دکتر رویا خادمیان

پزشک ، مشاور رژیم غذایی و ژنتیک

نقش منیزیم در درمان کمبود ویتامین D

vitamin D 1 min - نقش منیزیم در درمان کمبود ویتامین D

نقش منیزیم در درمان کمبود ویتامین D

از جمله مواردی که سبب کمبود ویتامین D در بدن می شوند می توان به رژیم غذایی نامناسب، مواجهه ناکافی با نور خورشید، سوء جذب در افراد مبتلا به بیماری کرون و یا سلیاک و اختلال در مسیر تولید ویتامین D در بدن اشاره نمود. در ادامه به نقش منیزیم در درمان کمبود ویتامین D اشاره خواهیم کرد.

عوارض کمبود ویتامین D:

کمبود ویتامین D عوارض بسیاری برای بدن دارد. کمبود این ویتامین سبب:

  • اختلال در رشد استخوان های کودکان و کاهش تراکم استخوان در بزرگسالان.
  • افزایش احتمال ابتلا به استئوپروز (پوکی استخوان) و شکستگی استخوان ها
  • افزایش احتمال بروز مشکلات مفصلی در افراد مبتلا به بیماری پوستی پسوریازیس
  • افزایش احتمال ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب (عروق تغذیه کننده قلب).
  • تضعیف سیستم ایمنی بدن و افزایش احتمال ابتلا به عفونت های تنفسی
  • تشدید علائم بیماری ام اس (MS) (اگر در بیماران مبتلا به ام اس میزان ویتامین D خون کافی باشد احتمال آسیب مغزی حدود 57 درصد کمتر می شود. به همین خاطر توصیه می شود در این بیماران تشخیص و درمان کمبود ویتامین D مورد توجه قرار گیرد).
  • افزایش احتمال ابتلا به سرطان پروستات در مردان
  • کاهش طول عمر بیماران مبتلا به سرطان (تحقیقات نشان داده اگر میزان ویتامین D در خون بیماران مبتلا به سرطان سینه مناسب باشد، شانس زنده ماندن این بیماران 2 برابر افزایش می یابد).
  • افزایش احتمال ابتلا به دمانس (زوال عقل) و بیماری آلزایمر (تحقیقات نشان داده در افرادی که به کمبود متوسط ویتامین D مبتلا هستند احتمال ابتلا به زوال عقل 53 درصد بیشتر است. اما اگرکمبود ویتامین D شدید باشد احتمال ابتلا به این بیماری 125 درصد افزایش می یابد).
  • افزایش احتمال ابتلا به افسردگی.
  • اختلال در عملکرد نقاط مختلف مغز
  • افزایشاحتمال ابتلا به اسکیزوفرنی
  • کاهش طول عمر (در برخی مطالعات مشاهده شده اگر میزان ویتامین D خون کمتر از 30 نانوگرم در میلی لیتر باشد احتمال مرگ زود هنگام افزایش می یابد).

مطلب مرتبط: نقش ویتامین D در بدن و بیماری های مرتبط با کمبود ویتامین D

kkj 3 - نقش منیزیم در درمان کمبود ویتامین D

منیزیم به درمان کمبود ویتامین D کمک می کند.

ویتامین D به عنوان ویتامین نور خورشید شناخته می‌شود. زیرا به کمک نور خورشید در پوست ساخته می‌شود. این ویتامین در تعداد کمی از مواد غذایی وجود دارد. از جمله منابع ویتامین D می توان به زرده تخم‌مرغ، برخی ماهی‌ها مانند سالمون و لبنیات غنی شده اشاره نمود. نه تنها کمبود ویتامین D به سلامت بدن آسیب می رساند، بلکه افزایش بیش از حد آن نیز می‌تواند از طریق افزایش کلسیم خون سبب بروز سنگ کلیه و … شود. نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد که منیزیم در میزان ساخت این ویتامین در بدن موثر است.

مطلب مرتبط: منابع غذایی سرشار از ویتامین D و تامین ویتامین D مورد نیاز بدن

در این تحقیق که در مجله The American Journal of Clinical Nutrition منتشر شده مشخص شد مناسب بودن سطح منیزیم خون در تنظیم میزان این ویتامین در خون نقش دارد. در مطالعه‌ای که در گذشته انجام شد ارتباط بین دریافت منیزیم و میزان ویتامین D خون در بیش از 12 هزار نفر بررسی شد. نتایج این تحقیق نشان داد در افرادی که منیزیم کافی دریافت می‌کنند احتمال کمبود این ویتامین کمتر است. به نظر می‌رسد که کمبود منیزیم مانع تولید ویتامین D در بدن می‌شود.

مطلب مرتبط: نقش و عملکرد منیزیم در بدن انسان و علائم کمبود منیزیم

vitamin d3 main - نقش منیزیم در درمان کمبود ویتامین D

در مطالعه‌ای که اخیرا انجام گردید مشاهده شد تاثیر این ماده معدنی بر ویتامین D به میزان این ویتامین در خون بستگی دارد. به طوریکه دریافت مکمل منیزیم در افرادی که به کمبود ویتامین D مبتلا بودند سبب افزایش میزان این ویتامین در خون شد. اما در افرادی که میزان ویتامین‌شان خیلی بالا بود دریافت این مکمل میزان ویتامین را در خون کاهش داد. برای افراد مبتلا به کمبود این ویتامین دریافت مکمل ویتامین D توصیه می‌شود. همچنین در این افراد باید به دریافت کافی منیزیم توجه شود. زیرا دریافت این ماده معدنی به تنظیم میزان این ویتامین در خون کمک می‌کند . از جمله منابع منیزیم می توان به سبزیجات برگ سبز، حبوبات، غلات کامل و مغزهای خوراکی اشاره نمود.

برای بهرمندی از رژیم غذایی آنلاین دکتر رویا خادمیان بر روی لینک زیر کلیک کنید:

دریافت رژیم غذایی اینترنتی دکتر رویا خادمیان

مطالب مرتبط …




درباره دکتر رویا خادمیان

مشاوره ژنتیک و پیشگیری از بیماری های ارثی و عقب ماندگی های ذهنی و جسمی - مراقبت پوست و مو - آموزش تغذیه و کنترل و درمان بیماران دیابتی - کنترل سلامت قبل از بارداری ، حین بارداری و بعد از زایمان - بهداشت باروری و پیشگیری و درمان بیماری های زنان - پیشگیری و درمان بیماری های داخلی - درمان پرتوکاران

Aparat Facebook Instagram Telegram

با ما در ارتباط باشید

آدرس مطب : مشهد – بلوار معلم – بین معلم 6 و 8 – پلاک 130 طبقه دوم تلفن مطب : 36076521-051 / 09154554253
logo-samandehi