۲۱ ماده غذایی مفید برای درمان و کاهش درد بیماران مبتلا به روماتیسم مفصلی

Rheumatoid Arthritis alamto - ۲۱ ماده غذایی مفید برای درمان و کاهش درد بیماران مبتلا به روماتیسم مفصلی

۲۱ ماده غذایی مفید برای درمان و کاهش درد بیماران مبتلا به روماتیسم مفصلی

روماتیسم از جمله اختلالات مفصلی است که موارد بسیاری در بروز آن دخیل هستند. عوامل بسیاری در تشدید علائم روماتیسم و وخیم تر شدن این بیماری دخیل هستند؛ همچنان که موارد بسیاری هم وجود دارند که موجب کاهش علائم این اختلال و حتی بهبود این بیماری می شوند. روش های نادرست مصرف مواد غذایی عاملی مهم در بروز روماتیسم است، نگهدارنده ها در غذاهای کارخانه ای و روغن های صنعتی مانع رسیدن ویتامین D خورشید به بدن می شوند و همین امر عاملی برای بیماری روماتیسم است.

رژیم غذایی مدیترانه ای می تواند به کاهش التهاب کمک کند. در یک مطالعه زنانی که مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان و دیگر مواد ضد التهابی از جمله میوه ها، سبزیجات و چربی های اشباع نشده از نوع موجود در روغن زیتون را خوردند در طول شش ماه بعد آنها نسبت به گروه شاهد کمتر درد مفاصل و خشکی صبحگاهی داشتند.

پیشنهاد می شود این مطلب را بخوانید تا با غذاهای کاهنده درد روماتیسم و مواد غذاییی که نباید مصرف کنید، آشنا شوید.

مطلب مرتبط: مواد غذایی ضد التهاب که به درمان التهاب در بدن کمک می کند

۱-سبزیجات

فلفل دلمه ای ،کاسنی فرنگی، تره فرنگی، خیار، بادمجان.کدو حلوایی، آرتیشو، کدو، هویج، تربچه؛ گوجه فرنگی، انواع کلم‌ها و … شامل خواص آنتی اکسیدانی زیادی اند. که برای مقابله با روماتیسم لازم و ضروری اند. دقت کنید که در شروع مصرف بهتر است. با گوجه فرنگی آغاز کنید. چون حاوی میزان بالایی لیکوپن، فلاوونوئید‌ها و برخی رنگدانه‌های کاروتنوئیدی است. که قدرت آنتی اکسیدانی زیادی دارند.سپس از گوجه فرنگی کلم‌ها از ارزش بالایی برخوردار هستند. چون سرشار از آنتی اکسیدآن‌هاو همچنین ترکیباتی به نام «گلوکوزینولات»‌ها هستند. که با مسدود کردن روند التهابی در مفاصل مانع از تخریب سلول‌های غضروف‌ها می‌شود. در حالت کلی زمانی که پای روماتیسم به میان می‌آید ارزش مصرف سبزیجات پررنگ‌تر می‌شود. چون این موادغذایی سرشار از آنتی اکسیدآن‌ها و در عین حال کم کالری هستند.

a87ff679a2f3e71d9181a67b7542122c 60 - ۲۱ ماده غذایی مفید برای درمان و کاهش درد بیماران مبتلا به روماتیسم مفصلی

۲-مغزها

مغزها و دانه های روغنی سرشار از کلسیم ، ویتامین E،پروتئین. فیبر،منیزیم، روی، و آلفالینولنیک اسید هستند. که همگی برای ساخته شدن مفاصل و استخوان ها ضروری هستند. مصرف انواع مغزها و دانه های روغنی (گردو، پسته، بادام، فندق، دانه کاج، تخمه آفتابگردان، تخمه کدو، تخمه هندوانه، کنجد، شاهدانه و …) به صورت خام و غیر بوداده ۴-۵ بار در هفته توصیه می شود.

۳-گیلاس

منخصصان می گویند مصرف گیلاس باعث کاهش حملات نقرس می شود. و علائم ناشی از آرتریت روماتوئید، مانند التهاب، درد، ورم و … را کاهش می دهد. زیرا آنتوسیانین موجود در گیلاس اثرات ضد التهابی دارد. آنتوسیانین در سایر سبزیجات و میوه های قرمز و بنفش مانند تمشک، آلبالو، بلوبری. زغال اخته، انگور قرمز، انگور سیاه، لبو، پوست بادمجان و … نیز وجود دارد.

۴-توت سیاه

توت سیاه، علاوه بر خوش طعم بودن سرشار از آنتی اکسیدان است و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. نتایج بررسی های اخیر نشان داده، افزایش آنتی اکسیدان های بدن به کاهش درد روماتیسم و التهاب مفاصل مبتلایان به آرتریت روماتوئید کمک می کند.

farhangnews 203593 564693 1463370139 - ۲۱ ماده غذایی مفید برای درمان و کاهش درد بیماران مبتلا به روماتیسم مفصلی

۵-ماهی

ماهی آب های سرد مانند هرینگ، ماکرل. سالمون و تن مملو از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند. اسیدهای چرب امگا ۳ به دلیل اثرات ضد التهابی باعث تسکین دردهای مفصلی در افراد مبتلا به روماتیسم مفصلی می شوند. در نتیجه مصرف روزانه و هفتگی منابع امگا ۳ برای این افراد توصیه می شود. برای همین منظور به افراد مبتلا به روماتیسم مفصلی ۳-۴ اونس (حدود ۹۰-۱۲۰ گرم) ماهی ۲ بار در هفته توصیه می شود.

مطلب مرتبط:  منابع امگا ۳ ؛ فهرستی از مواد غذایی سرشار از امگا ۳

۶-لبنیات

لبنیات کم چرب مانند شیر، پنیر، ماست. کشک و … سرشار از ویتامین D و کلسیم هستند. و هر دو برای استحکام استخوان ها ضروری می باشند. ویتامین D برای جذب کلسیم لازم است و سیستم ایمنی را بهبود می بخشد. اگر لبنیات به شما نمی سازد سایر منابع سرشار از کلسیم مانند سبزیجات برگ سبز را به فراوانی مصرف نمایید.

۷-گشنیز

این گیاه سبز جزء اصلی در غذاهای مختلف است. بعضی از مردم می گویند که گشنیز باعث می شود آرتریت روماتوئید آنها بهتر شود. محققان بر این باورند که گشنیز می تواند به تسکین علائم آرتریت روماتوئید کمک کند. گشنیز ورم و التهاب را به طور قابل توجهی کمتر می کند.

۸-جعفری

برای چاشنی یا تزئین در غذاها در همه جا استفاده می شود، جعفری دارای خواص ضد التهابی است. عصاره جعفری التهاب در دست ها را کاهش می دهد. مطالعات بیشتر بر جعفری هنوز ادامه دارد، اما این گیاه ممکن است به کاهش درد و خشکی مفاصل شما کمک کند.

petrushka 2 - ۲۱ ماده غذایی مفید برای درمان و کاهش درد بیماران مبتلا به روماتیسم مفصلی

۹-روغن زیتون فوق بکر

روغن زیتون فوق بکر باعث کاهش التهاب در بدن می شود. و از همان مکانیسمی پیروی می کند. که داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن و آسپرین عمل می کنند. زیرا روغن زیتون فوق بکر دارای ترکیبی به نام اولئوکانتال است، که آنزیم های ایجادکننده التهاب را بلوکه می کند. پیشنهاد می شود به جای سایر روغن ها در طول روز به میزان ۳ و نیم قاشق غذاخوری روغن زیتون به غذای خود بیفزایید. که حدود ۴۰۰ کالری می شود. در این صورت می توانید. یک قرص ایبوپروفن ۲۰۰ میلی گرمی را حذف کنید.

۱۰-آناناس

شگفت انگیزی آناناس به اندازه ی ساقه ی آن نیست، دلیل آن این است که ساقه حاوی بروملین، یک آنزیم گوارشی است که به کاهش التهاب در افراد مبتلا به آرتروز و آرتریت روماتوئید کمک می کند. از آنجایی که ساقه ی آن خوراکی نیست، بروملین به صورت مکمل در کپسول یا قرص وجود دارد. یک مطالعه نشان داده است که افرادی که کمتر از سه ماه درد خفیف زانو داشته اند پس از یک ماه از مصرف بروملین بهبود یافته اند. همیشه قبل از استفاده از هر مکمل به دلیل تداخل با داروهای تجویزی دیگر با دکتر خود صحبت کنید.

مصرف منظم آناناس 9 درد را درمان کنید - ۲۱ ماده غذایی مفید برای درمان و کاهش درد بیماران مبتلا به روماتیسم مفصلی

۱۱-بروکلی

بروکلی سرشار از ویتامین های K و C و ترکیبی به نام سولفورافان است. که روند ایجاد استئوآرتریت و آرتریت روماتوئید را کند می کند. و از بروز علائم آن پیشگیری می نماید. همچنین بروکلی دارای کلسیم است. که برای ساخت و استحکام استخوان لازم می باشد.

۱۲-روغن گردو

اسیدهای چرب امگا ۳ ضد التهاب بسیار قوی هستند، که در روغن سویا و روغن گردو به وفور یافت می شوند. و علاوه بر ضد التهاب بودن به کاهش بیماری های قلبی عروقی، دیابت و … کمک می کنند. روغن گردو ۱۰ برابر روغن زیتون امگا ۳ دارد.

walnuts oil 1 - ۲۱ ماده غذایی مفید برای درمان و کاهش درد بیماران مبتلا به روماتیسم مفصلی

۱۳-چای سبز

چای سبز سرشار از پلی فنل ها و آنتی اکسیدان است، التهاب را کاهش می دهد. و تخریب غضروف را کند می کند. ترکیبی به نام اپی گالوکاتچین ۳ گالات (EGCG) در چای سبز وجود دارد. و از تولید مولکول هایی که باعث تخریب مفاصل (در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید) می شوند. جلوگیری می کند. چای سبز نیز حاوی مقادیر کمی از ویتامین K است که می تواند با رقیق کننده های خون مقابله کند. که به همین دلیل مهم است که قبل از اضافه کردن آن به رژیم درمانی خود با دکتر صحبت کنید.

۱۴-مرکبات

تحقیقات نشان می دهد. مصرف روزانه مقادیر مناسبی از منابع ویتامین C مانند مرکبات (پرتقال، لیمو، نارنج، نارنگی، گریپ فروت و ….) از آرتریت های التهابی پیشگیری می کند. و باعث بهبود عملکرد مفاصل می شود.

۱۵-موز

موز سرشار از پتاسیم است و به انواع شیرینی، غذا، نوشیدنی ها و … افزوده می شود. پتاسیم و منیزیم موجود در این میوه، تراکم استخوان ها را افزایش داده و علایم و درد روماتیسم را کاهش می دهد.

۱۶-غلات کامل

غلات کامل باعث کاهش سطح پروتئین واکنشگر C در خون می شود. این پروتئین، نشانگر التهاب های مرتبط با بیماری قلبی، دیابت و آرتریت روماتوئید است. و در صورت مبتلا شدن فرد به هر یک از این بیماری ها این پروتئین در خون افزایش می یابد. مصرف غلات کامل (مانند نان سبوس دار، برنج قهوه ای و …) باعث کاهش التهاب .و در نتیجه کاهش این پروتئین در خون می شود.

ها - ۲۱ ماده غذایی مفید برای درمان و کاهش درد بیماران مبتلا به روماتیسم مفصلی

۱۷-حبوبات

حبوبات سرشار از فیبر هستند و باعث کاهش پروتئین واکنشگر C می شوند. همچنین حبوبات دارای منابع پروتئین برای سلامت ماهیچه ها می باشند. حبوبات سرشار از اسیدفولیک، منیزیم، آهن، روی، پتاسیم و … هستند. و برای سیستم قلبی عروقی و سیستم ایمنی مفید می باشند. مصرف حداقل دو الی سه بار در هفته از انواع حبوبات مانند لوبیا قرمز، لوبیا چشم بلبلی. لوبیاچیتی، لوبیا سفید، عدس، لپه، ماش، نخود و … توصیه می شود.

۱۸-سیر

مطالعات متعدد نشان می دهد. افرادی که به طور منظم از خانواده آلیوم مانند سیر، پیاز، پیازچه، تره فرنگی و… استفاده می کنند، کمتر دچار استئوآرتریت می شوند. دی آلیل دی سولفین که در سیر یافت می شود. آنزیم های آسیب زننده به غضروف را محدود می کند. و علائم آرتریت روماتوئید را بهبود می بخشد.

۱۹-سویا

سویا به علت دار بودن مقادیر فراوانی اسیدهای چرب امگا ۳ .برای افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید مناسب می باشد. سویا یک منبع پروتئینی کم چرب و پرفیبر است. که علاوه بر تأمین انواع اسیدهای آمینه مورد نیاز بدن. چربی کمی دارد و به عنوان یک پروتئین گیاهی پر ارزش شناخته می شود.

2831187 - ۲۱ ماده غذایی مفید برای درمان و کاهش درد بیماران مبتلا به روماتیسم مفصلی

۲۰-زردچوبه

زردچوبه در واقع از ریشه خانواده زنجبیل است که در بسیاری از غذاها برای رنگ و طعم استفاده می شود. زردچوبه حاوی کورکومین است که به کاهش التهاب در سطح سلولی کمک می کند. محققان می گویند که زردچوبه بی خطر و ضد التهاب است. توصیه می شود که حداقل دو تا سه بار در هفته از خردل یا زردچوبه استفاده شود.

۲۱-زنجبیل

زنجبیل مدت طولانی است که توانایی آن برای آرام کردن معده شناخته شده است. مانند زردچوبه، زنجبیل نیز حاوی موادی است که مانند داروهای ضد التهاب برای آرتریت روماتوئید کار می کند. محققان می گویند که عصاره ی زنجبیل قرمز خشک شده علایم آرتریت را بهبود می دهد. زنجبیل می تواند خون را رقیق کند بنابراین اگر شما در حال مصرف یک داروی رقیق کننده خون مثل کومادین (وارفارین) هستید، قبل از اضافه کردن زنجبیل با دکتر خود صحبت کنید.

ginger - ۲۱ ماده غذایی مفید برای درمان و کاهش درد بیماران مبتلا به روماتیسم مفصلی

همه ی رژیم غذایی ضد التهاب برای آرتریت روماتوئید را کنار هم قرار دهید. توجه کنید بیشتر به غذاهایی که می خورید – به ویژه آن هایی که التهاب را کاهش داده و تعداد زیادی آنتی اکسیدان دارند – ممکن است نشانه های آرتریت روماتوئید شما را تسکین دهد.

هر چند پژوهش ها محدود است و باید با مقیاس بزرگتر مطالعات انجام شود اما اکثر مردم می توانند این مواد را به رژیم غذایی خود را بدون هیچ گونه عوارض جانبی اضافه کنند. با این حال، اگر شما در حال مصرف دارو هستید برای اضافه کردن مکمل و یا تغییر رژیم غذایی خود با دکتر صحبت کنید.

برای بهره مندی از رژیم غذایی آنلاین دکتر رویا خادمیان می توانید از طریق لینک زیر ثبت نام کنید

برنامه غذایی آنلاین