خواص انار – انار و کاهش علائم بیماری التهابی روده (IBD)

543828 761 850x480 - خواص انار - انار و کاهش علائم بیماری التهابی روده (IBD)

خواص انار – انار و کاهش علائم بیماری التهابی روده (IBD)

مطالعات انجام شده بر روی خواص انار نشان می دهد که این میوه دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است. پلی فنول های موجود در انار با از بین بردن رادیکال های آزاد سبب کاهش التهاب در بدنمی شوند. به تازگی ثابت شده که انار در کاهش علائم بیماری التهابی روده (IBD) موثر است.
خواص انار آن را به یک میوه مفید برای مبارزه با رشد سلول های سرطانی تبدیل کرده است. برخی پژوهش ها نشان داده اند که این میوه می تواند مانع رشد سلول های سرطانی در پروستات شود. البته تحقیقات در این زمینه در مراحل ابتدایی قرار دارد. آنتی اکسیدان های موجود در انار سبب تقویت حافظه شده و سرعت پیشرفت بیماری آلزایمر را کاهش می دهند.

در یک مطالعه مشاهده شد که نوشیدن روزانه یک لیوان آب انار طبیعی سبب تقویت حافظه و یادگیری می شود. اگرچه تاثیر انار بر روی بیماران مبتلا به دیابت کاملاً مشخص نشده است، اما به نظر می رسد که این میوه می تواند مقاومت به انسولین را در این بیماران کاهش دهد. فلاونول های انار سبب کاهش التهاب می شوند. به همین دلیل در برخی مطالعات خواص انار در کاهش علائم آرتریت روماتوئید (روماتیسم) و سایر انواع آرتریت ها بررسی شده است.

مصرف انار فشارخون را کاهش داده و از بروز بیماری قلبی جلوگیری می کند. برخی مطالعات کوچک نشان داده اند که انار به حفظ سلامت دستگاه گردش خون کمک کرده و مانع تشکیل پلاک در داخل عروق خونی می شود. انار سرشار از ویتامین C می باشد. یک عدد انار می تواند بیش از 40 درصد نیاز روزانه به این ویتامین را تامین کند. انار همچنین دارای فولات (ویتامین B9) و پتاسیم نیز می باشد.

مطلب مرتبط: پیشگیری از سرطان پروستات با آب انار

بیماری التهابی روده – بیماری کرون

بیماری التهابی روده (IBD)  به 2 دسته تقسیم می ‌شود: 1) بیماری کرون و 2) کولیت اولسراتیو. علائم این دو نوع بیماری مشابه هم هستند، اما مناطق درگیر در دستگاه گوارش بین آن ها متفاوت است. بیماری کرون در سال 1932 میلادی توسط دکتر بوریل کرون و همکارانش کشف شد. در مبتلایان به بیماری کرون هر قسمت از دستگاه گوارش ممکن است دچار التهاب شود. بیماری کرون در تمام سنین مشاهده می گردد ، اما شیوع آن غالباً در سنین قبل از 30 سالگی است. علت بروز بیماری کرون ناشناخته است. اما به نظر می رسد که وراثت و اختلال در سیستم ایمنی بدن در بروز آن موثر باشند. اگر در خانواده شما سابقه ابتلا به بیماری کرون وجود داشته باشد ممکن است شما هم به این بیماری مبتلا شوید.

اگرچه استرس و رژیم غذایی در بروز بیماری کرون نقشی ندارند، اما می توانند سبب تشدید علائم بیماری شوند. علائم بیماری کرون می تواند در افراد مختلف، متفاوت باشد. علائم می تواند شامل درد شکم، اسهال، تهوع و استفراغ، تب خفیف، خستگی، کاهش اشتها، کاهش وزن ناخواسته و … باشد. درمان قطعی برای بیماری کرون وجود ندارد. تجویز داروها توسط پزشک می تواند به کنترل علائم بیماری کمک کند. در برخی موارد که داروها موثر نیستند ممکن است پزشک جراحی را پیشنهاد کند.

مطلب مرتبط: آب انار بهترین آب میوه طبیعی با فواید بسیار

105077 - خواص انار - انار و کاهش علائم بیماری التهابی روده (IBD)

بیماری التهابی روده – بیماری کولیت اولسراتیو

بیماری کولیت اولسراتیو بر خلاف بیماری کرون فقط کولون (روده بزرگ) را درگیر می کند. در بیماری کرون تمام لایه های روده می توانند درگیر شوند، اما در کولیت اولسراتیو فقط پوشش روده تحت تاثیر قرار می گیرد. علت دقیق ابتلا به این بیماری مشخص نیست. ولی به نظر می رسد که اختلال در سیستم ایمنی بدن در بروز آن نقش داشته باشد. برخی از علائم این بیماری عبارتند از: درد شکم و دل پیچه، اسهال (اغلب همراه با خون)، کاهش وزن ناخواسته، خستگی، تب و … . برای درمان این بیماری دارو تجویز شده و در برخی مواقع از جراحی استفاده می شود.

f127ace8 f625 4c67 b715 d799e7030a2b - خواص انار - انار و کاهش علائم بیماری التهابی روده (IBD)

خواص انار در کاهش علائم بیماری التهابی روده:

طی مطالعاتی که اخیرا انجام شده دانشمندان موفق به شناسایی ترکیبی شدند که می‌ تواند به روند درمان بیماری التهابی روده کمک کند. این ترکیب که اورولیتین (A (UroA نامیده می‌ شود از بر هم ‌کنش باکتری‌ های روده و پلی ‌فنول‌ های موجود در انار و انواع توت ‌ها تولید می ‌شود. نتایج این تحقیق نشان داد که ارولیتین A دارای خاصیت ضد التهابی و آنتی ‌اکسیدانی است.

تحقیقات گذشته نیز نشان داده بودند که ارولیتین A مانع التهاب می ‌شود. یکی از مهم‌ ترین پلی‌ فنول‌ های موجود در این میوه‌ ها اسید الاژیک نام دارد که از طریق بر هم ‌کنش با باکتری بیفیدوباکتریوم پسودوکاتنولاتوم در روده به تولید اورولیتین کمک می ‌کند. اگرچه محققان به منظور تولید اورولیتین  A در روده، افراد را به مصرف انار و سایر میوه‌ ها تشویق می ‌کنند، اما معتقدند که مصرف این میوه‌ ها تضمین کننده کاهش علائم IBD نیست. زیرا ممکن است باکتری‌ های موثر در تولید ارولیتین A در روده شخص اصلاٌ وجود نداشته باشند و یا میزان آن‌ ها در روده کافی نباشد. بنابراین، ممکن است فرم سنتتیک ارولیتن A در درمان IBD موثرتر باشد. البته باید در این زمینه مطالعات بیشتری انجام شود.

مطلب مرتبط: توت‌فرنگی میوه ای مفید برای افراد مبتلا به بیماری‌ التهابی روده (IBD)

برای بهرمندی از رژیم غذایی آنلاین دکتر رویا خادمیان بر روی لینک زیر کلیک کنید: