دکتر رویا خادمیان

پزشک ، مشاور رژیم غذایی و ژنتیک

 فواید اسیدهای چرب امگا 3 در بهبود سلامت و پیشگیری از بسیاری از بیماری ها

چرب امگا 3 -  فواید اسیدهای چرب امگا 3 در بهبود سلامت و پیشگیری از بسیاری از بیماری ها

 فواید اسیدهای چرب امگا 3 در بهبود سلامت 

فواید اسیدهای چرب امگا 3 در بهبود سلامت و کمک به پیشگیری از بسیاری از بیماری ها بطور کامل از نظر علمی ثابت شده است. چربی های امگا 3 به دلیل خاصیت ضد التهابی آن ها دارای فواید بی شماری برای سلامت می باشند، اسیدهای چرب امگا 3 به سه شکل اصلی می باشند: دوکوزاهگزانوئیک اسیدDHA))، آلفا لینولنیک اسید (ALA) و ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA).  آلفا لینولنیک اسید در آجیل ها و انواع تخمه و گوشت گاوی که با علف طبیعی تغذیه شده و لبنیات تولیدی از شیر آن یافت می شود. دوکوزاهگزانوئیک و ایکوزاپنتانوئیک اسید که بیشترین فواید را برای بدن دارند در انواع ماهی مانند ساردین، ماهی آزاد و تن به وفور یافت می شوند و باید بیشتر تمرکزمان را بر مصرف این دسته از اسیدهای چرب امگا 3 معطوف کنیم.

اسید چرب امگا 3 چیست؟

امگا 3 یکی از اسیدهای چرب ضروری است که در ساختمان برخی چربی‌ها وجود دارد و ویژگی‌های خاصی دارد. این اسیدهای چرب را به این دلیل ضروری نامیده‌اند که اولاً برای ادامه حیات بدن کاملاً ضروری است و ثانیاً چون توسط خود بدن انسان قابل تولید نیست، حتماً باید از طریق رژیم غذایی با مکمل‌ها تأمین شوددر واقع بدن انسان برای برطرف کردن نیازهای خود به مواد تغذیه‌ای ازجمله اسیدهای چرب و پروتئین نیاز دارداسیدهای چرب از اجزای تشکیل‌دهنده چربی‌هاست که بدن قادر به تولید انواع ضروری آن نیست و باید از طریق ماده غذایی تأمین شود.

فواید اسیدهای چرب امگا 3: سلامت قلب

شواهد گوناگون نقش مفید امگا ۳ را به منظور جلوگیری از بیماری‌های قلبی عروقی یا سکته (شامل آنفارکتوس و مرگ ناگهانی قلبی) نشان می‌دهد. امگا 3 موجود در ماهی کمک به تنظیم ضربان قلب، کاهش فشار خون، جلوگیری از لخته شدن خون و کاهش هر نوع التهاب در بدن می کند که همه این عوامل باعث کاهش خطر سکته قلبی و مغزی می شودچربی های امگا 3 همچنین سطح تری گلیسرید و کلسترول بد(LDL)  را کاهش و کلسترول خوب(HDL)  را افزایش می دهند. کافی است 2 الی 3 وعده ماهی در هفته مصرف نمایید تا 50 درصد از خطر سکته قلبی بکاهید.

مطلب مرتبط:  ۱۳ نکته برای کاهش کلسترول با رژیم غذایی

zdravljenje bolezen health -  فواید اسیدهای چرب امگا 3 در بهبود سلامت و پیشگیری از بسیاری از بیماری ها

فواید اسیدهای چرب امگا 3: پیشگیری از سرطان

سرطان یکی از علل اصلی مرگ و میر در جهان غرب است و به مدت طولانی ادعا شده است که اسیدهای چرب امگا 3 به کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان ها مرتبط است. جالب توجه است، مطالعات نشان داده اند که افرادی که بیشترین مصرف امگا 3 را دارند تا 55 درصد در معرض خطر کمتر  سرطان روده بزرگ هستند.علاوه بر این، مصرف امگا 3 به کاهش خطر سرطان پروستات در مردان و سرطان پستان در زنان مرتبط است. با این حال، تمام مطالعات با این موارد موافق نیستند.

فواید اسیدهای چرب امگا 3: سلامت مغز و پیشگیری از افسردگی

بخش اصلی مغز از چربی ساخته شده است، زمانی که مقدار کافی از اسیدهای چرب امگا 3 از طریق جریان خون به مغز برسد به بهترین شکل به فعالیت خود ادامه می دهد. اسیدهای چرب غیر اشباع ارتباط بین سلول های مغز را تسریع و از التهاب در بخش های مختلف مغز کاسته و کمک به کاهش روند پیری سلول ها می نمایند. در کنار درمان استاندارد پزشکی استفاده از مکمل های امگا 3 کمک به بهبود وضعیت در بیماران مبتلا به آلزایمر و افسردگی می کند.

pic 1526022413 -  فواید اسیدهای چرب امگا 3 در بهبود سلامت و پیشگیری از بسیاری از بیماری ها

فواید اسیدهای چرب امگا 3: بهبود سلامت چشم

DHA، یک نوع از امگا 3، که یک جزء ساختاری عمده ای از مغز و شبکیه چشم استهنگامی که شما به اندازه کافی DHA مصرف نمی کنید مشکلات بینایی ممکن است بوجود می آیندجالب توجه است که مصرف به اندازه ی کافی امگا 3 به کاهش خطر دژنراسیون ماکولا ( یکی از علل اصلی آسیبهای دائم چشمی و نابینایی در جهان ) مرتبط است.

فواید اسیدهای چرب امگا 3: مبارزه با التهاب

التهاب فوق العاده مهم است ما به آن برای مبارزه با عفونت و ترمیم آسیب در بدن نیاز داریمبا این حال، گاهی اوقات التهاب برای یک مدت طولانی حتی بدون عفونت یا وجود آسیب همچنان ادامه دارد. این  التهاب مزمن (طولانی مدت)  نام دارد.مشخص شده است که التهاب طولانی مدت می تواند تقریبا به هر بیماری مزمن غربی از جمله بیماری قلبی و سرطان کمک کند، اسیدهای چرب امگا 3 می تواند تولید مولکول ها و مواد مرتبط با التهاب، مانند ایکوزانوئیدهای التهابی و سیتوکین را کاهش دهدمطالعات همواره ارتباط بین مصرف امگا 3 بالاتر و کاهش التهاب نشان داده‌اند.

مطلب مرتبط: مواد غذایی ضد التهاب که به درمان التهاب در بدن کمک می کند

فواید اسیدهای چرب امگا 3: کاهش چربی در کبد

بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) شایع تر از آن چیزی است که شما فکر می کنیدآن با اپیدمی چاقی افزایش یافته است و در حال حاضر شایع ترین علت بیماری های مزمن کبدی در جهان غرب استنشان داده شده است که مکمل های همراه با اسیدهای چرب امگا 3 چربی کبد و التهاب در افراد با بیماری کبد چرب غیر الکلی را کاهش می‌دهد.

فواید اسیدهای چرب امگا 3: پوکی استخوان و درد مفاصل

پوکی استخوان یک بیماری شایع در افراد مسن و بالای 50 سال است، خانم ها بیش از آقایان به آن مبتلا می شوند، یکی از دلایل اصلی پوکی استخوان افت میزان هورمون های ترشح شونده از غدد فوق کلیوی است که بعد از سن یائسگی رخ می دهد. امگا 3، ویتامین D و عناصر روی و منیزیم کمک به تقویت غدد فوق کلیوی و ترشح بیشتر هورمون هایی می کنند که در متابولیزم کلسیم و پیوند آن به استخوان ها نقش دارندبسیار مهم است که خانم ها از 40 سالگی برای جلوگیری از بروز پوکی استخوان در سنین بالا و مشکلات مفاصل با یک برنامه غذایی متعادل و استفاده از مکمل های غذایی میزان کافی کلسیم، منیزیم، روی، ویتامین D و اسیدهای چرب امگا 3 دریافت کنند. بیماری پوکی استخوان بویژه در زنان بالای 55 سال درمان قطعی ندارد و صرفا می توان از روند پیشرفت آن جلوگیری نموددر مواردی که فرد دچار مشکلاتی از قبیل درد و سایش مفاصل است مصرف امگا 3 در کنار سایر ترکیبات مفید برای غضروف ها از قبیل گلوکزامین و کندرویتین کمک به بهبود وضعیت بیمار می کند.

فواید اسیدهای چرب امگا 3: کاهش علائم ADHD در کودک

اختلال بیش فعالی با کمبود توجه (ADHD) یک اختلال رفتاری است که با بی توجهی، بیش فعالی و تکانشگری همراه استمطالعات متعدد نشان داده اند که کودکان مبتلا به ADHD دارای سطوح خونی پایین تری از اسیدهای چرب امگا 3، در مقایسه با همسالان سالم خود هستندمطالعات متعدد نشان داده اند که مکمل های امگا 3 در واقع می تواند سبب کاهش نشانه های   ADHD شودامگا 3S به بهبود بی توجهی و توانایی برای تکمیل وظایف کمک می کند. آنها همچنین سبب کاهش بیش فعالی، تکانشگری، بی قراری و پرخاشگری می شونداخیرا محققان شواهد درمان های مختلف برای ADHD  را بررسی کرده اند. آنها دریافتند که مکمل روغن ماهی یکی از امیدوار کننده ترین درمان ها است.

مطلب مرتبط: نقش تغذیه در کاهش اثرات بیش فعالی در کودکان

1 247 -  فواید اسیدهای چرب امگا 3 در بهبود سلامت و پیشگیری از بسیاری از بیماری ها

فواید اسیدهای چرب امگا 3: ارتقاء سلامتی مغز در دوران بارداری و اوایل زندگی

امگا 3 برای رشد مغز و توسعه کودک بسیار مهم است. DHA برای 40٪ از اسیدهای چرب چند اشباع نشده در مغز و 60٪ در شبکیه چشم محاسبه شده است. بنابراین، جای تعجب نیست که نوزادان تغذیه شده با شیرخشک غنی شده با  DHAبینایی بهتری از نوزادان تغذیه شده با شیرخشک غنی نشده دارندمصرف به اندازه ی کافی امگا 3 در دوران بارداری با فواید بسیار زیادی برای کودک در ارتباط است. که عبارتند از:
هوش بالاتر .
ارتباط و مهارت های اجتماعی بهتر .
مشکلات رفتاری کمتر.
کاهش خطر تاخیر در رشد.
کاهش خطر  ADHD، اوتیسم و فلج مغزی.

زعفران در بارداری ۲ -  فواید اسیدهای چرب امگا 3 در بهبود سلامت و پیشگیری از بسیاری از بیماری ها

فواید اسیدهای چرب امگا 3: بهبود اختلالات ذهنی

در افراد مبتلا به اختلالات روانی سطح پایین امگا 3 گزارش شده است.مطالعات نشان داده اند که مکمل امگا 3 می تواند فرکانس نوسانات خلقی و عود در افراد مبتلا به هر دو اسکیزوفرنی و اختلالات دوقطبی را کاهش دهد. مکمل های همراه با اسیدهای چرب امگا 3 نیز ممکن است رفتار خشونت را کاهش دهد.

برای دریافت رژیم غذایی دکتر رویا خادمیان بر روی لینک زیر کلیک کنید 👇🏻👇🏻👇🏻

مشاوره برنامه غذایی

مطالب مرتبط …




درباره دکتر رویا خادمیان

مشاوره ژنتیک و پیشگیری از بیماری های ارثی و عقب ماندگی های ذهنی و جسمی - مراقبت پوست و مو - آموزش تغذیه و کنترل و درمان بیماران دیابتی - کنترل سلامت قبل از بارداری ، حین بارداری و بعد از زایمان - بهداشت باروری و پیشگیری و درمان بیماری های زنان - پیشگیری و درمان بیماری های داخلی - درمان پرتوکاران

Aparat Facebook Instagram Telegram

با ما در ارتباط باشید

آدرس مطب : مشهد – بلوار معلم – بین معلم 6 و 8 – پلاک 130 طبقه دوم تلفن مطب : 36076521-051 / 09154554253
logo-samandehi