دکتر رویا خادمیان

پزشک ، مشاور رژیم غذایی و ژنتیک

مواد غذایی مفید برای پاکسازی قلب و عروق

heart disease - مواد غذایی مفید برای پاکسازی قلب و عروق

مواد غذایی مفید برای پاکسازی قلب و عروق

متخصصان تغذیه، بیماری قلبی عروقی را وبای قرن ۲۱ می‌دانند که همانند یک حریق خود به خود جهان را طعمه خود کرده است. به گزارش «نیوزویک»، یکی از خطرهای عمده بروز بیماری قلبی عروقی گرفتگی سرخرگ‌ها است. این اتفاق یک شبه به وجود نمی‌آید، بلکه به علت اتخاذ روش تغذیه‌ای نادرست به مرور زمان خود را نشان می‌دهد. سرخرگ‌ها، رگ‌هایی هستند که اکسیژن و ماده مغذی را از قلب به قسمت‌های دیگر بدن از مغز گرفته تا نوک انگشتان حمل می‌کنند. علت اصلی گرفتگی رگ‌ها، مصرف غذاهای آماده حاوی چربی‌های اشباع شده، سموم و مواد شیمیایی است. اما خوب است بدانید مواد غذایی هم وجود دارد که رگ‌ها را تمیز می‌کنند. بنابراین اگر دچار درد قفسه سینه شده‌اید و یا با کمبود نفس مواجه شده‌اید، غذاهای زیر را به رژیم روزانه خود اضافه کنید. برای آشنایی با مواد غذایی مفید برای پاکسازی قلب و عروق با ما همراه باشید.

مطلب مرتبط: بیماری گرفتگی رگ‌های قلب (آترواسکلروز یا تصلب شرایین)

معرفی مواد غذایی مفید برای پاکسازی قلب و عروق

ماهی

برای گرفتن بهترین نتیجه از خوردن این غذای مفید، پیشنهاد می‌شود که حداقل دو بار در هفته آن را مصرف کنید. ماهی‌های روغنی مانند سالمون و ماهی تن دارای اسیدهای چرب امگا سه بوده و سطح کلسترول خون را تنظیم می‌کنند و همچنین ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش داده و به ترمیم آسیب‌دیدگی رگ‌ها و عروق کمک می‌کنند.

pescado filete de salmon 1803400241 - مواد غذایی مفید برای پاکسازی قلب و عروق

سیر

از قدیم، سیر برای درمان بیماری قلبی و فشار خون بالا به کار برده می‌شود. طبق تحقیقی که در مجله «Preventive medicine» چاپ شده، سیر مانع رسوب کلسیم در شریان‌ها می‌شود. محققان آلمانی نیز دریافتند، مصرف پودر سیر تشکیل نانو پلاک‌ها (اولین جرم‌ها) را ۴۰ درصد و اندازه خود نانو پلاک‌ها که شکل گرفته را نیز ۲۰ درصد کاهش می‌دهد.

garlic - مواد غذایی مفید برای پاکسازی قلب و عروق

بادام

بادام‌ها هم خوشمزه‌اند و هم برای قلب مفیدند زیرا دارای چربی‌های مفید، ویتامین، پروتئین و فیبر هستند که همگی سلامت قلب، رگ‌ها و عروق قلبی و دستگاه گردش خون را افزایش می‌دهند.

suesse mandeln gibt es in vielen verschiedenen sorten - مواد غذایی مفید برای پاکسازی قلب و عروق

روغن زیتون

روغن زیتون حاوی اسیدهای چرب ضروری است که در تمیز شدن رگ ها نقش دارند و با کاهش کلسترول احتمال خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد. ثابت شده است که این روغن نوعی مولکول های چرب دارد که احتمال اکسید شدن آن کم است یعنی در دیواره رگ ها رسوب نمی کند. می توانید روغن زیتون را به انواع سالاد، سوپ، غذا و سس ها اضافه کنی و یا هر روز یکی دو قاشق به طور خالص بخورید.

zeitoon - مواد غذایی مفید برای پاکسازی قلب و عروق

اسفناج

اسفناج یکی از بهترین سبزیجات خوراکی است زیرا ارزان و زودپز بوده و تقریباً هرجایی پیدا می‌شود. علاوه بر آن، فیبر، آهن، فولیک اسید و پتاسیم را که هر یک به تنظیم فشارخون و افزایش سلامت قلب کمک می‌کنند، به بدن می‌رساند. این بدان معنی نیست که یک بشقاب کامل اسفناج را در هر وعده غذایی بخورید، بلکه می‌توانید آن را به غذاهایی که دوست دارید اضافه کنید و یا می‌توانید نصف سالاد سبزیجات روزانه خود را با اسفناج جایگزین کنید.

Benefits of Spinach for Hair Growth - مواد غذایی مفید برای پاکسازی قلب و عروق

کلم بروکلی

بروکلی خوراکی عالی برای سلامت قلب است که حاوی ویتامین کا است و از این رو در جلوگیری از سفت و سخت شدن رگ‌های قلب جلوگیری می‌کند و همچنین دارای فیبر است که با تنظیم فشارخون به کاهش فشار روی رگ‌ها و عروق قلب کمک می‌کند. آنچه باید در نظر داشته باشید این است که برای مصرف آن را زیاد نپزید زیرا پخت زیاد باعث از بین رفتن مواد مغذی آن می‌شود. برای استفاده بهینه و مفید از خواص آن بهتر است برای چند دقیقه آن را بخارپز کنید.

borokliiii Copy 1024x680 - مواد غذایی مفید برای پاکسازی قلب و عروق

چای سبز

این نوشیدنی سطوح بالایی از ترکیباتی را در خود دارد که می‌تواند مانع جذب کلسترول در طول هضم غذا شود. نوشیدن یک تا دو فنجان از آن در روز به بهبود سطح چربی خون و کاهش انسداد شریان‌ها کمک می‌کند. همچنین با افزایش طبیعی متابولیسم یا سوخت‌وساز بدن، می‌تواند در کاهش وزن و در نتیجه افزایش سلامت قلبی و عروقی موثر باشد.

سبز - مواد غذایی مفید برای پاکسازی قلب و عروق

روغن نارگیل

اگرچه بیشتر افراد تصور می‌کنند که باید از چربی‌های اشباع شده گریزان باشند، اما این چربی‌ها برای یک زندگی سالم لازم‌اند. روغن نارگیل یکی از بهترین چربی‌های اشباع شده است زیرا باعث افزایش سلامت عروق قلبی می‌شود. واضح است که مصرف خیلی زیاد چربی می‌تواند باعث ایجاد امراض چاقی و سایر بیماری‌ها شود اما افزودن فقط 15 تا 30 میلی‌لیتر روغن نارگیل به رژیم غذایی روزانه، اثر مثبتی در متعادل نگه داشتن سطح کلسترول خون دارد.

coconut oil - مواد غذایی مفید برای پاکسازی قلب و عروق

گوجه فرنگی

این گیاه غنی از لیکوپن است که خطر تصلب شرایین را به طور چشمگیری ۵۰ درصد کاهش می‌دهد. تحقیقات نشان داده است، لیکوپن مانع سفت شدن رگ‌ها می‌شود.

tomate - مواد غذایی مفید برای پاکسازی قلب و عروق

جو دوسر

ارزش غذایی جو دوسر باعث شده تا یکی از بهترین غلات با مقدار فیبر بالا و هیدرات کربن پایین باشد.علاوه بر اینکه می تواند تا 7 برابر وزن خود آب جذب کند، مانع از چسبیدن کلسترول به دیواره رگ ها نیز می شود. به این ترتیب، مصرف منظم جو دوسر عملکرد پیشگیرانه ای در ایجاد تصلب شریان و بیماری های قلبی دارد.

342 12 12 - مواد غذایی مفید برای پاکسازی قلب و عروق

دانه کتان

دانه‌های کتان می‌توانند فشارخون را پایین آورده و التهاب رگ‌های قلب را کاهش دهند زیرا دارای اسید آلفا- لینولنیک هستند. حتی یک مقدار کم از دانه کتان می‌تواند به سالم نگه داشتن رگ‌ها و عروق قلبی کمک کند، بنابراین سعی کنید یک قاشق غذاخوری از آن را به عنوان مثال، به غلات صبحانه دلخواه خود اضافه کرده مصرف کنید.

.jpg - مواد غذایی مفید برای پاکسازی قلب و عروق

زردچوبه

زردچوبه ادویه ای پرکاربرد در آشپزی است که از دوران باستان به خاطر خواص پزشکی نیز مورد استفاده بوده است. کورکومین؛ ترکیب فعال در آن مانند یک آنتی اکسیدان عمل می کند که می تواند عملکرد رادیکال های آزاد را کاهش داده و از سلول ها در برابر آسیب های اکسایشی محافظت کند. پلی فنول ها نیز با پیشگیری از ایجاد رسوب در دیواره عروق، خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد.

Spero062117 - مواد غذایی مفید برای پاکسازی قلب و عروق

دارچین

این ادویه متداول، دارای خواص مفید بسیاری برای سلامتی است. دارچین، اگر روزانه در حدود 5 گرم مصرف شود، می‌تواند کلسترول بد را کاهش داده و از انسداد رگ‌های قلب جلوگیری کند. دارچین همچنین دارای آنتی‌اکسیدان است که سلامت دستگاه گردش خون را تضمین می‌کند. می‌توانید آن را تقریباً به همه چیز از جمله غذاهای در حال پخت، چای و قهوه اضافه کنید.

irendaya.com  54 - مواد غذایی مفید برای پاکسازی قلب و عروق

آووکادو

این میوه خواص متعددی برای سلامت قلب دارد که علت آن مقدار بالای اسیدهای چرب ضروری، ویتامین ها و مواد معدنی است. مصرف به اندازه آن تاثیر مثبتی در کنترل کلسترول دارد و چربی های سالم را به بدن می رساند که عملکرد مطلوب بدن را تضمین می کند.

xAvocado halved.jpg.pagespeed.ic .mWZ5VxrbGl - مواد غذایی مفید برای پاکسازی قلب و عروق

مارچوبه

مارچوبه علاوه بر خوشمزگی، خواص مفید فراوانی دارد. اثرات آن به عنوان پایین آورنده فشار و کاهش دهنده ریسک لخته شدن خون اثبات شده است و همچنین دارای مقادیر زیادی فیبر، انواع ویتامین و سایر مواد مغذی است و می‌تواند به عنوان یک درمان مفید به کار رود.

Asparagus - مواد غذایی مفید برای پاکسازی قلب و عروق

انگور

خاصیت این میوه از فلاووانوئید که رنگ بنفش به این میوه می‌دهد، به دست می‌آید. ۳ ماده فلاووانوئید، کورستین و رسویراترول در پوست، ساقه و دانه تا قسمت میانی انگور متمرکز است. فلاووانوئید، مانع اکسیده شدن کلسترول مضر که علت گرفتگی در دیواره‌های رگ‌ها است، می‌شود. علاوه بر آن این ماده خطر لخته شدن خون را که منجر به حمله قلبی می‌شود کاهش می‌دهد.

b6a5b92ccf863eee87a17f22ae3cdfea - مواد غذایی مفید برای پاکسازی قلب و عروق

هندوانه

هندوانه دارای آمینواسیدی به نام سیترولین است که به پایین آوردن فشارخون کمک کرده و التهاب رگ‌ها و عروق را کاهش می‌دهد و چون بدن را به تولید اکسید نیتریک وا می‌دارد، سلامت قلب و عروق آن را افزایش می‌دهد.

705327 944 - مواد غذایی مفید برای پاکسازی قلب و عروق

سیب

خوردن روزانه یک عدد سیب به سلامت عمومی بدن و همچنین سلامت قلب کمک می کند. سیب حاوی پکتین است که با اتصال به کلسترول مانع از ایجاد رسوب در رگ ها می شود. به علاوه فلاونوئید دارد که این آنتی اکسیدان ها نیز می توانند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را تا 50% کاهش دهند.

DEB1E6B8 AE8D 11 - مواد غذایی مفید برای پاکسازی قلب و عروق

میوه‌های توتی

توت فرنگی، شاه توت، قره قاط… غنی از آنتی اکسیدان است که از سفت شدن رگ‌ها پیش گیری می‌کند و در از بین بردن جرم‌های ایجاد شده بر دیواره رگ‌ها موثر است.

berries2 - مواد غذایی مفید برای پاکسازی قلب و عروق

انار

انار و آب آن غنی از آنتی اکسیدان است که با کاهش دادن آسیب رگ‌های خونی مانع سفت شدن آن‌ها می‌شود و حتی پیشرفت این بیماری را کاهش می‌دهد.

ضربان سلامتی - مواد غذایی مفید برای پاکسازی قلب و عروق

خرمالو

این میوه نیز پر از مواد آنتی‌اکسیدن و پلی‌فنول است که سبب کاهش LDL و تری‌گلیسیرید خون می‌شود. خرمالو علاوه بر این منبعی از فیبر است که می‌تواند سبب تنظیم فشار خون شود و رگها را نیز پاک نگاه دارد.

1475864125 b gsuxaxeaae65e - مواد غذایی مفید برای پاکسازی قلب و عروق

قهوه

تحقیقات نشان داده‌اند که نوشیدن یک فنجان قهوه در روز می‌تواند ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهد. همچنین آرامش خاطری که پس از نوشیدن یک فنجان قهوه احساس می‌کنید نیز برای قلب مفید است. البته باید خاطرنشان کرد که قهوه نوعی ماده محرک و برانگیزاننده است که نوشیدن زیاد آن ممکن است مضراتی برای سلامتی داشته باشد.

Best Coffee Houses in the World 700x400 - مواد غذایی مفید برای پاکسازی قلب و عروق

مطالب مرتبط …




درباره دکتر رویا خادمیان

مشاوره ژنتیک و پیشگیری از بیماری های ارثی و عقب ماندگی های ذهنی و جسمی - مراقبت پوست و مو - آموزش تغذیه و کنترل و درمان بیماران دیابتی - کنترل سلامت قبل از بارداری ، حین بارداری و بعد از زایمان - بهداشت باروری و پیشگیری و درمان بیماری های زنان - پیشگیری و درمان بیماری های داخلی - درمان پرتوکاران

Aparat Facebook Instagram Telegram

با ما در ارتباط باشید

آدرس مطب : مشهد – بلوار معلم – بین معلم 6 و 8 – پلاک 130 طبقه دوم تلفن مطب : 36076521-051 / 09154554253
logo-samandehi