دکتر رویا خادمیان

پزشک ، مشاور رژیم غذایی و ژنتیک

مواد غذایی سرشار از ویتامین C برای تامین میزان ویتامین C مورد نیاز بدن

vitamin c 1200x630 - مواد غذایی سرشار از ویتامین C برای تامین میزان ویتامین C مورد نیاز بدن

مواد غذایی سرشار از ویتامین C برای تامین میزان ویتامین C مورد نیاز بدن

ویتامین C نوعی آنتی‌اکسیدان بوده و یکی از نیازهای ضروری برای حفظ سلامت و کارایی بدن محسوب می‌شود. این ویتامین سلامت و حفظ تاندون‌ها، استخوان‌ها و پوست‌تان را تضمین و به دستگاه ایمنی شما کمک می‌کند که از تأثیرات منفی مواد مضر در بدن‌تان جلوگیری نماید. به همین دلیل حتما باید مواد غذایی سرشار از ویتامین C را به‌ اندازه‌ی کافی در رژیم غذایی روزانه‌ی خود بگنجانید. در این مقاله با بهترین منابع ویتامین C که برای تامین میزان ویتامین C مورد نیاز بدن باید مصرف کنیم، آشنا می‌شوید.

خانواده‌ی کلم‌ها

کلم‌هایی مثل کلم چینی، بروکسل و بروکلی فرمانروایان دنیای سلامتی‌اند. در هر فنجان از این کلم‌ها 33 میلی گرم ویتامین C وجود دارد. خانواده‌ی کلم‌ها سرشار از مواد مغذی‌اند و می‌توانند با سرطان و بیماری‌های قلبی عروقی مقاله کنند. کلم بروکسل چهار برابر بیشتر از هم خانواده های دیگر خود ویتامین C دارد، یعنی هر فنجان 97 میلی گرم. توجه داشته باشید بهترین شیوه‌ی پخت کلم‌ها بخارپز کردن است تا بیشترین میزان ویتامین‌های خود را حفظ کنند. توصیه می‌کنیم از جوشاندن طولانی مدت این کلم‌ها خودداری کنید.

 thumbgen - مواد غذایی سرشار از ویتامین C برای تامین میزان ویتامین C مورد نیاز بدن

مرکبات

مرکبات منبع فوق‌العاده‌ی ویتامین C، پتاسیم، پکتین و ترکیبات فیتوشیمیایی می‌باشند که با آلرژی، آسم، سرطان، بیماری آب مروارید چشم، بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و سرماخوردگی مقابله می‌کنند.

669395 539 - مواد غذایی سرشار از ویتامین C برای تامین میزان ویتامین C مورد نیاز بدن

اسفناج

اگر چه غذای مورد علاقه‌ی ملوان زبل منبع کامل آهن نیست اما باید بدانید این ماده غذایی سرشار از کاروتنوئید است. این مواد مغذی با همیاری ویتامین‌ها باعث پیشگیری از سرطان و کلسترول بالا شده و اجازه نمی‌دهد قدرت بینایی‌تان کاهش یابد. ویتامین C موجود در اسفناج از دژنراسیون ماکولای چشم، آرتروز و سکته‌ی مغزی پیشگیری می‌کند.

Benefits of Spinach for Hair Growth - مواد غذایی سرشار از ویتامین C برای تامین میزان ویتامین C مورد نیاز بدن

جعفری تازه

گیاه‌های تازه مانند جعفری به‌ خاطر طعم خوب و فوایدشان برای سلامتی، چاشنی خیلی خوبی برای غذاها هستند. جعفری تازه مملو از ویتامین C است و یک قاشق غذاخوری از آن ۹ درصد از میزان مصرف روزانه توصیه‌ شده این ویتامین را تأمین می‌کند و همچنین منبع فوق‌العاده‌ای برای پتاسیم، کلسیم، منیزیم، ویتامین A و ویتامین‌های گروه B است. میزان مصرف:‌ یک قاشق غذاخوری جعفری تازه حاوی ۵،۱۲ میلی‌گرم ویتامین سی (%۹ میزان لازم مصرف روزانه) و ۱ کالری است.

2012 4 1 - مواد غذایی سرشار از ویتامین C برای تامین میزان ویتامین C مورد نیاز بدن

کیوی

تنها دو عدد از کیوی‌های خوشمزه حاوی ۱۲۸ میلی گرم از ویتامین C است. این میوه‌ی خوشمزه همچنین حاوی میزان زیادی پتاسیم و پکتین، فیبرهای حلال است که میزان کلسترول خون را ثابت نگه می‌دارد. تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که کیوی به خواب مناسب و خوب کمک می‌کند و کیفیت آن را بهبود می‌بخشد. این کار به خاطر سطح بالای سروتونین در این ماده است که نقش آغاز کنندگی خواب را دارد.

4994 Amazing Benefits Of Kiwi - مواد غذایی سرشار از ویتامین C برای تامین میزان ویتامین C مورد نیاز بدن

طالبی، خربزه

این میوه‌ها سرشار از ویتامین C و پتاسیم هستند و برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی، بعضی از سرطان‌ها، بیماری‌های تنفسی، کاهش قدرت بینایی و آکنه موثر عمل می‌کنند.

918484 872 - مواد غذایی سرشار از ویتامین C برای تامین میزان ویتامین C مورد نیاز بدن

توت فرنگی

توت فرنگی حاوی ۸۵ میلی گرم از ویتامین C در هر پیمانه است. این ماده منگنز نیز دارد که به پایدار و ثابت بودن قند خون کمک می‌کند. فقط مطمئن شوید که توت فرنگی ارگانیک و طبیعی خریداری می‌کنید.

strawberries basket.jpg.653x0 q80 crop smart - مواد غذایی سرشار از ویتامین C برای تامین میزان ویتامین C مورد نیاز بدن

کدو حلوایی

نصف فنجان کدو حلوایی پخته 10 درصد از نیاز روزانه‌ی ما به ویتامین C را تأمین می‌کند. کدو حلوایی یکی از سبزیجات رنگی و خوشمزه است که از پیدایش آکنه، بیماری‌های قلبی و اضافه وزن پیشگیری می‌کند. توجه داشته باشید که جوشاندن کدو حلوایی در آب جوش باعث از بین رفتن ویتامین C و عناصر مغذی دیگر آن می‌شود. برای پیشگیری از این مسئله توصیه می‌کنیم این ماده‌ی غذایی را بخار پز یا در فر آماده کنید.

44512 - مواد غذایی سرشار از ویتامین C برای تامین میزان ویتامین C مورد نیاز بدن

برگ خردل

دفعه‌ی بعد که خواستید سالاد سالمی را تدارک ببینید، از برگ خردل و دیگر سبزیجات دارای رنگ تیره به‌ عنوان پایه‌ی سالاد خود استفاده کنید. یک پیمانه از برگ خردل خُرد شده ۵۳۹،۲ میلی‌گرم ویتامین سی دارد. برگ خردل همچنین مملو از املاح معدنی مانند کلسیم و اسیدفولیک و همچنین ویتامین‌های A و K است. میزان مصرف:‌ یک پیمانه برگ خردل حاوی ۵۳۹،۲ میلی‌گرم ویتامین سی (%۶۵ میزان لازم مصرف روزانه) و ۱۵ کالری است.

indian mustard  26781.1388782529 - مواد غذایی سرشار از ویتامین C برای تامین میزان ویتامین C مورد نیاز بدن

نخود فرنگی

نخود فرنگی منبع خوب پروتئین‌های گیاهی و آهن است که برای گیاه‌خواران یک ماده‌ی غذایی مفید محسوب می‌شود. نخود فرنگی احتمال پیشرفت بعضی از سرطان‌ها را کاهش می‌دهد و از افسردگی، بالا رفتن کلسترول و بیماری دژنراسیون ماکولای چشم پیشگیری می‌کند. ویتامین C با اثرات منفی رادیکال‌های آزاد مقابله می‌کند و برای همین می‌تواند از بیماری آب مروارید پیشگیری کند. برای حفظ بیشترین میزان ویتامین C نخود فرنگی توصیه می‌کنیم برای پخت آن از آب کمی استفاده کنید.

فرنگی برای کاهش و افزایش وزن - مواد غذایی سرشار از ویتامین C برای تامین میزان ویتامین C مورد نیاز بدن

فلفل دلمه‌ای

فلفل دلمه‌ای حاوی 32 کالری است اما باید بدانید بر حسب رنگ‌های متنوع خود حاوی ویتامین‌های متنوعی نیز می‌باشند. در حالت کلی فلفل دلمه‌ای به اندازه‌ی مرکبات حاوی ویتامین C است. این مواد غذایی از ابتلا به بیماری‌های قلبی، کاهش قدرت بینایی و گرفتن بینی پیشگیری می‌کند.

Sweet pepper 950712 1 - مواد غذایی سرشار از ویتامین C برای تامین میزان ویتامین C مورد نیاز بدن

 توت سیاه

به دلیل رنگ بنفش بسیار تیره‌ی آن به راحتی می‌توان تصور کرد که این میوه باید سرشار از ویتامین C باشد. هر بشقاب توت سیاه در کنار میزان بالایی از پتاسیم، آهن، ویتامین B5 و مواد شیمیایی گیاهی، حدود ۱۸۰ میلی‌گرم ویتامین C دارد.

1131547 864 - مواد غذایی سرشار از ویتامین C برای تامین میزان ویتامین C مورد نیاز بدن

آناناس

سال‌های سال از این میوه‌ی خوشمزه برای درمان اختلالات روده و یبوست استفاده کرده‌اند و باید بدانید که این میوه‌ی استوایی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن، استخوان‌ها و سلامت قلبی عروقی می‌شود. یک فنجان آناناس تازه حاوی 25 میلی گرم ویتامین C و 75 کالری است. آب آناناس نیز ویتامین C خود را حفظ می‌کند.

ananas - مواد غذایی سرشار از ویتامین C برای تامین میزان ویتامین C مورد نیاز بدن

انبه

انبه شیرین و آبدار حاوی ۱۲۲ میلی گرم از ویتامین C به ازای هر پیمانه است. این میوه همچنین منبع عالی از زیگزانتین است که یک آنتی اکسیدان قوی برای کمک به سلامت چشم است و آن را از اسیب اشعه‌های مضر نور خورشید حفظ می‌کند. شما می‌توانید از این میوه خوشمزه در اسموتی‌های خود استفاده کنید.

andhra mangoes - مواد غذایی سرشار از ویتامین C برای تامین میزان ویتامین C مورد نیاز بدن

پاپایا

همانند آناناس و انبه، پاپایا نیز دارای ویتامین C بالایی است. یک عدد پاپایای کوچک تقریبا ۹۵ میلی گرم ویتامین C دارد. این ماده همچنین حاوی آنزیم پاپائین است که به کاهش التهاب کمک می‌کند.

22. Papaya - مواد غذایی سرشار از ویتامین C برای تامین میزان ویتامین C مورد نیاز بدن

آلبالو

آلبالو یک میوه‌ی کوچک قرمزرنگ سرشار از ویتامین  Cاست. میزان ویتامین  Cموجود در آن حدود ۶۵ برابر میزان ویتامین  Cموجود در پرتقال است. آلبالوها به شکل تازه و خشک‌شده موجود هستند، ولی چنانچه فصل آن‌ها نباشد می‌توانید آن را به شکل پودری هم تهیه کنید.

tasvirezendegi ir 364 - مواد غذایی سرشار از ویتامین C برای تامین میزان ویتامین C مورد نیاز بدن

گوآوا

میوه‌ی گوآوا یکی از خوراکی‌های بسیار غنی از ویتامین‌ها و املاح معدنی ضروری است. یکی از ویتامین‌های فراوان گوآوا، آنتی‌اکسیدان ویتامین سی است، به‌ طوری که هر میوه‌ی گوآوا محتوی ۱۲۵،۵۷ میلی‌گرم ویتامین سی است که بیش از دو برابر مصرف روزانه توصیه‌ شده محسوب می‌شود. گوآوا همچنین سرشار از فیبر است که به سلامت سیستم گوارش بدن کمک می‌کند. میزان مصرف:‌ یک عدد میوه‌ی گوآوا حاوی ۱۲۵،۵۷ میلی‌گرم ویتامین سی (%۲۰۹ میزان لازم مصرف روزانه) و ۳۷ کالری است.

Manfaat Jambu Biji Untuk Penderita Anemia - مواد غذایی سرشار از ویتامین C برای تامین میزان ویتامین C مورد نیاز بدن

فلفل قرمز

فلفل‌های تند مختلفی وجود دارد که از میان آن‌ها فلفل‌ قرمز و سبز منبع خوبی برای ویتامین سی به شمار می‌روند. یک عدد فلفل قرمز تند به‌ اندازه‌ی ۱۰۸ درصد میزان لازم مصرف روزانه ویتامین سی را در خود جای داده است. این نوع سبزی تند همچنین سرشار از ویتامین A، ویتامین K و منگنز است. میزان مصرف:‌ یک عدد فلفل قرمز حاوی ۶۴،۶۷ میلی‌گرم ویتامین سی (%۱۰۸ میزان لازم مصرف روزانه) و ۱۸ کالری است.

featured 18 750x490 - مواد غذایی سرشار از ویتامین C برای تامین میزان ویتامین C مورد نیاز بدن

سیب زمینی

یک عدد سیب زمینی متوسط که با پوست کبابی شده است حاوی 25 میلی گرم ویتامین C می‌باشد که 25 درصد نیاز روزانه یک فرد بزرگسال را تأمین می‌کند.

sibzamini 1 e1500541191908 - مواد غذایی سرشار از ویتامین C برای تامین میزان ویتامین C مورد نیاز بدن

سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین یکی از سبزیجات سرشار از مواد مغذی مفید است. ویتامین C موجود در سیب زمینی شیرین از ابتلا به سرطان، بیماری‌های چشمی، افسردگی و بیماری‌های قلبی عروقی پیشگیری به عمل می‌آورد.

سیب زمینی شیرین عکس 1 750x490 - مواد غذایی سرشار از ویتامین C برای تامین میزان ویتامین C مورد نیاز بدن

گوجه‌فرنگی

گوجه‌فرنگی‌های قرمزرنگ و روشن یکی دیگر از موادغذایی معمول سرشار از ویتامین  Cهستند. گوجه فرنگی می‌تواند از ابتلا به بیماری‌های قلبی، عفونت‌های مجاری تنفسی، سرطان پوست و کاهش قدرت بینایی پیشگیری به عمل می‌آورد. سعی کنید از گوجه‌فرنگی‌هایی که زیر نور آفتاب خشک شده‌اند استفاده کنید چرا که این ماده‌ی مغذی مهم در ‌آ‌ن‌ها با تمرکز بیشتری دیده می‌شود. تنها یک بشقاب حاوی ۱۰۰ گرم از این گوجه‌فرنگی‌ها بیش از ۱۰۰ میلی‌گرم ویتامین C مورد نیاز بدن شما را تامین می‌کند که معادل ۱۷۰٪ از نیاز روزانه‌ی شما خواهد بود.

314e1efe0632aee0105c5392e8a - مواد غذایی سرشار از ویتامین C برای تامین میزان ویتامین C مورد نیاز بدن

شاهی (تره تیزک)

سبزی شاهی (تره تیزک) یکی دیگر از سبزیجات خوب برای حفظ سلامتی کلی بدن‌تان است. اغلب از شاهی برای تزئین غذا یا به‌ صورت چاشنی استفاده می‌شود، اما شما می‌توانید انرژی و مواد مغذی بسیاری را از مصرف شاهی برای بدن خود تأمین کنید. یک پیمانه شاهی حاوی فیبر، پروتئین، ویتامین A، اسیدفولیک، کلسیم، آهن و ویتامین سی است که تقریبا بیش از نیمی از نیاز روزانه‌ی افراد را به این ویتامین فراهم می‌کند. میزان مصرف:‌ یک پیمانه شاهی حاوی ۳۴،۵ میلی‌گرم ویتامین سی (%۵۸ میزان لازم مصرف روزانه) و ۱۶ کالری است.

shahi - مواد غذایی سرشار از ویتامین C برای تامین میزان ویتامین C مورد نیاز بدن

شلغم

شلغم جزو سبزیجات نسبتاً ارزان قیمت و بسیار سالمی است که آماده کردنش نیز بسیار ساده بوده و در عین حال حاوی ویتامین C زیاد و اسید آمینه های ضروری است.

یک فنجان شلغم پخته شده حاوی 35 کالری و 18 میلی گرم ویتامین C می‌باشد. ویتامین C موجود در این ماده‌ی غذایی مانند آنتی اکسیدان قوی عمل می‌کند و رادیکال‌های آزاد را کنترل کرده و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

مصرف شلغم مجله اینترنتی نیلگون - مواد غذایی سرشار از ویتامین C برای تامین میزان ویتامین C مورد نیاز بدن

مطالب مرتبط …




درباره دکتر رویا خادمیان

مشاوره ژنتیک و پیشگیری از بیماری های ارثی و عقب ماندگی های ذهنی و جسمی - مراقبت پوست و مو - آموزش تغذیه و کنترل و درمان بیماران دیابتی - کنترل سلامت قبل از بارداری ، حین بارداری و بعد از زایمان - بهداشت باروری و پیشگیری و درمان بیماری های زنان - پیشگیری و درمان بیماری های داخلی - درمان پرتوکاران

Aparat Facebook Instagram Telegram

با ما در ارتباط باشید

آدرس مطب : مشهد – بلوار معلم – بین معلم 6 و 8 – پلاک 130 طبقه دوم تلفن مطب : 36076521-051 / 09154554253
logo-samandehi