رویا خادمیان

پزشک ، مشاور رژیم غذایی و ژنتیک

ویژگی های یک رژیم لاغری اصولی برای کاهش وزن

960x0 - ویژگی های یک رژیم لاغری اصولی برای کاهش وزن

ویژگی های یک رژیم لاغری اصولی برای کاهش وزن

بعضی از افراد فکر می کنند که رژیم لاغری یعنی سریع لاغر شدن با بد غذا خوردن و شکنجه دادن معده! در صورتی که می شود با یک برنامه رژیم لاغری متنوع و سرشار از انرژی بدون اینکه با یک بشقاب غذای بی طعم و رنگ مواجه باشیم، به وزن ایده آل خود دست پیدا کنیم . از جمله مواردی که باعث شکست یک رژیم لاغر ی می شود شامل نبود تنوع غذایی، حذف گروه های غذایی، حذف وعده های غذایی و استفاده بیش از حد از یک گروه مواد غذایی می باشد. در ادامه با ما همراه باشید تا با ویژگی های یک رژیم لاغری اصولی آشنا شوید.

 ویژگی های رژیم لاغری اصولی

1.رژیم لاغری که شما آن را رها نکنید

رژیم غذایی باید به گونه ای طراحی شود که برای کاهش وزن موثر باشد، پیگیری آسان داشته باشد، از نظر تغذیه ای کامل باشد، به جلوگیری از بیماری هایی مانند بیماری های قلبی و دیابت کمک کند، ایمن باشد و هیچ خطری در دراز مدت برای سلامتی ایجاد نکند.

2. رژیم لاغری که وعده های غذایی را حذف نکند

در یک رژیم غذایی اصولی نباید هیچ یک از وعده های غذایی حذف شود. یک رژیم غذایی باید با نحوه زندگی شما مناسبت داشته باشد. اگر رژیم غذایی باشد که شما را از رفتن به یک رستوران منع کند شما از غذا خوردن لذت نخواهید برد و این پایدار نیست.

3. رژیم لاغری که همراه با ورزش باشد

متخصصان بر این باورند که فعالیت بدنی جزء حیاتی سلامتی است. شاید ورزش به اندازه‌ی تغذیه در کاهش وزن مؤثر نباشد، اما ازجهتی‌دیگر اهمیت ویژه‌ای دارد و آن هم کمک به تنظیم دوباره‌ی سوخت‌وساز بدن است. ورزش برای جلوگیری از بازگشت وزنی که کم کرده‌اید، بسیاربسیار ضروری است. در افرادی که فعالیت بدنی ندارند، احتمال بازگشت وزن بیشتر است. بخشی از این تأثیر به‌ این خاطر است که با فعالیت بدنی مقداری کالری می‌سوزانید. این‌گونه می‌توانید انعطاف بیشتری در رژیم غذایی‌تان ایجاد کنید و بدون افزایش وزن، غذای بیشتری بخورید.

crossfitness runing - ویژگی های یک رژیم لاغری اصولی برای کاهش وزن

4. رژیم لاغری که شامل همه گروه های غذایی باشد

اغلبِ ما گمان می‌کنیم اگر بتوانیم ترکیب درست غذاها را کشف کنیم، می‌توانیم به‌طور جادویی وزن کم کنیم یا وزن خود را حفظ کنیم. انواع‌واقسام رژیم‌ها مانند رژیم کم‌کربوهیدرات، رژیم کم‌چربی، رژیم غذایی با گلوکز پایین و… وجود دارند.  یکی از نکات مهمی که باید در رژیم‌های کاهش وزن رعایت شود استفاده از همه گروه‌های غذایی است؛ به این معنی که از تمام گروه‌ها باید به مقدار مناسب و توصیه‌شده استفاده شود.  رژیم غذایی متعادل باید شامل همه گروه‌های غذایی یعنی نان و غلات، میوه، سبزی، گوشت و حبوبات، شیر و لبنیات و سهم کمی از روغن‌ها و چربی‌ها باشد.  رژیم‌های تک‌خوری ممنوع! به‌عنوان مثال رژیم پروتئین نوعی رژیم تک‌خوری است که در آن گروه غذایی اصلی را که گروه غلات است، کاملا حذف می‌کنند و مصرف گروه پروتئین را افزایش می‌دهند.‌ این رژیم‌ها برای سلامت فرد دردسرساز است و ممکن است عوارضی جدی ایجاد کند.

3835 - ویژگی های یک رژیم لاغری اصولی برای کاهش وزن

مطلب مرتبط:  عوارض ناشی از رژیم‌های لاغری سخت و غیر اصولی

به طور خلاصه ویژگی‌های یک رژیم لاغری اصولی شامل:

  1. رژیم غذایی اصولی باید تحت نظر متخصص تغذیه گرفته شود.
  2. این رژیم باید حاوی تمام گروه‌های غذایی، حتی چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها هم باشد تا سلامتی ما به خطر نیفتد.
  3. در رژیم‌های اصولی، هیچ کدام از 3وعده اصلی و 2میان‌وعده غذایی حذف نمی‌شوند.
  4. اگر می‌خواهید ولع خوردنتان را در طول رژیم لاغری کنترل کنید و سمت تنقلات چرب و شور نروید، صیفی‌های کم‌کالری مانند خیار، هویج و گوجه‌فرنگی که فیبر فراوانی دارند و حجم معده را پرمی‌کنند مصرف کنید. به این ترتیب، هم احساس سیری می‌کنید، هم کالری مازاد به بدنتان نمی‌رسانید و هم ویتامین‌ها و املاح فراوانی دریافت خواهید کرد.
  5. در طول رژیم‌های لاغری از لبنیات کم‌چرب یا حتی بدون چربی کمک بگیرید.
  6. برای اینکه روند کاهش وزنتان به خوبی پیش برود، به جای غلات بر پایه آرد سفید از غلات سبوس‌دار مانند برنج و ماکارونی قهوه‌ای یا نان سنگک استفاده کنید.
  7. هرچند که لزومی به حذف کامل قندوشکر وجود ندارد اما شما می‌توانید این خوراکی‌های پرکالری را در حجم برابر، با توت خشک یا کشمش جایگزین کنید.
  8. برای کاهش وزن مناسب و مطلوب، شما باید روزانه 30دقیقه ورزش با شدت متوسط در کنار رژیم غذایی‌تان داشته باشید.
  9. رژیم هر فرد مانند لباس تن اوست. رژیم خود را به دیگران پیشنهاد ندهید و رژیم‌های پیشنهادی دیگران را هم هرگز قبول نکنید. متخصصان تغذیه با توجه به شرایط بدنی و زندگی هر فردی برای او رژیم غذایی تجویز می‌کنند و بنابراین رژیم شما می‌تواند برای دیگری دردسرساز باشد و برعکس.

به منظور بهره مندی از رژیم غذایی آنلاین دکتر رویا خادمیان بر روی لینک زیر کلیک کنید:

رژیم لاغری دکتر خادمیان

مطالب مرتبط …




درباره دکتر رویا خادمیان

مشاوره ژنتیک و پیشگیری از بیماری های ارثی و عقب ماندگی های ذهنی و جسمی - مراقبت پوست و مو - آموزش تغذیه و کنترل و درمان بیماران دیابتی - کنترل سلامت قبل از بارداری ، حین بارداری و بعد از زایمان - بهداشت باروری و پیشگیری و درمان بیماری های زنان - پیشگیری و درمان بیماری های داخلی - درمان پرتوکاران

Aparat Facebook Instagram Telegram

با ما در ارتباط باشید

آدرس مطب : مشهد – بلوار معلم – بین معلم 6 و 8 – پلاک 130 طبقه دوم تلفن مطب : 36076521-051 / 09154554253
logo-samandehi