دکتر رویا خادمیان

پزشک ، مشاور رژیم غذایی و ژنتیک

آووکادو میوه استوایی سرشار از خاصیت برای حفظ سلامتی بدن

 min - آووکادو میوه استوایی سرشار از خاصیت برای حفظ سلامتی بدن

آووکادو میوه استوایی سرشار از خاصیت برای حفظ سلامتی بدن

آووکادو یا گلابی تمساح یک میوه سبز رنگ با هسته درشت است که به عنوان یکی از سالم ترین میوه های خوش طعم جهان شناخته می شود.
درخت آووکادو بومی مکزیک بوده و در مناطق گرم و استوایی می‌روید و می تواند تا ارتفاع 20 متر رشد کند. طبع آووکادو سرد می باشد. آووکادو سرشار از چربی های غیراشباع، ویتامین های A، B، C، E و K، پلی فنل ها و فلاونوئیدها، پتاسیم، منیزیم و فیبر و پروتئین می باشد.

آووکادو علاوه بر تسریع متابولیسم و افزایش چربی سوزی، به کاهش اشتها نیز کمک می کند، بنابراین برای لاغری مفید است. آووکادو همچنین حاوی چربی های اشباع نشده تک واحدی یا اسید اولئیک است که برای سلامت قلب ضروری است. اگر به دنبال یک ماده غذایی ضدالتهاب هستید می توانید به آووکادو اعتماد کنید. آووکادو به کنترل کلسترول خون نیز کمک کرده و در پیشگیری و کنترل بیماری دیابت موثر است. از دیگر خواص آووکادو می توان به تاثیر مصرف آن در کاهش کلسترول خون، کمک به کاهش وزن و لاغری، فواید آووکادو برای پوست و مو و … اشاره نمود. در ادامه این مقاله با موضوع خواص آووکادو با ما همراه شوید.

مزایای آووکادو برای سلامتی عبارتند از :

  • بهبود سلامت قلب
  • حفظ تعادل هورمونی در بدن
  • بهبود سلامت چشم ها و بینایی
  • سلامت دستگاه گوارش
  • پیشگیری از ابتلا به انواع سرطان از قبیل سرطان سینه، معده، کولون و لوزالمعده
  • کاهش وزن و تنظیم قند خون
  • کاهش فشار خون بالا
  • زیبایی پوست و مو
  • کمک به سلامت کودک در شکم مادر
  •  محافظت در برابر بیماری های مزمن

خواص آووکادو برای سلامتی

لاغری و کاهش وزن

میوه آووکادو دارای چربی ها غیر اشباع سالم است که باعث کاهش اشتها شده و برای لاغری و کاهش وزن مفید می باشد. اگر هر روز از میوه آووکادو استفاده کنید علاوه بر کاهش وزن، شاخص توده بدنی و درصد چربی بدن شما هم کاهش بیشتری پیدا می کند و زودتر لاغر می شوید. آووکادو همچنین دارای فیبر بالا و کربوهیدرات بسیار کم است که به کاهش وزن کمک می کنند.

آووکادو چیست - آووکادو میوه استوایی سرشار از خاصیت برای حفظ سلامتی بدن

 قلب

آووکادو از بروز بیماری های قلبی جلوگیری می کند. محققان به این نتیجه رسیده‏اند که مقدار بالای ویتامین E که بدن از طریق مکمل‏ها و یا با مصرف مواد غذا‏یی مثل آووکادو دریافت می‏کند، می‏تواند خطر ابتلا به بیماری‏های قلبی را کاهش دهد. همانطور که می دانید ویتامین E ، یک آنتی اکسیدان قوی است و به دلیل داشتن همین خاصیت، از آسیب LDL- کلسترول به وسیله رادیکال‏های آزاد جلوگیری می کند. به نظر می‏رسد که اگر کلسترول LDL آسیب ببیند، می‏تواند در سرخرگ ‏های خونی رسوب کند و سبب تنگی عروق خونی شود. با جلوگیری از صدمه‏ای که رادیکال های آزاد به LDL می‏زنند، می‏توان مشکلات قلبی را کاهش داد.

دیابت و قند خون

مطالعات انجام شده نشان داده که اسید های چرب موجود در آووکادو حساسیت به انسولین را بهبود می بخشد و میزان گلوکز خون و در نتیجه قند خون را کنترل می کند. علاوه بر میوه، برگ آووکادو نیز برای پیشگیری و درمان دیابت مفید بوده و به کاهش سطح قند خون کمک می کند.

diabetes 1 - آووکادو میوه استوایی سرشار از خاصیت برای حفظ سلامتی بدن

عفونت در بزرگسالان

مطالعات نشان می‏دهد که مصرف مکمل‏ ویتامین E برای تقویت سیستم ایمنی بدن افراد مسن مفید است. با افزایش سن، میزان مواد مضر در بدن افزایش می‏یابد که ویتامین E می‏تواند مقدار آنها را کاهش دهد. آووکادو به دلیل سرشار بودن از ویتامین E ، می‏تواند نقش یک مکمل را ایفا کند. به همین دلیل، آن را در رژیم غذایی افراد مسن جای می‏دهند.

سرطان

مطالعات متعدد نشان داده شده است که آووکادو به عنوان یک غذای ضد سرطان عمل می کند، فیتوکمیکال های موجود در آووکادو از ایجاد چرخه سلولی رشد سلول های سرطانی جلوگیری کرده و باعث آپوپتوز سلول های سرطانی می شوند. خوردن آووکادو یک راه عالی برای مبارزه با انواع سرطان ها می باشد و می تواند اثرات جانبی شیمی درمانی را کاهش دهد.

بارداری

آووکادو مقادیر بالای فولات یا اسید فولیک ارد که در بارداری برای جلوگیری از خطر سقط جنین و ایجاد نقص لوله عصبی در جنین مفید می باشد. میوه آووکادو از بیماری صبحگاهی زنان باردار که باعث حالت تهوع و استفراغ می شود جلوگیری می کند.

7832137a441d048c716ee6a76a77ab6f64771121 - آووکادو میوه استوایی سرشار از خاصیت برای حفظ سلامتی بدن

آووکادو همچنین می‏تواند به افزایش باروری در مردان کمک کند. ویتامین E همراه با ویتامین C در نچسبیدن اسپرم‏ها به یکدیگر نقش دارد و قدرت جابجایی آنها را افزایش می‏دهد، بنابراین اسپرم ها خیلی راحت‏تر می‏توانند به طرف سلول تخمک بروند.

کبد و کبد چرب

آووکادو حاوی مقادیر بالای فیبر و چربی های سالم است که برای محافظت از کبد و درمان بیماری های کبد مانند کبد چرب بسیار مفید می باشد.

چشم

آووکادوغنی از آنتی اکسیدان بوده و دارای مواد مغدنی مهم مانند لوتئین و زاکسانتیین است که برای سلامتی چشم بسیار مهم هستند. مطالعات نشان داده که این مواد مغذی خطر ابتلا به آب مروارید و دژنراتیو ماکولا ا کاهش می دهد.

نوزادان و کودکان

آووکادو یک میوه نرم با هضم آسان است که برای نوزادان و کودکان مفید می باشد. آووکادو دارای خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و خواص ضد میکروبی می باشد که می تواند سیستم ایمنی کودکان را تقویت کند و سلامتی کودک را ارتقا بخشد. آووکادو همچنین ویتامین A، ویتامین B6، ویتامین K، ویتامین C و ویتامین E و مواد معدنی، از جمله کلسیم، آهن، پتاسیم و سدیم مورد نیاز نوزادان و کودکان را فراهم می کند.

tdy trend baby 150515.today inline vid featured desktop - آووکادو میوه استوایی سرشار از خاصیت برای حفظ سلامتی بدن

بیماری پارکینسون

مطالعات اخیر نشان می‏دهد که غذاهای غنی از ویتامین E می‏توانند بیماری پارکینسون را کاهش دهند. البته این یافته، نیاز به تحقیقات بیشتری دارد.

معده و دستگاه گوارش

همانطور که می دانید، آووکادو یکی از بهترین منابع فیبر می باشد، بسته به اندازه آووکادو یک میوه کامل بین 11-17 گرم فیبر دارد.
فیبر موجود در آووکادو برای بهبود هضم غذا، درمان معده درد، زخم معده و مشکلات گوارشی مفید بوده و علاوه بر این به درمان یبوست و سندرم روده تحریک پذیر هم کمک می کند.

خواص آواکادو برای زیبایی پوست و مو

از آنجایی که این میوه سرشار از پروتئین و چربی است، مصرف آن می تواند به حفظ لطافت و شادابی موهای شما کمک کند. به علاوه اگر موهای خشکی دارید، می توانید نصف آووکادو را رنده و با یک قاشق چای خوری روغن زیتون و یک عدد زرده تخم مرغ مخلوط کنید و هر روز به مدت 20 تا 30 دقیقه آن را روی موهای خودتان که از قبل مرطوب کرده اید، ماساژ دهید و بعد موهایتان را با یک شامپوی ملایم و آب گرم شست وشو دهید.

avocado hair mask l8xb5cz66aycg0dsep03abxspc4yrjaxsenbtt3xsy - آووکادو میوه استوایی سرشار از خاصیت برای حفظ سلامتی بدن

 

برای شاداب شدن پوست صورت و گردنتان هم از ماسک طبیعی آووکادو استفاده کنید. اگر پوستتان خشک است، آووکادو را با یک قاشق چای‌خوری عسل مخلوط کنید و آن را به مدت 15 دقیقه روی پوستتان بگذارید و بعد با آب ولرم آن را بشویید. اگر هم پوستتان معمولی یا چرب است باید برای تهیه ماسک آووکادو آن را با 1 قاشق چای‌خوری آبلیمو مخلوط کنید.

در صد گرم آووکادو مواد زیر موجود است :

آب 80 گرم

انرژی 150 کالری

پروتئین 1/8 گرم

چربی 14 گرم

مواد نشاسته ای 5 گرم

کلسیم 8 میلی گرم

فسفر 35 میلی گرم

آهن 5/0 میلی گرم

پتاسیم 600 میلی گرم

ویتامین آ 250 واحد

ویتامین ب 1 0/08 میلی گرم

ویتامین ب 2 0/15 میلی گرم

ویتامین ب3 1/4 میلی گرم

ویتامین ث 12 میلی گرم

مطالب مرتبط …




درباره دکتر رویا خادمیان

مشاوره ژنتیک و پیشگیری از بیماری های ارثی و عقب ماندگی های ذهنی و جسمی - مراقبت پوست و مو - آموزش تغذیه و کنترل و درمان بیماران دیابتی - کنترل سلامت قبل از بارداری ، حین بارداری و بعد از زایمان - بهداشت باروری و پیشگیری و درمان بیماری های زنان - پیشگیری و درمان بیماری های داخلی - درمان پرتوکاران

Aparat Facebook Instagram Telegram

با ما در ارتباط باشید

آدرس مطب : مشهد – بلوار معلم – بین معلم 6 و 8 – پلاک 130 طبقه دوم تلفن مطب : 36076521-051 / 09154554253
logo-samandehi