دکتر رویا خادمیان

پزشک ، مشاور رژیم غذایی و ژنتیک

تقویت حافظه به کمک رژیم غذایی مدیترانه ‌ای

493ss thinkstock rf photo of healthy food in shape of brain - تقویت حافظه به کمک رژیم غذایی مدیترانه ‌ای

تقویت حافظه به کمک رژیم غذایی مدیترانه ‌ای

حافظه به فرآیندهای مغزی و روانی گفته می شود که فرد به کمک آن می تواند تجارب مختلف خود را ذخیره نماید. حافظه امکان برگشت به گذشته را برای ما فراهم می کند. تصمیم داریم در این مقاله شما را با انواع حافظه آشنا کرده و نتایج یک تحقیق جدید در مورد تاثیر رژیم غذایی مدیترانه ‌ای در تقویت حافظه را بازگو کنیم.

آشنایی با انواع حافظه

حافظه در اشکال مختلف وجود دارد که در زیر به آنها اشاره می کنیم:

حافظه بینایی: یکی از شناخته شده ترین انواع حافظه، حافظه بینایی است. ما به کمک این حافظه تصاویری که می بینیم و یا تصویر افرادی که با آن ها روبرو می شویم را ضبط می کنیم.

حافظه شنوایی: نوع دیگری از حافظه است که به ما کمک می کند صدای اشخاص، مکالمه ها و صحبت های دیگران را به خاطر بیاوریم.

حافظه حرکتی: بدین صورت عمل می کند که حرکاتی که از طریق عادت به دست آمده اند را ضبط می کند. به عنوان مثال، یک  تایپیست به صورت ناخودآگاه مطالب را تایپ می کند.

حافظه لامسه: کار حافظه لامسه نیز یادآوری اجسامی است که لمس کرده ایم. این حافظه در میان افراد نابینا رشد کرده و به آنها کمک می کند.

با ورود به سنین سالمندی تغییرات جسمی و روانی متعددی اتفاق می افتد. یکی از این تغییرات کاهش قدرت حافظه است. تحقیقات در مورد راهکارهای تقویت حافظه نشان داده در افرادی که در دوران جوانی و میانسالی فعالیت های فکری بیشتری انجام می دهند و تغذیه سالم تری دارند احتمال کاهش حافظه و ابتلا به بیماری آلزایمر کمتر است. روند کاهش حافظه و فراموشکاری در افراد سالمند بدین صورت است که آن ها خاطرات گذشته و دور را به یاد می آورند، اما بسیاری از حوادث اخیر را فراموش می کنند. گاهی اوقات کاهش حافظه به حدی است که زندگی روزمره این افراد را مختل می سازد.

مطلب مرتبط: مواد غذایی مفید برای افزایش تمرکز و تقویت حافظه

1402500 - تقویت حافظه به کمک رژیم غذایی مدیترانه ‌ای

فواید رژیم غذایی مدیترانه ‌ای برای سلامتی

رژیم غذایی مدیترانه ‌ای غنی از میوه، سبزی، غلات کامل، حبوبات، ماهی، مغزهای خوراکی و روغن زیتون است. در این رژیم غذایی مصرف گوشت قرمز و شیرینی ‌جات محدود می ‌شود. این نوع رژیم می‌ تواند خطر ابتلا به بیماری ‌های مزمن مانند دیابت نوع 2 و بیماری ‌های قلبی – عروقی (CVD) را کاهش داده و سبب افزایش طول عمر شود.

یکی از ویژگی های رژیم غذایی مدیترانه ای مصرف غذاهای تازه و فصلی است. نان مصرفی در این رژیم غذایی نان سبوس دار است. این نوع نان در مقایسه با نانی که از آرد سفید تهیه شده سالم تر بوده و سبب افزایش ناگهانی قند خون نمی شود. بنابراین، هم احساس سیری ایجاد می کند و هم به پیشگیری از دیابت و یا درمان آن کمک می کند. چربی موجود در رژیم غذایی مدیترانه ای از نوع چربی های سالم است. این چربی ها که از اسیدهای چرب غیراشباع با یک یا چند پیوند دوگانه ساخته شده اند در ماهی، روغن زیتون و مغزهای خوراکی وجود دارند.

استفاده از غذاهایی که چربی های سالم دارند به جای غذاهایی که چربی های ناسالم دارند (مانند فست فودها و غذاهای سرخ شده) احتمال ابتلا به بیماری های مزمن را کاهش می دهد. چربی های سالم از بروز بیماری قلبی – عروقی و سرطان پیشگیری کرده و در تقویت حافظه نقش دارند.

مطلب مرتبط: آشنایی با رژیم غذایی مدیترانه‌‌ ای و مزایای آن برا ی سلامتی

iStock 854725402 field img hero 988 380 - تقویت حافظه به کمک رژیم غذایی مدیترانه ‌ای

نقش رژیم غذایی در تقویت حافظه

تحقیقات گذشته نشان داده ‌اند در افراد سالمندی که از رژیم غذایی مدیترانه‌ ای پیروی می ‌کنند عملکرد مغز مطلوب ‌تر است. اکنون در مطالعه جدیدی شواهد بیشتری در مورد ارتباط بین این رژیم غذایی با سلامت مغز و  تقویت حافظه در سالمندان به دست آمده است.

در این تحقیق مشاهده شد که بین مواد مغذی موجود در رژیم غذایی مدیترانه ‌ای و عملکرد مغز ارتباط وجود دارد. مطالعه مذکور بر روی 116 فرد بالغ سالم که 65 تا 75 ساله بودند، انجام شد. عملکرد مغز با استفاده از MRI  بررسی گردید. سپس میزان 32 ماده مغذی در خون اندازه ‌گیری شد. نتایج نشان داد بین 5 ماده مغذی با تقویت حافظه و عملکرد مغز ارتباط وجود دارد. این 5 ماده مغذی عبارتند از: 1) اسید چرب امگا 3 و اسید چرب امگا 6، 2) لیکوپن، 3) کاروتنوئیدها، 4) ویتامین ‌های گروه B شامل ریبوفلاوین (ویتامین B2)، فولات (ویتامین B9ویتامین B12 و 5) ویتامین D.

امگا 3 در گردو و ماهی و امگا 6 در مغزهایی مانند پسته و روغن ‌های گیاهی مایع موجود می باشد. لیکوپن یک رنگدانه قرمز رنگ است که در گوجه ‌فرنگی و سایر میوه ‌ها و سبزیجات وجود دارد.

هویج  از منابع غذایی حاوی کاروتنوئید به شمار می ‌رود. تخم ‌مرغ و سبزیجات برگ سبز حاوی ویتامین B2 هستند. فولات در حبوبات، سبزیجات و مغزهای خوراکی و ویتامین B12 در غذاهای حیوانی وجود دارند.

ویتامین D به کمک نور خورشید در پوست ساخته می‌ شود. این ویتامین در زرده تخم‌ مرغ، برخی ماهی ‌ها مانند سالمون و لبنیات غنی شده یافت می ‌شود.

برای بهرمندی از رژیم غذایی آنلاین دکتر رویا خادمیان بر روی لینک زیر کلیک کنید:

دریافت رژیم غذایی

مطالب مرتبط …




درباره دکتر رویا خادمیان

مشاوره ژنتیک و پیشگیری از بیماری های ارثی و عقب ماندگی های ذهنی و جسمی - مراقبت پوست و مو - آموزش تغذیه و کنترل و درمان بیماران دیابتی - کنترل سلامت قبل از بارداری ، حین بارداری و بعد از زایمان - بهداشت باروری و پیشگیری و درمان بیماری های زنان - پیشگیری و درمان بیماری های داخلی - درمان پرتوکاران

Aparat Facebook Instagram Telegram

با ما در ارتباط باشید

آدرس مطب : مشهد – بلوار معلم – بین معلم 6 و 8 – پلاک 130 طبقه دوم تلفن مطب : 36076521-051 / 09154554253
logo-samandehi