دکتر رویا خادمیان

پزشک ، مشاور رژیم غذایی و ژنتیک

بهترین دیورتیک های طبیعی برای دفع آب اضافی بدن

636270773063057987 - بهترین دیورتیک های طبیعی برای دفع آب اضافی بدن

بهترین دیورتیک های طبیعی برای دفع آب اضافی بدن

دیورتیک ها موادی هستند که میزان ادراری که تولید می شود را افزایش می یابد و به بدن شما کمک می کند تا آب اضافی را از بین ببرد. این آب اضافی آب احتباسی است. این می تواند باعث شود تا شما احساس “پف کردن” کنید و باعث ایجاد تورم در پاها، مچ پا و دست و پا می شود. عوامل مختلفی می توانند باعث احتباس آب بدن، از جمله برخی از شرایط جدی سلامت مانند بیماری کلیوی و نارسایی قلبی شوند. با این حال، تعداد زیادی از افراد به دلیل چیزهایی مانند تغییرات هورمونی، چرخه قاعدگی یا یک پرواز طولانی دچار احتباس خفیف می شوند. اگر با حالت هایی سلامت دچار احتباس آب شدید یا احتباس ناگهانی و شدید پیدا کردید باید بلافاصله از پزشک خود کمک بخواهید. با این حال، برای موارد احتباس آب خفیف که توسط یک وضعیت سلامتی ایجاد نمی شود ممکن است برخی غذاها و مکمل هایی که می تواند کمک کند وجود داشته باشد. در اینچا به معرفی برخی از بهترین دیورتیک های طبیعی می پردازیم.

دیورتیک های طبیعی

دیورتیک های طبیعی: قهوه

قهوه یک نوشیدنی بسیار محبوب است که با برخی از مزایای سلامتی چشمگیر ارتباط دارد. این نیز یک دیورتیک طبیعی است عمدتاً به دلیل محتوای کافئین آن است. کافئین اثر دیورتیک ملایم و کوتاه مدتی دارد. کافئین علاوه بر قهوه در چای و نوشابه و نوشیدنی‌های انرژی زا یافت می‌شود. تئوفیلین ماده‌ای در کافئین است که خاصیت دیورتیک ایجاد می‌کند. دوزهای بالایی از کافئین بین 250 تا 300 میلی گرم (معادل حدود دو تا سه فنجان قهوه) اثرات دیورتیک دارند. این به این معنی است که نوشیدن چند فنجان قهوه می تواند تولید ادرار را افزایش دهد. با این حال، یک قهوه استاندارد یا حدود یک فنجان، بعید به نظر می رسد کافئین به اندازه کافی برای این اثر وجود داشته باشد. علاوه بر این، افرادی که در بلند مدت میزان زیادی کافئین مصرف می‌کنند نسبت به این ماده مقاوم می‌شوند، و تفاوتی حس نمی‌کنند.

2467 - بهترین دیورتیک های طبیعی برای دفع آب اضافی بدن

دیورتیک های طبیعی: عصاره قاصدک

عصاره قاصدک، همچنین یک مکمل گیاهی محبوب است که اغلب برای اثرات دیورتیک آن در نظر گرفته شده است. این خاصیت دیورتیک بالقوه به دلیل پتاسیم بالا گیاه قاصدک است. خوردن غذاهای غنی از پتاسیم باعث می شود که کلیه های شما به سدیم و آب بیشتری برسند. این ممکن است چیز خوبی باشد زیرا اکثر رژیم های مدرن در سدیم و پتاسیم کم هستند که می تواند باعث حفظ مایعات شود. در تئوری، محتوای پتاسیم بالا از قاصدک به این معنی است که این مکمل می تواند به شما کمک کند آب اضافی ناشی از مصرف زیاد سدیم را از بین ببرید. با این حال، محتوای پتاسیم واقعی قاصدک ممکن است متفاوت باشد بنابراین ممکن است موثر باشد.

201702201712159321057 - بهترین دیورتیک های طبیعی برای دفع آب اضافی بدن

دیورتیک های طبیعی: گیاه دم اسب

این گیاه دارای سیلیکای زیادی است. سیلیکات حلالیت بالایی در اب دارند و به حالت کلوئیدی در می آیند.دم اسب در یک مقدار محدود می تواند به عنوان مدر مطرح باشد ، ولی به نظر نمی آید اثر مدری آن در ارتباط با اسید سیلیسیک باشد. ساپونین های آن هم نمی توانند باعث اثر مدری باشند ، زیرا که این دارو حاوی مقدار قابل ملاحظه ای از ساپونین ها نیست. به همین جهت اثر مدری بالقوه دم اسب باید به طور مناسبی ارزیابی شود. علاوه بر اثر مدری آن که به طور وسیعی مورد بحث است ، دم اسب یک محرک متابولیزم هم هست  که اثر مهم تری محسوب می شود. فایده عمده درمانی آن افزایش مقاومت بافت هم بند است. این مطلب که بافت هم بند در بیماری هایی روماتوئیدی مورد توجه و اهمیت می باشد ، شاید موثر بودن دم اسب را در این بیمارری و اثر مدری اش را تا حدی توجیه کند .

اسب - بهترین دیورتیک های طبیعی برای دفع آب اضافی بدن

دیورتیک های طبیعی: جعفری

جعفری نه تنها گیاهی است که به میزان زیادی به عنوان ادویه استفاده می شود ، بلکه یک گیاه دارویی مهم نیز هست. جعفری هم یک گیاه از خانوداه چتریان است که از زمان دور کشت و مصرف می شده و برگ و ریشه خشک شده آن مصرف دارویی دارند. جعفری یک دیورتیک قوی است و می تواند در همه افراد ، هنگامی که تحریک شدید و قوی ترشحات ادراری مورد نظر باشد ، تجویز شود. یک مورد آنوری کامل به خاطر مسمومیت از جیوه گزارش شده بعد از تجویز یک فنجان پر ، دم کرده جعفری کاملا درمان گردیده و این اثر دیورتیکی شدید جعفری را نشان می دهد. عرق جعفری هم از قدیم مورد توجه و استفاده بوده و میی تواند به صورت منفرد یا مخلوط با سایر دیورتیک ها مصرف گردد.

hamileler maydanoz yiyebilirmi gebelikte maydanozun faydalari 1466463216 - بهترین دیورتیک های طبیعی برای دفع آب اضافی بدن

دیورتیک های طبیعی: کنگرفرنگی

بیشترین فایده‌ی کنگرفرنگی یا همان آرتیشو در قند مخصوص آن یعنی «اینولین» می‌باشد. این قند باعث بیشتر شدن ادرار شده و به این ترتیب آب مازاد بدن را دفع می‌کند. از این گذشته کنگر فرنگی سرشار از پتاسیم می‌باشد و این ماده‌ی معدنی نیز باعث از بین بردن حالت پف‌کردگی می‌شود.

artichoke1 - بهترین دیورتیک های طبیعی برای دفع آب اضافی بدن

دیورتیک های طبیعی: زیره

زیره یک گیاه پرانرژی است که به عنوان مرغ دریایی یا زیره سبز شناخته می شود. این اغلب به عنوان یک ادویه در آشپزی به خصوص در غذاها مانند نان، کیک و دسر استفاده می شود. در طب سنتی، زیره نیز به عنوان یک دیورتیک استفاده می شود. یک مطالعه در موش های صحرایی نشان داد که عصاره زیره به فرم مایع به طور قابل توجهی تولید ادرار را بیش از 24 ساعت افزایش می دهد. با این حال، این تنها مطالعه در مورد اثرات دیورتیک زیره است قبل از اثبات اثرات دیورتیک، به ویژه در انسان، تحقیقات بسیار بیشتری نیاز است.

1396101205491434012948794 - بهترین دیورتیک های طبیعی برای دفع آب اضافی بدن

دیورتیک های طبیعی: آناناس

آناناس سرشار از پتاسیم بوده و ادرارآور است. به همین دلیل هم باعث کاهش حجم سلولیت می‌شود. از آنجایی که این میوه‌ی خوشمزه سرشار از فیبرهای نامحلول در آب است با تنبلی روده‌ها مقابله می‌کند. همین دلایل هم کافی است که این میوه حالت پف اعضای بدن را از بین ببرد.

AndroidOnlineNewsImage 1 - بهترین دیورتیک های طبیعی برای دفع آب اضافی بدن

دیورتیک های طبیعی: چای سبز و سیاه

هر دو چای سیاه و سبز حاوی کافئین هستند و می توانند به عنوان دیورتیک عمل کنند. در موش صحرایی، چای سیاه دارای اثرات مؤثر دیورتیک است. این به محتوای کافئین آن مربوط است. با این حال، همانطور که در مورد قهوه است شما می توانید به کافئین در چای تحمل پیدا کنید. این بدان معنی است که اثر دیورتیک فقط در افرادی که به طور منظم چای نمی نوشند رخ می دهد.

677702 172 - بهترین دیورتیک های طبیعی برای دفع آب اضافی بدن

دیورتیک های طبیعی: خیار

این روزها خیار شده است میوه ای برای تمام فصول. خیار سرشار از آب و پتاسیم است و در عوض سدیم خیلی کمی دارد. برای همین هم باعث دفع آب زاید و تمیزی کلیه ها می‌شود. خوشبختانه خیار کالری کمی دارد و اگر دغدغه‌ی تناسب اندام دارید هم می‌توانید با خیال راحت از این میوه استفاده کنید.

خیار 1 780x405 - بهترین دیورتیک های طبیعی برای دفع آب اضافی بدن

دیورتیک های طبیعی: سیاه دانه

سیاه دانه، ادرارآور بسیار مشهوری است و بسیار تجویز می‌شود. سیاه‌دانه حجم ادرار را افزایش و به دنبال آن سدیم و پتاسیم را کاهش می‌دهد. این دانه‌ها طعم فلفلی و تند قوی‌ای دارند و در هند و خاورمیانه بسیار پر استفاده‌اند. هم‌اکنون بر روی سیاه دانه مطالعاتی به عنوان درمان احتمالی فشار خون بالا در حال انجام است. دزهای بالای این دانه باعث آسیب کبدی می‌شود.

Nutritional Value of Black Seed - بهترین دیورتیک های طبیعی برای دفع آب اضافی بدن

دیورتیک های طبیعی: هندوانه

هندوانه سرشار از پتاسیم می‌باشد. این ماده‌ی معدنی به دفع آب زاید بدن کمک می‌کند. البته طالبی هم همین خاصیت را دارد. این میوه ها به راحتی تعادل بین سدیم و پتاسیم بدن را کنترل می‌کنند و به این ترتیب از بروز احتباس آب هم جلوگیری می‌شود.

Watermelon - بهترین دیورتیک های طبیعی برای دفع آب اضافی بدن

راه های دیگر برای کاهش احتباس مایع

استراتژی های دیگر نیز ممکن است به کاهش احتباس مایع کمک کنند.
این شامل:

  • ورزش: فعالیت بدنی می تواند به خلاص شدن از مایع اضافی با افزایش جریان خون به بافت ها و ایجاد عرق شما کمک کند.
  • مصرف مگنزیم خود را افزایش دهید: مگنزیم یک الکترولیت است که به تنظیم توازن مایع کمک می کند. مکمل مگنزیم برای کاهش میزان مایعات در زنان مبتلا به سندرم قبل از قاعدگی کمک می کند.
  • خوردن غذاهای غنی از پتاسیم: خوردن غذاهای غنی از پتاسیم می تواند تولید ادرار را افزایش دهد و سطوح سدیم را کاهش دهد و باعث کاهش مایع شود.
  • هیدراته شدن: بعضی ها فکر می کنند که کم آبی بدن می تواند خطر ابتلا به آب را افزایش دهد.
  • مصرف نمک پایین: یک رژیم غذایی با نمک زیاد می تواند باعث حفظ مایعات شود.

چه کسانی از دیورتیک ها استفاده می‌کنند؟

  • تورم بافت‌ها با جمع شدن مایعات در آن که به ادم معروف است می‌تواند با مصرف دیورتیک‌ها درمان شود.
  • مصرف دیورتیک‌ها می تواند برای افرادی با بیماری کلیوی که نمی‌توانند پتاسیم را فیلتر کنند مفید باشد.
  • دیورتیک‌ها همچنین می‌توانند میزان مواد دیگر موجود در بدن مثل منیزیم را تغییر دهند.
  • این برای ما بسیار مهم است که مواد معدنی مختلف مثل سدیم و پتاسیم و منیزیم همواره در سطح مناسبی باشند.
  • هنگام مصرف دیورتیک‌ها فعالیت کلیه‌ها و میزان فشار خون همواره باید کنترل شود

برای دریافت رژیم غذایی دکتر رویا خادمیان بر روی لینک زیر کلیک کنید 👇🏻👇🏻👇🏻

دریافت رژیم غذایی دکتر خادمیان

مطالب مرتبط …




درباره دکتر رویا خادمیان

مشاوره ژنتیک و پیشگیری از بیماری های ارثی و عقب ماندگی های ذهنی و جسمی - مراقبت پوست و مو - آموزش تغذیه و کنترل و درمان بیماران دیابتی - کنترل سلامت قبل از بارداری ، حین بارداری و بعد از زایمان - بهداشت باروری و پیشگیری و درمان بیماری های زنان - پیشگیری و درمان بیماری های داخلی - درمان پرتوکاران

Aparat Facebook Instagram Telegram

با ما در ارتباط باشید

آدرس مطب : مشهد – بلوار معلم – بین معلم 6 و 8 – پلاک 130 طبقه دوم تلفن مطب : 36076521-051 / 09154554253
logo-samandehi