دکتر رویا خادمیان

پزشک ، مشاور رژیم غذایی و ژنتیک

خواص لیمو ترش ؛ 20 خاصیت شگفت انگیز این میوه خوشمزه 

AdobeStock 114940182 1170x780 - خواص لیمو ترش ؛ 20 خاصیت شگفت انگیز این میوه خوشمزه 

خواص لیمو ترش ؛ 20 خاصیت شگفت انگیز این میوه خوشمزه

لیمو ترش جز خوراکی‌های رایج در هر آشپزخانه‌ای است. از لیمو می‌توانیم در پخت غذا یا درست کردن نوشیدنی استفاده کنیم. لیمو نه تنها میوه‌ی طعم‌داری است که می‌تواند طعم غذا را تغییر دهد، بلکه خواص شگفت‌انگیز بسیاری نیز دارد. برای آشنایی با خواص لیمو ترش با ما همراه باشید.

لیمو جزء مرکبات است؛ یعنی این میوه سرشار از ویتامین C است. لیمو دارای کالری اندکی است؛ و علاوه بر ویتامین C حاوی کلسیم، پتاسیم، فیبر پکتین، و مقداری کمی ویتامین A، فسفر، آهن، و منیزیوم است. لیمو یک ضد باکتری و ضد عفونی طبیعی است و می‌تواند علیه بسیاری از عفونت‌ها مبارزه کند.

ترکیب آب و لیمو روحیه‌مان را شاداب می‌کند و با نوشیدن آن احساس می‌کنیم حال‌مان بهتر است؛ ولی فواید لیمو به همین جا ختم نمی‌شوند. این موجود شگفت‌انگیز طبیعی بی‌شمار فایده دارد که سخاوتمندانه همه را در اختیارتان گذاشته است. لیمو می‌تواند پوست صورت‌تان را درخشان کند، لک‌ها را بر طرف نماید، به موهای‌تان درخشندگی ببخشد، دستگاه ایمنی‌تان را تقویت کند، سرعت بروز نشانه‌های پیری را کاهش دهد، و فشار خون‌تان را تنظیم نماید.

390374 - خواص لیمو ترش ؛ 20 خاصیت شگفت انگیز این میوه خوشمزه 

خواص لیمو ترش: ۱ . تقویت دستگاه ایمنی بدن

مصرف ویتامین C، مثل این است که ماشین بدون برق خود را باطری به باطری کنید! آب‌ لیمو سرشار از این ویتامین است. زمانی که مضطرب می‌شوید، یکی از اولین چیزهایی که در بدن شما کاهش می‌یابد، میزان ویتامین C در دسترس دستگاه ایمنی بدن شماست؛ به همین دلیل متخصصان توصیه می‌کنند در روزهای پراسترس ویتامین C بیشتری مصرف کنیم.

مطلب مرتبط: تقویت سیستم ایمنی بدن با تغذیه مناسب

خواص لیمو ترش: ۲. منبع فوق‌العاده پتاسیم

همان‌طور که قبلا هم اشاره کردم، لیمو ترش سرشار از پتاسیم است که برای سلامت قلب، عملکرد مغز و سیستم عصبی بدن مفید است.

مطلب مرتبط: نقش پتاسیم در بدن، علائم کمبود پتاسیم و منابع غذایی دارای پتاسیم

خواص لیمو ترش: ۳. کمک به فرآیند هضم

آب‌ لیمو نه تنها باعث فرآیند هضم بهتر و سالم‌تری می‌شود، بلکه سموم (زهرابه‌های) دستگاه گوارش شما را رقیق می‌کند و باعث از بین رفتن علائم سوءهاضمه، نظیر سوزش شکم، آروغ و نفخ هم می‌شود.

مطلب مرتبط: غذاهایی حاوی آنزیم های گوارشی طبیعی که به هضم غذا کمک می کنند

digest faster www.ehowtodo.ir  850x491 - خواص لیمو ترش ؛ 20 خاصیت شگفت انگیز این میوه خوشمزه 

خواص لیمو ترش: ۴. سنگ کلیه

اسید سیتریک موجود در لیمو ترش برای درمان رسوبات کلسیمی و سنگ کلیه مفید می باشد. محتوای پتاسیم بالا در لیمو ترش برای سم زدایی کلیه ها و مثانه بسیار موثر است.

خواص لیمو ترش: ۵. کبد

لیمو ترش یک محرک شگفت انگیز برای کبد است و اسید اوریک و دیگر سموم بدن را دفع می کند. آب لیموترش تازه ناشتا یک سم زدایی عالی برای کبد محسوب می شود.

خواص لیمو ترش: ۶. قلب

فیبر محلول موجود در لیمو ترش با کاهش کلسترول و فشار خون بالا می تواند از بیماری های قلبی، حملات قلبی و سکته قلبی پیشگیری کند.

خواص لیمو ترش: ۷.  دهان و دندان

لیمو ترش می تواند برای مراقبت های دهان و دندان استفاده شود. اگر آب لیمو ترش تازه برای دندان درد استفاده شود، می تواند به درمان درد کمک کند، ماساژ آب لیمو ترش روی لثه ها می تواند خونریزی لثه را متوقف کند همچنین برای از بین بردن بوی بد دهان می توانید از لیمو ترش تازه استفاده کنید.

78650 1 - خواص لیمو ترش ؛ 20 خاصیت شگفت انگیز این میوه خوشمزه 

 

خواص لیمو ترش: ۸. فشارخون بالا

مصرف آب لیمو ترش به دلیل پتاسیم بالا می تواند برای درمان کلسترول خون و فشار خون بالا، سرگیجه و حالت تهوع استفاده شود.

خواص لیمو ترش: ۹. دیابت و قند خون

به گفته انجمن دیابت آمریکا، لیمو ترش به عنوان یک غذای فوق العاده برای دیابت محسوب می شوند. به طور عمده، سطح بالای فیبر محلول موجود در لیمو ترش برای کمک به تنظیم سطح قند خون بیماران دیابتی کمک می کند. همچنین لیمو و سایر مرکبات دارای شاخص گلیسمی پایین هستند و باعث افزایش ناگهانی میزان گلوکز خون نمی شوند.

خواص لیمو ترش: ۱۰. گلودرد، سرماخوردگی و آنفلونزا

آب لیمو ترش تازه می تواند به درمان سرماخوردگی، آنفلوانزا یا تب کمک می کند، همچنین غرغره با لیمو ترش تازه به درمان عفونت های باکتریایی گلو کمک می کند.

خواص لیمو ترش: ۱۱. از بین بردن لکه‌های روی پوست

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آب‌ لیمو نه تنها لکه‌های پوست را از بین می‌برد و کم می‌کند، بلکه شما را از شر چین‌وچروک‌های پوست‌تان نیز خلاص می‌کند. حتی می‌توانید از آب‌ لیمو استفاده و زخم‌های روی پوست خود را تا حدودی محو کنید. آب‌ لیمو خون را از سموم موجود پاک‌سازی و طراوت و شفافی پوست شما را حفظ می‌کند.

خواص لیمو ترش: 12. چشم

ویتامین C موجود در لیمو ترش از بروز پیر چشمی و دژنراسیون ماکولا محافظت می کند، در عین حال فلاونوئید های موجود در لیمو ترش برای جلوگیری از عفونت های چشمی مفید هستند.

lemon woman edited - خواص لیمو ترش ؛ 20 خاصیت شگفت انگیز این میوه خوشمزه 

خواص لیمو ترش: 13. یبوست

لیمو ترش حرکت روده ها را افزایش داده و برای سم زدایی و تمیز کردن روده ها و درمان یبوست مفید می باشد. ترکیب آب ولرم و یک لیمو ترش تازه صبح ناشتا برای پاکسازی روده ها مفید است. همچنین آب لیمو ترش و نمک برای از بین بردن یبوست مفید می باشد.

مطلب مرتبط: درمان یبوست : راه حل طبیعی برای درمان یبوست

خواص لیمو ترش: 14. کمک به کاهش وزن

لیموترش حاوی فیبر پکتین است و به کنترل ولع هنگام غذا خوردن کمک خواهد کرد. ترکیب یک لیوان آب گرم و لیمو ترش تازه یک راه آسان برای کاهش وزن است، همچنین اسید سیتریک موجود در لیمو ترش یک چربی سوز عالی بوده که به لاغری و کاهش وزن کمک می کند. معجون لیمو ترش و عسل صبح ناشتا هم برای کاهش وزن و لاغری مفید می باشد و شما پس از چند هفته می توانید اثرات آن را ببینید.

خواص لیمو ترش: 15. کاهش التهاب

اگر مرتب آب‌ لیمو مصرف کنید، اسیدیته بدن شما کاهش خواهد یافت و از بروز برخی اختلالات جلوگیری خواهد کرد. آب‌ لیمو اوریک‌اسید موجود در مفاصل را از بین می‌برد؛ اسیدی که یکی از عوامل اصلی التهاب در ناحیه‌ی مفاصل است.

خواص لیمو ترش: 16.  لیمو ضد پیری است

مقدار بالای آنتی‌اکسیدان‌های موجود در لیمو باعث می‌شود این میوه‌ی پرخاصیت با رادیکال‌های آزاد مبارزه کند و بروز نشانه‌های پیری را به تاخیر بیندازد. رادیکال‌های آزاد دلیل عمده‌ی پیری هستند. رادیکال‌های آزاد ظرفیت تولید مجدد سلول‌های پوست را کاهش می‌دهند. آنتی‌اکسیدان‌ها با این رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کنند و ظرفیت بازسازی سلول‌ها را بهبود می‌بخشند. مصرف مرتب آب و لیمو بروز چین و چروک‌ها، خطوط، و دیگر نشانه‌های پیری را به تاخیر می‌اندازد.

خواص لیمو ترش: 17. کمک به ترک هرچه سریع‌تر کافئین

این مورد را باور نمی‌کردم تا زمانی که خودم امتحان کردم. تنها کافی است به جای اینکه سر صبح قهوه بخورید، آب لیمو مصرف کنید تا ببینید چگونه معجزه خواهد کرد! احساس شادابی خواهید کرد و دیگر آن خستگی بد موقع بعدازظهر به سراغ‌تان نخواهد آمد. سیستم عصبی شما به خاطر نوشیدن آب‌ لیمو از شما تشکر خواهد کرد!

خواص لیمو ترش: 18. سرطان

لیمو ترش دارای خواص ضد سرطان می باشد، تحقیقات نشان داده که لیمو و سایر مرکبات به دلیل وجود فلاونوئیدها می توانند برای پیشگیری و درمان انواع سرطان ها و تومور ها مفید است.

خواص لیمو ترش: 19. کاهش عفونت‌های ویروسی

آب‌لیموی داغ مؤثرترین راه برای کاهش عفونت‌های ویروسی و گلودردهای همراه با آن است. اگر یادتان باشد، گفتیم آب‌ لیمو دستگاه ایمنی بدن را تقویت می‌کند و این عفونت‌ها را ریشه‌کن خواهد کرد.

خواص لیمو ترش: 20. انرژی‌زا بودن

با وارد شدن آب‌ لیمو به دستگاه گوارش، سرشار از انرژی خواهید شد. آب‌ لیمو اضطراب و افسردگی را از بین می‌برد، حتی عطر لیمو ترش آرامش‌بخش است.

برای بهرمندی از رژیم غذایی آنلاین دکتر رویا خادمیان بر روی لینک زیر کلیک کنید:

رژیم غذایی اینترنتی

مطالب مرتبط …




درباره دکتر رویا خادمیان

مشاوره ژنتیک و پیشگیری از بیماری های ارثی و عقب ماندگی های ذهنی و جسمی - مراقبت پوست و مو - آموزش تغذیه و کنترل و درمان بیماران دیابتی - کنترل سلامت قبل از بارداری ، حین بارداری و بعد از زایمان - بهداشت باروری و پیشگیری و درمان بیماری های زنان - پیشگیری و درمان بیماری های داخلی - درمان پرتوکاران

Aparat Facebook Instagram Telegram

با ما در ارتباط باشید

آدرس مطب : مشهد – بلوار معلم – بین معلم 6 و 8 – پلاک 130 طبقه دوم تلفن مطب : 36076521-051 / 09154554253
logo-samandehi