دکتر رویا خادمیان

پزشک ، مشاور رژیم غذایی و ژنتیک

جذب کلسیم : راهکار هایی برای جذب بهتر کلسیم

irendaya.com  213 - جذب کلسیم : راهکار هایی برای جذب بهتر کلسیم

جذب کلسیم : راهکار هایی برای جذب بهتر کلسیم

کلسیم یکی از عناصر مورد نیاز بدن است که سبب استحکام استخوان ها و تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. به دلیل اهمیت جذب بهتر کلسیم در ادامه شما را با خوراکی هایی آشنا می کنیم که با مصرف آن ها جذب کلسیم در بدن بهتر انجام می شود. همراه با مکمل کلسیم، از قرص ویتامین C یا مواد خوراکی غنی از ویتامین C  مانند پرتقال استفاده کنید.

مطلب مرتبط: افزایش جذب کلسیم: با 7 تغییر سالم در رژیم غذایی، جذب کلسیم را افزایش دهید

افزایش جذب کلسیم

اسید آمینه لیزین برای جذب کلسیم لازم است. خوراکی های غنی از این اسید آمینه نظیر تخم‏مرغ، ماهی و لوبیا را در برنامه غذایی خود قرار دهید. مقدار کلسیم مصرفی روزانه خود را چند قسمت کنید و هر بار یک قسمت را بخورید، زیرا تحقیقات نشان داده است که دریافت مکمل کلسیم به دفعات متعدد و مقدار کمتر، موثرتر از دریافت یک جای کلسیم و به مقدار زیاد است. اگر باید روزانه دو عدد قرص کلسیم بخورید، (صبح یک عدد و عصر یک عدد) مکمل کلسیم را به نسبت دو به یک همراه با مکمل منیزیم بخورید، یعنی دو قسمت کلسیم و یک قسمت منیزیم. مکمل کلسیم را همراه مکمل آهن نخورید، زیرا اثر هر دو آن ها کم می شود.

مصرف نوشابه‏ های گازدار را محدود کنید یا اصلا مصرف نکنید، زیرا به دلیل داشتن اسید فسفریک (فسفر زیاد) سبب دفع کلسیم از بدن می‏شود. مصرف خوراکی های با منشأ حیوانی را کاهش دهید.

مطلب مرتبط: مضرات مصرف زیاد فسفر بر سلامت بدن

دریافت زیاد پروتئین‏های حیوانی (مثل گوشت، تخم‏مرغ، شیر و لبنیات) یا مصرف زیاد فسفر موجب دفع کلسیم از طریق ادرار می شود. دریافت زیاد نمک نیز چنین اثری دارد. اسید فیتیک موجود در سبوس گندم نیز جذب کلسیم را کاهش می دهد بنابراین از مصرف بیش از اندازه این ماده غذایی خودداری کنید.اگر سنگ کلیه دارید یا سابقه ابتلا به سنگ کلیه در خانواده‏ شما وجود دارد، مکمل کلسیم نخورید.

به منظور بهره مندی از رژیم غذایی آنلاین دکتر رویا خادمیان بر روی لینک زیر کلیک کنید:

رژیم اینترنتی دکتر رویا خادمیان

مطالب مرتبط …




درباره دکتر رویا خادمیان

مشاوره ژنتیک و پیشگیری از بیماری های ارثی و عقب ماندگی های ذهنی و جسمی - مراقبت پوست و مو - آموزش تغذیه و کنترل و درمان بیماران دیابتی - کنترل سلامت قبل از بارداری ، حین بارداری و بعد از زایمان - بهداشت باروری و پیشگیری و درمان بیماری های زنان - پیشگیری و درمان بیماری های داخلی - درمان پرتوکاران

Aparat Facebook Instagram Telegram

با ما در ارتباط باشید

آدرس مطب : مشهد – بلوار معلم – بین معلم 6 و 8 – پلاک 130 طبقه دوم تلفن مطب : 36076521-051 / 09154554253
logo-samandehi