دکتر رویا خادمیان

پزشک ، مشاور رژیم غذایی و ژنتیک

نقش و عملکرد منیزیم در بدن انسان و علائم کمبود منیزیم

Meet One of the Most Powerful Minerals in the Human Body - نقش و عملکرد منیزیم در بدن انسان و علائم کمبود منیزیم

نقش و عملکرد منیزیم در بدن انسان و علائم کمبود منیزیم

منیزیم

منیزیم از ریزمغذی‌هایی است که به جذب کلسیم کمک کرده و یکی از ضروری‌ترین املاح می‌باشد که باید بطور روزانه در رژیم غذایی گنجانده شود. این عنصر نقش حیاتی در حفظ سلامت استخوان‌ها و دندان دارد. مهم‌تر از همه، این عنصر آنزیم‌ها را فعال می‌کند، به بدن انرژی می‌دهد و به کارکردن بهتر بدن کمک می‌کند. منیزیم در بدن موجب تسکین اعصاب می‌شود و برای سلامت قلب، عضله و کلیه مهم و مفید است. منیزیم همچنین باعث آرام نگه‌داشتن گردش خون در بدن، کمک به مقابله با استرس، حفظ سلامت و بهداشت روانی در برابر افسردگی و تغییرات احساسی مؤثر است. منیزیم همچنین موجب خواب بهتر شده و بی‌خوابی را کاهش می‌دهد. کمبود منیزیم در بدن علائمی را در به همراه دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

با وجود اهمیت حیاتی که منیزیم برای بدن دارد، ولی گاهی اوقات نقش آن در سلامت بدن مورد بی‌توجهی و غفلت قرارمی گیرد.

نقش و عملکرد منیزیم در بدن

  • جلوگیری از تصلب شرایین (سخت شدن شریان ها)
  • جلوگیری از حمله و سکته قلبی
  • کاهش فشار خون
  • کاهش سطح کلسترول و تری گلیسیرید خون
  • تصحیح بی نظمی های ضربان قلب
  • توقف حمله حاد آسم
  • کاهش میزان نیاز به انسولین در صورت دیابتی بودن
  • نگهداری و تجدید سطح انرژی طبیعی بدن
  • بهبود وضعیت خواب
  • جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه
  • بهبود بینایی در صورت داشتن گلوکوما
  • کاهش گرفتگی عضله
  • کاهش اضطراب و افسردگی

سایر نقش های منیزیم در بدن:

کمک به تنظیم دمای بدن، تصفیه و سم زدایی کبد، بهبود فعالیت دستگاه گوارش، کمک به رفع یبوست و خروج آسان مدفوع از سایر نقش های منیزیم در بدن است.

magnesium - نقش و عملکرد منیزیم در بدن انسان و علائم کمبود منیزیم

مقدار نیاز روزانه بدن به منیزیم:

مردان بالای 18 سال در حدود 400 میلیگرم، زنان بالای 18 سال 300، زنان باردار 400 و زنان شیرده نیازمند 350 میلیگرم منیزیم در روز می باشند.

عواملی که سبب کمبود منیزیم می شوند:

مصرف الکل، نوشیدن بیش از حد چای و قهوه، استرس، مشکلات کلیوی، مصرف بیش از حد کلسیم، اسهال سبب کمبود منیزیم در بدن می شوند.

علائم کمبود منیزیم در بدن

کمبود منیزیم در بدن علائم گوناگونی دارد که در بعضی موارد می‌تواند اختلالات جدی در سلامتی ایجاد کند. اکثر افرادی که دچار این کمبود هستند متوجه آن نمی‌شوند و حتی مشکل شان نیز تشخیص داده نمی‌شود.

متاسفانه این کمبود تبدیل به یک مشکل کمابیش شایع بین افراد شده است. بدون شک اگر با مصرف مواد غذایی مناسب به میزان کافی، منیزم جذب نکنیم بدن دچار کمبود این ماده‌ی مغذی خواهد شد. در ادامه به ۱۰ نشانه اصلی کمبود منیزیم اشاره خواهیم نمود.

اسپاسم و گرفتگی عضلانی

اسپاسم‌ها و کرامپ‌های عضلانی جزو مشکلات آزاردهنده و همچنین دردناک هستند. این مشکلات غیرقابل کنترل بوده و نمی‌شود به راحتی نادیده شان گرفت. اسپاسم ها و گرفتگی های عضلانی از علایم قابل توجه کمبود منیزیم می باشند. منیزیم برای حفظ سلامت عضلات ضروری است و با تحریک بازجذب کلسیم به حفظ عضلات قوی و جلوگیری از گرفتگی کمک می کند.همچنین منیزیم میزان جذب پتاسیم را که یک عنصر ضروری برای عملکرد مناسب عضلات می باشد، افزایش می دهد. به علاوه منیزیم با مسدود کردن گیرنده های درد در مغز و سیستم عصبی به کاهش درد ماهیچه ها کمک می کند.

اگر شما زیاد دچار گرفتگی عضلانی می شوید حتما میزان منیزیم بدن تان را مورد بررسی قرار دهید. ممکن است کشش مکرر عضلات مخصوصا کشش چشم، ناشی از کمبود منیزیم باشد.

spasm - نقش و عملکرد منیزیم در بدن انسان و علائم کمبود منیزیم

میگرن های مکرر

اگر شما مکررا دچار حملات میگرن می شوید احتمال کمبود منیزیم در شما وجود دارد. مطالعات نشان داده که کمبود منیزیم مغز یکی از علل مهم مکانیسم حملات میگرن می باشد. روشهای طبیعی درمان میگرندر مقاله ای که در سال ۲۰۱۲ در مجله انتقال عصبی چاپ شده، آمده است که کلیه بیماران مبتلا به میگرن باید با منیزیم درمان شوند. منیزیم حتی برای درمان میگرن ناشی از قاعدگی نیز مفید می باشد و علاوه بر این باعث کاهش دردهای دوران قاعدگی می شود.

migren - نقش و عملکرد منیزیم در بدن انسان و علائم کمبود منیزیم

ریتم نامنظم قلب

ریتم نامنظم و غیرطبیعی قلب یکی از نشانه های رایج کمبود منیزیم در بدن است. این ماده معدنی برای عملکرد مناسب قلب و پشتیبانی از فعالیت ریتمیک قلب اهمیت دارد.منیزیم به انتقال یون های کلسیم و پتاسیم از خلال غشای سلولی که یک فرآیند مهم برای ریتم طبیعی قلب است، کمک می کند.

retm ghalb - نقش و عملکرد منیزیم در بدن انسان و علائم کمبود منیزیم

اضطراب، افسردگی و بی قراری

اگر شما به طور ناگهانی و بدون هیچ دلیلی احساس افسردگی، بی حالی، بی قراری و زودرنجی کردید می تواند به دلیل کمبود تغذیه ای مانند کمبود منیزیم باشد.منیزیم به حفظ آرامش و خونسردی کمک می کند و کمبود آن باعث بی قراری، افسردگی، اختلالات رفتاری و تحریک پذیری می شود که همگی با جایگزینی منیزیم قابل برگشت هستند.

stres - نقش و عملکرد منیزیم در بدن انسان و علائم کمبود منیزیم

از دست دادن اشتها

میزان پایین منیزیم در بدن می تواند باعث از دست رفتن اشتها شود. منیزیم به هضم، جذب و استفاده از پروتئین، چربی و کربوهیدرات کمک می کند. کمبود عناصر معدنی باعث اختلال در کار سیستم داخلی شده و منجر به از دست رفتن اشتها، تهوع و استفراغ می شود. همچنین کمبود منیزیم یکی از دلایل عمده از بین نرفتن چربی اطراف شکم می باشد.بنابراین عملکرد منیزیم در رژیم غذایی اهمیت بالایی دارد.

1 - نقش و عملکرد منیزیم در بدن انسان و علائم کمبود منیزیم

خستگی و ضعف بدون دلیل خاص

بدون شک خستگی زیاد و بیش از اندازه طبیعی نیست. درست است که همه ی ما در طول روز به دلیل عوامل متعددی مانند استرس‌های کاری، مشغله‌های روزمره وغیره احساس خستگی و بی حالی می کنیم اما خستگی طولانی مدت و دائمی می‌تواند یکی از علائم کمبود منیزیم تلقی شود. حتی کمبود خفیف منیزیم می تواند باعث خستگی و ضعف عمومی شود. منیزیم نقشی کلیدی در شکستن گلوکز و تولید انرژی دارد که باعث افزایش سوخت و ساز بدن شده و خستگی و ضعف را برطرف می کند.به علاوه منیزیم متابولیسم کلسیم، پتاسیم، فسفر، مس، ویتامین C و روی را که به تامین انرژی بدن کمک می کنند، تنظیم می کند.

ضعف خستگی 1 - نقش و عملکرد منیزیم در بدن انسان و علائم کمبود منیزیم

افزایش فشار خون

منیزیم در تنظیم فشار خون نقش مهمی را ایفا می کند. در بیماران مبتلا به فشار خون بالا، فقر منیزیم شایع است و باعث تشدید بیماری می شود. رژیم های غذایی که حاوی مقدار زیادی سبزی و میوه باشند منیزیم و پتاسیم را در حد کافی تأمین کرده و باعث کاهش فشار خون بالا می شوند. مطالعات نشان می دهد دریافت زیاد منیزیم، پتاسیم و کلسیم و دریافت کم چربی و سدیم در رژیم غذایی روزانه تأثیر زیادی در کاهش فشار خون بالا دارد. بنابراین توصیه می شود با دریافت کافی منابع حاوی منیزیم از وقوع فشار خون بالا پیشگیری و آن را کنترل کنید،

خون - نقش و عملکرد منیزیم در بدن انسان و علائم کمبود منیزیم

نداشتن خواب سالم

اگر شما در خوابیدن مشکل دارید یا پس از چند ساعت خواب باز هم احساس خستگی می کنید احتمال کمبود منیزیم در بدن شما وجود دارد.منیزیم به آرامش فیزیکی و ذهنی کمک می کند و باعث خواب آرام می شود. کمبود منیزیم بر روی عملکرد درست گیرنده های گاما آمینوبوتیریک اسید در مغز تاثیر می گذارد. گاما آمینوبوتیریک اسید یک انتقال دهنده عصبی است که باعث ایجاد آرامش مغزی و لذت بردن از خواب می شود. بنابراین رژیم غذایی حاوی منیزیم می تواند برای داشتن خواب سالم به شما کمک کند.

.jpg - نقش و عملکرد منیزیم در بدن انسان و علائم کمبود منیزیم

مشکل تمرکز، حواس پرتی و از دست دادن حافظه 

منیزیم بر روی میزان یادگیری و حافظه که جزو عملکردهای اساسی مغز هستند تاثیرگذار است.در واقع منیزیم برای عملکرد طبیعی سیستم عصبی ضروری است و اثر مستقیم بر روی توانایی یادگیری، حافظه کوتاه مدت و حافظه بلند مدت دارد. منیزیم میزان توجه را افزایش و آشفتگی ذهنی را کاهش می دهد.

کمبود منیزیم باعث رسوب فلزات سنگین در مغز می شود و خطر ابتلا به بیماری های پارکینسون، ام اس و آلزایمر را افزایش می دهد.

external dis - نقش و عملکرد منیزیم در بدن انسان و علائم کمبود منیزیم

بوی ناخوشایند بدن

اگر شما به طور ناگهانی عرق زیادی می کنید و بوی بدن تان ناخوشایند است، ممکن است کمبود منیزیم یکی از دلایل آن باشد. منیزیم به کنترل فعالیت غدد عرق و خنثی کردن مواد شیمیایی تولید کننده بو کمک می کند.عدم تعادل در مصرف منیزیم می تواند منجر به تعریق بیش از حد شود. برای مبارزه با بوی نامناسب بدن از غذاهای غنی از منیزیم در رژیم غذایی خود و یا مکمل های منیزیم استفاده کنید.

نکات مهم:

– اگر بیماری شدید کلیوی یا قلبی دارید، بدون مشورت پزشک از مکمل‌های منیزیم استفاده نکنید.

– مصرف بیش از حد شیر منیزیم (به عنوان مسهل یا آنتی اسید) یا نمک‌های اپسوم Epsom salt (سولفات منیزیم) به عنوان مسهل یا تقویت کننده باعث می‌شود که شما مقادیر زیادی منیزیم هضم کنید، مخصوصاً اگر مشکل کلیوی داشته باشید، مصرف زیاد منیزیم باعث ایجاد مشکلات جدی برای سلامتی و حتی مرگ می‌شود.

– بعضی از غذاها، نوشیدنی‌ها و داروها، بدن را برای مصرف منیزیم مورد نیاز با مشکل و سختی روبرو می‌کنند. این‌ها شامل آهن، منگنز، فسفر، روی و چربی است.

– مصرف زیاد سدیم (نمک)، کافئین، الکل، فیبر، ریبوفلاوین، انسولین و دیورتیک‌ها (ادرارآور) باعث از دست دادن منیزیم توسط بدن می‌شود.

 

 

مطالب مرتبط …




درباره دکتر رویا خادمیان

مشاوره ژنتیک و پیشگیری از بیماری های ارثی و عقب ماندگی های ذهنی و جسمی - مراقبت پوست و مو - آموزش تغذیه و کنترل و درمان بیماران دیابتی - کنترل سلامت قبل از بارداری ، حین بارداری و بعد از زایمان - بهداشت باروری و پیشگیری و درمان بیماری های زنان - پیشگیری و درمان بیماری های داخلی - درمان پرتوکاران

Aparat Facebook Instagram Telegram

با ما در ارتباط باشید

آدرس مطب : مشهد – بلوار معلم – بین معلم 6 و 8 – پلاک 130 طبقه دوم تلفن مطب : 36076521-051 / 09154554253
logo-samandehi