دکتر رویا خادمیان

پزشک ، مشاور رژیم غذایی و ژنتیک

چاقی در کودکان و نوجوانان : به درمان چاقی نوجوان‌تان کمک کنید

472016 491 - چاقی در کودکان و نوجوانان : به درمان چاقی نوجوان‌تان کمک کنید

چاقی در کودکان و نوجوانان : به درمان چاقی نوجوان‌تان کمک کنید

امروزه شیوع چاقی در کودکان و نوجوانان در حال افزایش است و به‌عنوان یک معضل سلامت همگانی به‌شمار می‌رود. گفتنی است 40 تا 80 درصد از کودکان چاق در بزرگسالی نیز از چاقی رنج می‌برند.

عوامل موثر در چاقی کودکان و نوجوانان

افزایش زندگی شهری و ماشینی، کم‌تحرکی و کاهش فعالیت کودکان، استفاده بی‌رویه از بازی‌های رایانه‌ای، تماشای تلویزیون و از طرفی مصرف غذاهای ناسالم دارای کالری بالا و فست‌فودها سبب چاقی در کودکان و نوجوانان شده است.

از سایر علل می‌توان به ژنتیک، استرس، تنش و بیماری‌های غدد داخلی اشاره نمود که در مقالات قبلی به‌طور مفصل به آنها پرداختیم. چاقی در کودکان موجب بلوغ زودرس و توقف رشد قدی آنان می‌شود، چراکه ترشح هورمون رشد و وضعیت هورمونی کودکان با اضافه‌وزن و تغذیه نامناسب تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد. همچنین چاقی در کودکان سبب اختلالات خواب و آپنه، کاهش و ضعف توده استخوانی، فشار خون، افزایش چربی خون، دیابت و بسیاری از بیماری‌های دیگر می‌شود.

عوارض چاقی در کودکان و نوجوانان

نوجوانان چاق در معرض افسردگی، انزوا از اجتماع و کاهش اعتماد به نفس هستند و کیفیت زندگی آنان به‌شدت تحت ‌تاثیر قرار می‌گیرد. برای کودکان شاخص توده بدنی مانند بزرگسالان به‌صورت عدد بیان نمی‌شود و بهتر است از درصد استفاده شود. به این صورت که اگر شاخص توده بدنی فرزند شما 95 درصد بیشتر از کودکان هم‌سن، هم‌قد و هم‌جنس باشد، مبتلا به چاقی است. امید است با پیشگیری چاقی کودکان از چاقی آنان در بزرگسالی و پیامدهای ناگوار ناشی از آن جلوگیری کنیم.

مطلب مرتبط: راه و روش هایی موثر برای کنترل و درمان چاقی کودکان

در درمان چاقی در کودکان، اصلاح الگوی غذایی و ورزش به‌عنوان دو رکن اصلی توصیه می‌شود که در اجرای آن نقش والدین بسیار پررنگ است. کودکان و نوجوانان به تنهایی نمی‌توانند از پس کاهش اضافه‌وزن خود برآیند. پس هرگز آنها را سرزنش نکرده و سعی کنید در راه کاهش وزن حامی و پشتیبان آنان باشید.

با فرزندان‌تان در مورد عوارض چاقی صحبت کنید. الگوی غذایی سفره خانواده را اصلاح کنید تا کودکان از شما تبعیت کنند. همراه آنان ورزش کنید تا تشویق شوند. در صورتی که رژیم غذایی و ورزش با شکست مواجه شود، در شرایط خاص و پس از تکمیل سن استخوانی و بلوغ، یعنی بعد از 16 سالگی، عمل جراحی را می‌توان مدنظر داشت و با جراح چاقی مشورت کرد.

برای بهرمندی از رژیم غذایی آنلاین دکتر رویا خادمیان بر روی لینک زیر کلیک کنید:

برنامه غذایی آنلاین

مطالب مرتبط …




درباره دکتر رویا خادمیان

مشاوره ژنتیک و پیشگیری از بیماری های ارثی و عقب ماندگی های ذهنی و جسمی - مراقبت پوست و مو - آموزش تغذیه و کنترل و درمان بیماران دیابتی - کنترل سلامت قبل از بارداری ، حین بارداری و بعد از زایمان - بهداشت باروری و پیشگیری و درمان بیماری های زنان - پیشگیری و درمان بیماری های داخلی - درمان پرتوکاران

Aparat Facebook Instagram Telegram

با ما در ارتباط باشید

آدرس مطب : مشهد – بلوار معلم – بین معلم 6 و 8 – پلاک 130 طبقه دوم تلفن مطب : 36076521-051 / 09154554253
logo-samandehi