فواید شگفت انگیز گیاه آلوئه ورا برای سلامت بدن

آلوئه ورا 750x500 - فواید شگفت انگیز گیاه آلوئه ورا برای سلامت بدن

فواید شگفت انگیز گیاه آلوئه ورا برای سلامت بدن

گیاه آلوئه ورا یک گونه گیاهی شاداب از جنس آلوئه است این گیاه به طور گسترده ای در آب و هوای گرمسیری رشد می کند و برای قرن ها به عنوان گیاه دارویی مورد استفاده قرار گرفته است. آب آلوئه ورا یک مایع غلیظ و ضخیم است که از گوشت برگ گیاه آلوئه ورا ساخته شده است معمولاً برای درمان آفتاب سوختگی شناخته شده است اما نوشیدن این اکسیر سالم در شکل آب به شما تعدادی از مزایای دیگر سلامت را می دهد. در طب سنتی از آلوئه ورا برای درمان یبوست، بیماری‌های پوستی، آلودگی کرمی، عفونت‌ها و به عنوان یک درمان طبیعی برای قولنج استفاده می‌شود. در طب چینی، اغلب از این گیاه برای درمان بیماری‌های قارچی استفاده می‌شود، و در دنیای غرب، مصرف گسترده‌ای در صنایع آرایشی و بهداشتی، داروئی و غذایی پیدا کرده است. با ما همراه باشید تا با فواید شگفت انگیز آلوئه ورا آشنا شوید.

ترکیبات مهم گیاه آلوئه ورا ( آلوورا )

گیاه آلوئه ورا ( آلوورا ) حاوی مشتقات هیدروکسی آنتراسن از جمله آلوئین‌های A2وB به میزان ۴۰- ۲۵درصد کل ترکیبات و مشتقات کرومون از جمله آلوئه رزین ۲A، B وC است. ترکیبات مهم دیگر گیاه آلوئه ورا ( آلوورا ) شامل قندها از جمله: گلوکز، مانوز و سلولز، آنزیم‌ها از جمله: اکسیداز، آمیلاز و کاتالاز، همچنین ویتامین‌هایی نظیر: B1، B2، B6، C، E و اسید فولیک و مواد معدنی مانند: کلیسم، سدیم، منیزیم، روی، مس و کروم می‌باشند.

فواید  آلوئه ورا

1. قلیایی

یک بدن با pH اسیدی یک منطقه پرورش برای بیماری است این فضایی است که بیماری در آن رشد می کند بدن خود را با خوردن و نوشیدن غذاهای قلیایی و نوشیدنی مانند آب آلوئه ورا تخلیه کند.
دیگر مواد غذایی هوشمند قلیایی عبارتند از:
سبزیجات
ریشه سبزیجات
مرکبات
آجیل و دانه ها
سرکه سیب
سرکه ی نارگیل

2. هیدراتاسیون یا آب رسانی بدن

گیاه آلوئه بسیار متراکم است بنابراین یک روش ایده آل برای جلوگیری یا درمان کم آبی است و به هیدراته باقی ماندن کمک می کند بدن خود را با استفاده از آن سم زدایی کرده و ناخالصی را از بین ببرید.   این بسیار مهم است زیرا کلیه ها و کبد شما عمدتاً مسئول انجام سم زدایی خون و تولید ادرار هستند به همین دلیل، شما باید آنها را سالم نگه دارید. بازیابی از تمرینات سنگین نیز از طریق مصرف مایعات اضافی نیاز به احیای مجدد دارد بدن شما نیاز به مایعات بیشتری دارد تا خود را از تمرینات اسید لاکتیک جلوگیری و آنها را از بین ببرد بعد از تمرین سخت، آب آلوئه ورا را به جای آب نارگیل امتحان کنید.

2121 - فواید شگفت انگیز گیاه آلوئه ورا برای سلامت بدن

3. آنتی‌اکسیدان‌های بدن را تامین می‌کند و التهاب را کاهش می‌دهد

می‌دانیم که التهاب ریشه‌ی بیشتر بیماری‌ها است. آلوئه‌ورا تعداد حیرت‌انگیزی ویتامین و مواد معدنی فراهم می‌آورد که به کاهش التهاب و مبارزه با آسیب‌ رادیکال‌های آزاد کمک می‌کنند. به عنوان مثال، ویتامین A نقشی حیاتی در حفظ سلامت بینایی، عملکرد سیستم عصبی و پوستی سالم ایفا می‌کند چون آنتی‌اکسیدانی است که التهاب را کاهش می‌دهد. ویتامین‌ C عنصر مهم دیگری است که در آلوئه‌ورا یافت می‌شود؛ این عنصر از بدن در برابر بیماری‌های قلبی عروقی، مشکلات دوران بارداری، بیماری‌های چشمی و حتی چروک پوست محافظت می‌کند. از مزایای ویتامین E آن است که این عنصر آنتی‌اکسیدانی قدرتمند است که آسیب رادیکال‌های آزاد را کاهش می‌دهد، با التهاب مبارزه می‌کند و به کند کردن طبیعی پیری سلول‌ها کمک می‌کند.

این آنتی‌اکسیدان‌ها همچنین وقتی که در معرض دود سیگار یا تابش اشعه‌های ماورای بنفش قرار داشته باشید مفید هستند – آنها از پوست در برابر سرطان پوست محافظت می‌کنند و با التهاب پوستی حاصل از قرار گرفتن در معرض آفتاب مقابله می‌کنند. آلوئه‌ورا می‌تواند به صورت طبیعی جوش و اگزما را درمان کند چون به فرآیند درمان پوست کمک می‌کند. بردیکیناز، که در آلوئه‌ورا نیز موجود است، هنگام استفاده‌ از آن بر روی پوست به کاهش التهاب بیش از حد کمک می‌کند.

مطلب مرتبط:  مواد غذایی ضد التهاب که به درمان التهاب در بدن کمک می کند

4. عملکرد کبد

سم زدایی عملکرد کبدی سالم کلیدی است آب آلوئه ورا یک راه عالی برای حفظ کبد سالم شما است به همین دلیل است که کبد زمانی که بدن به اندازه کافی تغذیه شده و هیدراته شده است بهتر عمل می کند آب آلوئه ورا برای کبد ایده آل است زیرا آن را آبدار و غنی از مواد مغذی می کند.

مطلب مرتبط: بایدها و نبایدهای تغذیه ای برای درمان کبد چرب

5. درمان یبوست

نوشیدن آب آلوئه ورا کمک می کند تا میزان آب در روده شما افزایش یابد تحقیقات نشان می دهد رابطه بین افزایش میزان آب روده و تحریک پریاستالیس، به شما کمک می کند طبق معمول مدفوع را انجام دهید. اگر شما مبتلا به یبوست هستید یا مشکلی با یبوست مکرر دارید سعی کنید آب آلوئه ورا را به روال روزانه خود اضافه کنید آلو همچنین به عادی سازی باکتری سالم در روده کمک می کند سبب حفظ فلور روده سالم متعادل است.

6. سیستم ایمنی را تقویت می‌کند

آنزیم‌های موجود در آلوئه‌ورا پروتئین‌هایی که می‌خوریم را به آمینو اسیدها تجزیه و آنزیم‌ها را برای تمام سلول‌های بدن به سوخت تبدیل می‌کنند که سلول‌ها را قادر می‌سازد عملکرد خوبی داشته باشند. بردیکیناز موجود در آلوئه‌ورا سیستم ایمنی را تحریک می‌کند و عفونت‌ها را از بین می‌برد. روی نیز عنصر مهمی در آلوئه‌ورا است – که آن را به منبع بی‌نظیری برای مبارزه با کمبود روی تبدیل می‌کند – چون حفظ عملکرد سیستم ایمنی امری حیاتی است.

این عنصر به رفع بیماری‌ها، از بین بردن باکتری‌ها و حفاظت از عملکرد غشای سلولی ما کمک می‌کند. همچنین روی یک عنصر ساختاری برای گروهی از گیرنده‌های هورمونی و پروتئین‌ها است که به سلامتی، داشتن خلق و خوی متعادل و عملکرد سیستم ایمنی کمک می‌کنند.

مطلب مرتبط:  تقویت سیستم ایمنی بدن با تغذیه مناسب

7. برای پوست روشن

هیدراته کردن با آب آلوئه ورا ممکن است به کاهش دفعات و ظهور آکنه کمک کند همچنین ممکن است باعث کاهش موارد پوستی مانند پسوریازیس و درماتیت شود. آلوئه ورا یک منبع غنی از آنتی اکسیدان ها و ویتامین هایی است که ممکن است برای محافظت از پوست شما مفید باشد ترکیبات مهم در آلوئه ورا نیز نشان داده شده است که سبب خنثی کردن اثرات اشعه ماوراء بنفش (UV)، تعمیر پوست از آسیب های موجود در UV و به جلوگیری از خطوط چین و چروک کمک می کند.

Aloe vera lemon mask02 - فواید شگفت انگیز گیاه آلوئه ورا برای سلامت بدن

8. تقویت تغذیه ای

آب آلوئه ورا حاوی مواد مغذی است نوشیدن آن یک راه عالی برای اطمینان از اینکه شما کمبود ندارید می باشد این حاوی ویتامین ها و مواد معدنی مهم مانند ویتامین B ، C،  E و اسید فولیک است.
همچنین شامل مقادیر کمی از:
کلسیم
فلز مس
کروم
سدیم
سلنیوم
منیزیم
پتاسیم
منگنز
فلز روی
آلوئه ورا یکی از تنها منبع گیاهی ویتامین B-12 است این خبر خوبی برای گیاهخواران و رژیم غذایی وگان است.
خوردن غذا و نوشیدنی ها غنی از مواد مغذی سبب مبارزه با بیماری های قابل پیشگیری می باشد.

9. تسکین سوزش سر دل

نوشیدن آب آلوئه ورا ممکن است هنگام حملات سوزش معده سبب تسکین شود ترکیبات موجود در آب آلوئه ورا به کنترل ترشح اسید در معده کمک می کند این اثرات حتی نشان داده اند که با زخم معده و جلوگیری از بزرگ شدن آنها مبارزه می کنند.

10. تبخال را درمان می‌کند

وقتی چند بار در روز ژل آلوئه ورا روی تبخال مالیده می‌شود، احساس ناراحتی را متوقف می‌کند و به تسریع روند درمان کمک می‌کند. همچنین اگر از طریق دهان مصرف شود مشکلی ایجاد نمی‌کند، بنابراین لازم نیست نگران خورده شدن این داروی طبیعی باشید. آلوئه ورا دارای خواص ضدویروسی و ضدالتهابی است که روند درمان را تسریع می‌بخشد و درد ناشی از تبخال – یا هر زحم دهانی دیگری- را کاهش می‌دهد.

11. مزایای گوارشی

آلوئه ورا شامل چندین آنزیم شناخته شده برای کمک به تجزیه قندها و چربی ها و حفظ هضم آسان است اگر سیستم گوارش شما بهینه نباشد شما تمام مواد مغذی از مواد غذایی را که می خورید جذب نخواهید کرد شما باید موتور داخلی خود را سالم نگه دارید تا از مزایای رژیم غذایی خود بهره مند شوید. آلوئه ورا ممکن است باعث کاهش تحریکات در معده و روده شود این آب ممکن است به افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر (IBS) و سایر اختلالات التهابی روده نیز کمک کند یک مطالعه در 33 بیمار مبتلا به IBS نشان داد که آب آلوئه ورا به کاهش درد و ناراحتی IBS کمک کرد این مطالعه یک کنترل با دارونما نبود بنابراین تحقیقات بیشتری لازم است. آلوئه ورا نیز در افرادی که دچار کولیت زخمی در یک مطالعه دوسویه کور و کنترل شده با پلاسبو هستند، مفید است.

12. لوازم آرایشی

آب آلوئه ورا می تواند برای تعدادی از نیازهای زیبایی و سلامتی مفید باشد.
سعی کنید از آن برای موارد زیر استفاده کنید:
پرایمر گریم
پاک کن آرایش ها
سوزش آفتاب سوختگی
مرطوب کننده سبک وزن
درمان پوست سرخ شده (ترکیب در چند قطره روغن نعناع)

عوارض جانبی و فعل و انفعالات احتمالی

نباید دوز زیادی از شیرابه‌ی آلوئه را مصرف کرد چون می‌تواند عوارض جانبی مثل معده‌درد و گرفتگی عضلانی داشته باشد. استفاده‌ی دراز مدت از مقادیر زیاد شیرابه‌ی آلوئه ممکن است باعث اسهال، مشکلات کلیوی، وجود خون در ادرار، کمبود پتاسیم، ضعف عضلانی، کاهش وزن و مشکلات قلبی شود. اگر باردار یا در دوران شیردهی هستید از آلوئه‌ورا، چه ژل چه شیرابه، استفاده نکنید. گزارشاتی وجود دارد مبنی بر این که آلوئه باعث سقط جنین و نقایص نوزادان در هنگام تولد شده است. کودکان کمتر از ۱۲ سال ممکن است دردهای شکمی، گرفتگی عضلانی و اسهال را تجربه کنند، بنابراین من مصرف آلوئه‌ورا را برای کودکان نیز توصیه نمی‌کنم.

دیگر موارد دقت در مصرف آلوئه ورا:

– بعضی از تحقیقات نشان می‌دهند که آلوئه ممکن است قند خون را کاهش دهد، بنابراین اگر آلوئه را از طریق دهانی مصرف می‌کنید و مبتلا به دیابت هستید، سطح قند خون‌تان را به دقت زیر نظر بگیرید.

– اگر به ناراحتی‌های روده مثل بیماری کرون، کولیت اولسروز یا انسداد مبتلا هستید، از شیرابه‌ی آلوئه‌ورا استفاده نکنید چون این ماده یکی از تحریک کننده‌های روده به حساب می‌رود.

– اگر بواسیر دارید شیرابه‌ی آلوئه‌ورا مصرف نکنید چون ممکن است اوضاع را بدتر کند.

– دوز بالای شیرابه‌ی آلوئه‌ورا با نارسایی کلیه و بیماری‌های جدی ارتباط دارد، بنابراین اگر مشکلات کلیوی دارید از شیرابه‌ی آلوئه‌ورا استفاده نکنید.

– آلوئه‌‌ورا ممکن است بر سطح قند خون تاثیر بگذارد و می‌تواند در هنگام عمل جراحی یا بعد از آن در کنترل قند خون اختلال ایجاد کند. حداقل دو هفته قبل از یک عمل جراحی از پیش تعیین شده خوردن آلوئه‌ورا را متوقف کنید.

– اگر داروی دیگوکسین (لانوکسین) مصرف می‌کنید، از شیرابه‌ی آلوئه ورا استفاده نکنید چون به عنوان یک محرک ملین عمل می‌کند و سطح پتاسیم بدن را کاهش می‌دهد؛ وقتی که این دارو را مصرف می‌کنید سطح پایین پتاسیم می‌تواند ریسک بروز عوارض جانبی را افزایش دهد.

اگر داروهای زیر را مصرف می‌کنید قبل از مصرف آلوئه ورا با پزشک خود مشورت کنید:

– داروهای دیابت

– سووفلوران

– ملین‌های محرک

– وارفارین(کومادین)

– داروهای مدر

برای بهرمندی از رژیم غذایی آنلاین دکتر رویا خادمیان بر روی لینک زیر کلیک کنید: