دکتر رویا خادمیان

پزشک ، مشاور رژیم غذایی و ژنتیک

نقش تست های ژنتیکی در سرطان های فامیلی و توارثی

cell culture laboratory of genetics cytogenetics hospital policlinica DEF7WK 1 - نقش تست های ژنتیکی در سرطان های فامیلی و توارثی

نقش تست های ژنتیکی در سرطان های فامیلی و توارثی

بر اساس ارزیابی خطر ابتلا به سرطان در شما، مشاور ژنتیک ممکن است توصیه کند که شما تست های ژنتیکی خاصی را انجام دهید. نتایج ممکن است خطرات بالاتر ابتلا به انواع خاصی از سرطان را برای اعضای خانواده شما تعیین کند. به خاطر داشته باشید که در فرایند انجام تست های ژنتیکی مسائل اخلاقی، حقوقی و اجتماعی به دقت لحاظ می گردد و زمانی مشاور ژنتیک تاریخچه خانوادگی شما را ارزیابی می کند، شما می توانید تصمیم آگاهانه تری در مورد اینکه آیا تست ژنتیکی ممکن است برای شما یا خانواده شما مناسب باشد بگیرید .

مطلب مرتبط: مشاوره ژنتیک چیست؟ چه افرادی نیاز به مشاوره ژنتیک دارند؟

تست‌های ژنتیکی پیش‌بینی کننده می‌توانند برای هریک از ژن‌های مستعدِ شناخته شده و پرخطر در سرطان از جمله؛ BRCA1 و BRCA2 (سرطان پستان و تخمدان)، APC (سرطان پولیپوز آدنومایی فامیلی)، RET (سندرم سرطان متعدد اندوکرین) و RB1 (تومور شبکیه) انجام شود.

پیش از هرگونه تست ژنتیکی، کلینیک‌ ژنتیک  ارزیابی اولیه‌ای را از خطر ابتلا به سرطان فرد، بر پایه سابقه خانوادگی او انجام می‌دهد. این کار اغلب نیاز به تایید بافت‌شناسی از تشخیص سرطان، در اعضای خانواده دارد. شاخص‌های زمینه ژنتیکی سرطان، در جدول ذیل به صورت مختصر آورده شده است:

کسانی که در معرض خطر در نظر گرفته می‌شوند؛ درمورد میزان خطر آن‌ها بحث شده و بر اساس آن اقدامات لازم شامل آزمایش‌های غربالگری و پیشگیری و یا تست‌های ژنتیکی مورد بررسی قرار می گیرد.

  برخی شاخص‌های زمینه ژنتیکی سرطان
  چندین سرطان از یک نوع در یک سمت از خانواده
  وقوع سرطان در سنین جوانی (کمتر از ۵۰ سال)
  انواع سرطان‌هایی که در ارتباط با سندرم‌ های ارثی ویژه‌ای هستند؛ مانند سرطان پستان و تخمدان؛ روده؛ رحم و معده.
  تعداد دو (یا بیشتر) از یک سرطان نادر در یک خانواده
  تعدد تومورهای اولیه (بعنوان مثال؛ سرطان پستان دو طرفه)

مطلب مرتبط:  ژنتیک سرطان های فامیلی و توارثی

پیشگیری و غربالگری سرطان های فامیلی و توارثی

هر جایی که ممکن باشد، متخصصین و مشاورین ژنتیک پیشنهادات خاصی برای افرادی که خطر ابتلای بالایی دارند ارائه می‌دهند. این پیشنهادات ممکن است توصیه‌هایی برای بهبود شیوه زندگی و در برخی موارد، مشورت با پزشک جراح برای بحث در مورد گزینه جراحی پیشگیرانه باشد.

2687221 - نقش تست های ژنتیکی در سرطان های فامیلی و توارثی

آزمون های پیشگیری سرطان

پیشنهاد می‌شود افرادی که در معرض خطر بالایی در ابتلا به سرطان،‌ از جمله سرطان پستان و روده به سر می‌برند؛ جهت بررسی علائم اولیه بیماری؛ بطور منظم پایش شوند. در سرطان‌های خانوادگی روده، آزمایش آندوسکوپی از کولون برای تشخیص اولیه سرطان و یا پلیپ‌های پیش‌سرطانی انجام می‌شود. همچنین برای بانوانی که ژن BRCA جهش یافته دارند توصیه شده بطور منظم ماموگرافی و یا اسکن MRI (بسته به سن) انجام دهند.

آزمون‌های بالینی پیشگیری دارویی ( Chemoprevention ) داروهایی را بررسی می‌کنند که در کاهش خطر پیشبرد سرطان نقش دارد. داروهایی که در این زمینه مطالعه شده‌اند، شامل داروهای ضد استروژن (برای سرطان پستان)؛ داروهای ضد بارداری خوراکی (برای سرطان تخمدان) و آسپیرین (برای سرطان پولیپوز آدنومایی فامیلی) هستند. آزمون‌های موفقی شامل استفاده از تاموکسیفن برای کاهش وقوع سرطان پستان در زنانی با خطر ابتلای بالا به بیماری انجام شده است.

آزمون های غربالگری سرطان

آزمون های غربالگری سرطان شامل تست های پزشکی می باشند که در افراد سالم و فاقد هیچ گونه علائم بیماری صورت می گیرد. میزان احتمال ابتلا افراد به سرطان ارثی نوع آزمایش و طول مدت آن را مشخص می کند. آگاهی از تاریخچه خانوادگی سرطان و سابقه بهداشت شخصی افراد، پزشک را در ارزیابی احتمال ابتلا به سرطان کمک می کند.

مطلب مرتبط:  فاکتور های خطر ابتلا به سرطان ؛ سرطان های فامیلی و توارثی

636400282164852394 lg - نقش تست های ژنتیکی در سرطان های فامیلی و توارثی

آزمون های غربالگری برای سرطان های زیر پیشنهاد می شود:

  • سرطان پستان
  • سرطان دهانه رحم
  • سرطان کولورکتال
  • سرطان آندومتر
  • سرطان کبد
  • سرطان تخمدان
  • سرطان پروستات

برای بهرمندی از مشاوره ژنتیک دکتر رویا خادمیان بر روی لینک زیر کلیک کنید:

دریافت نوبت مشاوره ژنتیک

 

مطالب مرتبط …




درباره دکتر رویا خادمیان

مشاوره ژنتیک و پیشگیری از بیماری های ارثی و عقب ماندگی های ذهنی و جسمی - مراقبت پوست و مو - آموزش تغذیه و کنترل و درمان بیماران دیابتی - کنترل سلامت قبل از بارداری ، حین بارداری و بعد از زایمان - بهداشت باروری و پیشگیری و درمان بیماری های زنان - پیشگیری و درمان بیماری های داخلی - درمان پرتوکاران

Aparat Facebook Instagram Telegram

با ما در ارتباط باشید

آدرس مطب : مشهد – بلوار معلم – بین معلم 6 و 8 – پلاک 130 طبقه دوم تلفن مطب : 36076521-051 / 09154554253
logo-samandehi