دکتر رویا خادمیان

پزشک ، مشاور رژیم غذایی و ژنتیک

جعفری گیاهی که چند برابر پرتقال ویتامین C دارد

misc 30553416 0 e8m.png - جعفری گیاهی که چند برابر پرتقال ویتامین C دارد

جعفری گیاهی که چند برابر پرتقال ویتامین C دارد

گیاه جعفری دارای ترکیباتی است که می‌تواند از شما در برابر سرطان دفاع کرده و سیستم ایمنی‌تان را تقویت کنند.

فواید جعفری

جعفری یک گیاه بسیار مغذی و مفید است که می تواند از بدنتان در برابر انواع عارضه ها و بیماری ها مراقبت کند. جعفری دارای ویتامین‌های C، K  ، A و مواد معدنی مفید مانند آهن، کلسیم و پتاسیم می باشد. این گیاه خوش طعم، منبع غذایی خوبی از آهن و اسیدفولیک است که سبب حفظ و تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

متخصصان مدعی هستند که «روغن‌های فرار» نخستین جزء مهم موجود در جعفری هستند که با عنوان روغن‌های ضروری یا اسانس‌های گیاهی نیز خوانده می‌شوند. جعفری میزان هورمون‌های زنانه را تنظیم می‌کند و به این دلیل که دارای روغن فرار است، مانع تشکیل تومور به خصوص در ریه می‌شود.

از دیگر فواید این گیاه می‌توان به این نکته اشاره نمود که ماده سرطان زای موجود در دود سیگار و دود زغال را به دلیل روغن فرار هنگام کباب کردن خنثی می‌کند.

فولیک اسید موجود در جعفری مانع بروز سرطان‌های روده بزرگ، سرطان گردن و رحم می‌شود. ترکیبات مفید آنتی اکسیدان آن به نام فلاونوئید با مولکول‌های حاوی اکسیژن ترکیب شده و مانع آسیب به سلول‌ها می‌شود.

طبق گزارش‌های متعدد فولیک اسید موجود در جعفری، ماده مغذی حیاتی برای حفظ سلامت قلب و عروق به حساب می‌آید. استفاده کم از منابع غذایی دارای ویتامین C مانند جعفری، پرتقال و … خطر بروز آرتریت روماتوئید را ۳ برابر افزایش می‌دهد، به همین خاطر توصیه می‌شود روزانه ویتامین C مصرف شود و آن‌ها را به صورت جدی در برنامه روزانه قرار دهید.

از دیگر خواص جعفری می‌توان به رفع بوی بد دهان، کاهش وزن، ادرار آور، تصفیه کننده کلیه ها، بهبود دستگاه گوارش، کاهش استرس، و … اشاره نمود.دم کرده جعفری سبب کاهش خستگی عضلات و مفاصل و علائم قبل از قاعدگی می شود.

کلسیم موجود در جعفری منبع اصلی برای تقویت دندان‌ها و لثه هاست، به اینصورت که اگر دچار عفونت‌های دهانی یا زخم در لثه می‌شوید، حتما از جعفری استفاده کنید و از مصرف آن غافل نشوید.

از مضرات جعفری چه می‌دانید؟

متخصصان معتقدند مصرف مقدار زیادی جعفری، شانس انقباضات رحم در دوران بارداری را افزایش می‌دهد و همین عامل در هر مرحله از دوران بارداری می‌تواند بسیار خطرناک باشد، به همین علت پرهیز از مصرف زیاد این گیاه خوراکی در دوران بارداری و شیردهی بسیار توصیه می‌شود.

اگر به بیماری خاص یا حساسیت پوستی و آلرژی مبتلا هستید از مصرف زیاد جعفری اجتناب کنید؛ زیرا می‌تواند سبب خارش و جوش زدن شود. همچنین زیاده روی در مصرف جعفری، باعث کند شدن جریان خون و محرک اعصاب می‌شود

برای بهرمندی از رژیم غذایی آنلاین دکتر رویا خادمیان بر روی لینک زیر کلیک کنید:

دریافت رژیم غذایی اینترنتی دکتر رویا خادمیان

مطالب مرتبط …




درباره دکتر رویا خادمیان

مشاوره ژنتیک و پیشگیری از بیماری های ارثی و عقب ماندگی های ذهنی و جسمی - مراقبت پوست و مو - آموزش تغذیه و کنترل و درمان بیماران دیابتی - کنترل سلامت قبل از بارداری ، حین بارداری و بعد از زایمان - بهداشت باروری و پیشگیری و درمان بیماری های زنان - پیشگیری و درمان بیماری های داخلی - درمان پرتوکاران

Aparat Facebook Instagram Telegram

با ما در ارتباط باشید

آدرس مطب : مشهد – بلوار معلم – بین معلم 6 و 8 – پلاک 130 طبقه دوم تلفن مطب : 36076521-051 / 09154554253
logo-samandehi