دکتر رویا خادمیان

پزشک ، مشاور رژیم غذایی و ژنتیک

نکات تغذیه ای که مبتلایان به کیست سینه باید رعایت کنند

Health 288 3 - نکات تغذیه ای که مبتلایان به کیست سینه باید رعایت کنند

نکات تغذیه ای که مبتلایان به کیست سینه باید رعایت کنند

کیست سینه به صورت کیسه‌‌های پر از مایع در پستان خود را نشان می‌‌دهد که معمولا خوش‌خیم بوده و در دسته سرطان پستان قرار نمی‌گیرد. کیست‌های سینه اغلب گرد و بیضی شکل با حدود مشخص می باشند. کیست پستان نیاز به درمان ندارد، مگر اینکه یک کیست بزرگ و دردناک باشد و یا موجب احساس ناراحتی در فرد گردد. در آن صورت تخلیه مایع از کیست می‌‌تواند علائم کیست سینه را تسکین دهد. اغلب کیست سینه قبل از یائسگی بین سنین 35 تا 50 سال در زنان شایع است، اما می‌‌تواند در هر سنی یافت می‌‌شود. اگر شخصی مبتلا به کیست سینه باشد معمولا پس از یائسگی ناپدید می‌‌شوند، مگر اینکه در حال هورمون درمانی باشد.

کیست سینه چه نشانه هایی دارد؟

علائم کیست سینه عبارتند از :

  • وجود توده صاف و نرم است که به راحتی در بافت سینه حرکت می‌کند
  • معمولا در یک سینه یافت می‌‌شود اما می‌‌تواند هر دو سینه را همزمان تحت تاثیر قراردهد.
  • احساس درد در سینه یا حساسیت در منطقه ای از توده پستانی
  • ترشحات سینه که ممکن است شفاف، زرد و یا قهوه‌ای تیره باشد
  • کیست پستان ممکن است در طی چرخه قاعدگی تغییر کرده و قبل از قاعدگی بزرگتر و بعد از آن کوچکتر شوند
  • داشتن یک یا چند کیست ساده خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش نمی‌دهد؛ اما داشتن کیست ممکن است درایجاد توده‌‌های جدید در سینه و یا دیگر تغییرات غیرطبیعی که ممکن است نیاز به بررسی‌‌های پزشکی داشته باشد، تداخل کند.
  • نکته مهم این است که هر خانم معاینه سرپایی و شخصی را آموزش ببیند تا در صورت ایجاد تغییرات غیرطبیعی در اسرع وقت توسط پزشک معاینه شود.

breastpain978 - نکات تغذیه ای که مبتلایان به کیست سینه باید رعایت کنند

علل بروز کیست سینه

کیست سینه در اثر رشد بیش از حد غدد و بافت همبند سینه بوجود می آید که به تغییرات فیبروکیستیک مشهور است. در این هنگام تجمع مایع باعث تولید کیست در این نواحی می‌‌گردد. علت ابتلا به کیست پستان به طور دقیق مشخص نیست. ممکن است در نتیجه تغییرات هورمونی در طی چرخه قاعدگی ماهانه و یا وجود استروژن اضافی در بدن ایجاد شوند. استروژن هورمونی است که می‌تواند با تحریک بافت سینه در پیدایش کیست نقش داشته باشد.

نکات تغذیه ‌ای در کیست سینه

برخی نکات تغذیه ای که مبتلایان به کیست سینه باید رعایت نمایند، عبارتند از:

سبزی چلیپایی

مصرف سبزی های چلیپایی نظیر کلم‌برگ، کلم بروکلی، کلم پیچ ، گل‌کلم و … به دلیل داشتن سولفور، راه عالی برای خنثی کردن سموم بدن و از بین بردن کیست‌های بی‌ضرراست. بسیاری از زنان می‌گویند مصرف این سبزیجات در کاهش درد و حساسیت به لمس مربوط به کیست‌ها موثر است.

8 Colon Cancer Anticancer Food2 medium banooyeshahr - نکات تغذیه ای که مبتلایان به کیست سینه باید رعایت کنند

ویتامین A

بر اساس تحقیقات انجام شده افزودن مواد غذایی حاوی ویتامین A بهترین راه پیشگیری از ایجاد کیست سینه است. بنابراین توصیه می شود به مصرف مواد غذایی طبیعی حاوی ویتامین A ازجمله سبزی‌های برگ‌های سبز مانند کلم پیچ، زردآلو، طالبی، فلفل دلمه‌ای قرمز  روی بیاورید.

مطلب مرتبط: مواد غذایی سرشار از ویتامین آ و چند توصیه برای دریافت ویتامین آ بیشتر

65754 - نکات تغذیه ای که مبتلایان به کیست سینه باید رعایت کنند

ویتامین E

این ویتامین که مانع از پیری پوست می‌شود و التهاب را فروکش می‌کند، از بروز کیست هم پیشگیری می‌کند. منابع طبیعی این ویتامین شامل اسفناج، تخمه، مغز میوه ماهی ، کدوحلوایی و… است.

مطلب مرتبط: مواد غذایی سرشار از ویتامین E

E - نکات تغذیه ای که مبتلایان به کیست سینه باید رعایت کنند

مواد غذایی کم ‌نمک

نمک بیش‌ازحد در بدن به احتباس آب در بافت های بدن منجر می شود و باعث تشدید کیست سینه یا مستعد شدن فرد به کیست می شود. به همین دلیل است که باید مصرف نمک روزانه کمتر از 1500 میلی گرم باشد. برای پیشگیری از مصرف نمک اضافی به برچسب مواد غذایی آماده توجه کنید.

فیبر بالا

متخصصان می‌گویند استروژن اضافه ( هورمون زنانه که در ایجاد کیست نقش دارد) از طریق مدفوع از بدن دفع می‌شود. نتایج مطالعات نشان می دهد زنانی که هفته‌ای 3 بار یا کمتر اجابت مزاج دارند نسبت به بقیه درمعرض خطر بالای کیست سینه قرار دارند. به همین دلیل است داشتن رژیم غذایی سرشار از فیبر می‌تواند به کنترل استروژن در بدن کمک کند.

fiberfoods2 850x516 - نکات تغذیه ای که مبتلایان به کیست سینه باید رعایت کنند

چربی اشباع ‌شده پایین

مصرف چربی اشباع‌ شده برای بدن مضراست. این نوع چربی با تولید استروژن بیشتر باعث بروز کیست سینه می‌شود. سعی کنید مصرف گوشت قرمز و گوشت فرآوری را کاهش دهید و به جای آن سینه مرغ یا بوقلمون بدون پوست و ماهی های غنی از اسید چرب امگا 3 مصرف کنید.

مایعات

از نوشیدنی‌هایی مانند نوشابه گازدار و قهوه پرهیز کنید زیرا علاوه برافزایش احتمال بروزکیست سینه علایم مربوط به آن را نیز تشدید می‌کند. مصرف آب بهترین راه سم‌زدایی از بدن است. آب‌میوه و سبزی که در منزل تهیه می‌شود، بهترین منبع ویتامین، ماده کانی، فیبر و آنتی اکسیدان برای بدن است.

liquid diet fruit juice 990x556 - نکات تغذیه ای که مبتلایان به کیست سینه باید رعایت کنند

 

برای بهرمندی از رژیم غذایی آنلاین دکتر رویا خادمیان بر روی لینک زیر کلیک کنید:

برنامه غذایی آنلاین

مطالب مرتبط …




درباره دکتر رویا خادمیان

مشاوره ژنتیک و پیشگیری از بیماری های ارثی و عقب ماندگی های ذهنی و جسمی - مراقبت پوست و مو - آموزش تغذیه و کنترل و درمان بیماران دیابتی - کنترل سلامت قبل از بارداری ، حین بارداری و بعد از زایمان - بهداشت باروری و پیشگیری و درمان بیماری های زنان - پیشگیری و درمان بیماری های داخلی - درمان پرتوکاران

Aparat Facebook Instagram Telegram

با ما در ارتباط باشید

آدرس مطب : مشهد – بلوار معلم – بین معلم 6 و 8 – پلاک 130 طبقه دوم تلفن مطب : 36076521-051 / 09154554253
logo-samandehi