دکتر رویا خادمیان

پزشک ، مشاور رژیم غذایی و ژنتیک

خواص انجیر برای درمان بیماری ها و سلامت بدن

60676 - خواص انجیر برای درمان بیماری ها و سلامت بدن

خواص انجیر برای درمان بیماری ها و سلامت بدن

انجیر به‌عنوان میوه‌ای که هم خوشمزه است و هم مغذی، قرن‌هاست که در سراسر جهان محبوب است. مطالعات اخیر درباره‌ی خواص انجیر نشان داده‌اند که انجیر در درمان بسیاری از مشکلات پزشکی، از دیابت گرفته تا اگزما، مفید است. بنابراین بهتر است انواع انجیر را به فهرست خریدتان اضافه کنید. همراه ما باشید، می‌خواهیم شما را با خواص انجیر برای سلامتی آشنا کنیم.

حقایق غذایی انجیر تازه در هر ۱۰۰ گرم

آب: ۷۹.۱۱ گرم
انرژی: ۷۴ کیلو کالری
کربوهیدرات‌ها: ۱۹.۱۸ گرم
پروتئین: ۰.۷۵ گرم
چربی کل: ۰.۳۰ گرم
کلسترول: ۰ میلی‌گرم
فیبر غذایی: ۲.۹ گرم
مجموع قندها: ۱۶.۲۶ گرم

ویتامین‌ها

فولات: ۶ میکروگرم
نیاسین: ۰.۴۰۰ میلی‌گرم
ریبوفلاوین: ۰.۰۵۰ میلی‌گرم
تیامین: ۰.۰۶۰
ویتامین آ: ۱۴۲ واحد بین‌المللی
ویتامین ب۶: ۰.۱۱۳ میکروگرم
ویتامین ث: ۲ میلی‌گرم
ویتامین ای: ۰.۱۱ میلی‌گرم
ویتامین کا: ۴.۷ میکروگرم

مواد معدنی

کلسیم: ۳۵ میلی‌گرم
آهن: ۰.۳۷ میلی‌گرم
منیزیم: ۱۷ میلی‌گرم
فسفر: ۱۴ میلی‌گرم
سدیم: ۱ میلی‌گرم
روی: ۰.۱۵ میلی‌گرم
پتاسیم: ۲۳۲ میلی‌گرم

 فواید و خواص انجیر :

1. بهبود سلامت گوارشی

انجیرها حاوی مقادیر قابل توجهی فیبر می باشند. در هر 1 فنجان این میوه شما 15 گرم فیبر دارید. توصیه می شود که مردان و زنانه در روز به ترتیب 38 و 25 گرم فیبر مصرف کنند. این ماده کمک می کند تا بی نظمی های دستگاه گوارش رفع شده و در نتیجه خبری از یبوست، کولیت زخمی، سرطان روده بزرگ، نارسایی مدفوع، هموروئید و سندروم روده تحریک پذیر نباشد.

bee88d9d 68f4 4164 9611 0ba410633c9b - خواص انجیر برای درمان بیماری ها و سلامت بدن

2. بهبود خواب شبانه روزی

انجیر حاوی مقدار زیاد منیزیم است که می تواند به بهبود خواب فردی کمک کند. منیزیم ماده ای است که مستقیما به بهبود کیفیت خواب، مدت زمان آن و آرامش بیشتر خواب کمک می کند. انجیر به علاوه سوخت و ساز بدن را بهبود داده و سبب کاهش اختلالات خواب ناشی از نارسایی های گوارشی می شود. مطالعات اخیر تاثیرات مکمل های منیزیم روی 46 بزرگسال را بررسی کرده است. شرکت کننده هایی که مکمل مصرف می کردند زمان خواب بیشتر و بازده بهتری در خواب شان داشتند. همچنین میزان و غلظت ملاتونین در خون آن ها بهبود یافت که سبب بهبود کیفت خواب شد.

بی خوابی بعد از ترک اعتیاد - خواص انجیر برای درمان بیماری ها و سلامت بدن

3. بهبود فشار خون

انجیر دارای مقدار زیادی پتاسیم و کمی سدیم است. این نسبت برای مدیریت فشار خون و بهبود کارایی قلب بسیار موثر است. با توجه به ادعای مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری کسانی که رژیم غذایی با سدیم کم و پتاسیم کمتری دارند، 50 درصد بیشتر از دیگران در معرض مرگ ناشی از حملات قلبی هستند.

4. درمان برونشیت

درمان برونشیت یکی دیگر از خواص انجیر است. با تهیه‌ی دمنوش می‌توانید از مواد شیمیایی موجود در برگ انجیر بهره‌مند شوید. دمنوش برگ انجیر برای تسکین بیماری‌های تنفسی مختلف مانند برونشیت تجویز می‌شود و به‌عنوان راهی برای پیشگیری و کاهش علائم آسم نیز به‌کار می‌رود.

5. ارتقا عملکرد کلیه ها

انجیر دارای مقدار زیادی پتاسیم است که برای تمیز کردن کلیه و دفع سموم از آن بسیار مفید می باشد. به علاوه غلظت اسید اوریک در خون را کاهش داده و سبب کاهش آسیب های وارده به کلیه می شود.

6. درمان کم خونی

همان طور که در فوق اشاره شد، انجیر منبع خوبی از آهن است. مقدار ایده‌آل سطح آهن بدن به پیشگیری از کم خونی کمک می‌کند. در غیر این صورت، کمبود آهن ممکن است به خطر ابتلا به کم خونی بینجامد. به علاوه، چنین گفته می‌شود که آهن در حمل هموگلوبین‌ها در بدن نقش مهمی ایفا می‌کنند. بنابراین، ممکن است برای برطرف کردن کم خونی به هیچ مکملی نیاز نداشته باشید، چرا که انجیر به عنوان درمانی طبیعی در دسترس است.

213 781x512 - خواص انجیر برای درمان بیماری ها و سلامت بدن

7.  کاهش خطر ابتلا به سرطان

از مزایای انجیر این است که حاوی مقادیر بالایی از فیبر غذایی پکتین هستند. تحقیقات منتشر شده اخیر در مجله ملی سرطان آمریکا نشان داده است که مصرف پکتین می تواند متاستاز خود به خودی سلول های آدنوکارسینومای پروستات را در موش ها مهار کند. قطعات پکتین با گلکتین 3 یک پروتئین می باشد که نقش مهمی در تمامی مراحل ابتلا به سرطان دارد.

8. درمان سرطان کولون

فیبر حرکات روده‌ را افزایش می‌دهد و بنابراین به افزایش حذف رادیکال های آزاد و سایر مواد سرطان‌زا به‌خصوص در کولون (روده‌ی بزرگ) کمک می‌کند.

9. دفاع آنتی اکسیدانی و تولید انرژی

یکی از خواص انجیر برای سلامتی، دارا بودن آنتی‌اکسیدان‌های مختلف است. ازآنجاکه اکسیداسیون تقریبا بر تمام دستگاه‌های بدن تأثیر می‌گذارد، آسیب ناشی از آن با بسیاری از بیماری‌ها، پیری و سرطان مرتبط دانسته شده است. انواع انجیر به‌عنوان یکی از خوراکی های سرشار از آنتی اکسیدان به پیشگیری از بروز این مشکلات کمک می‌کند. یک فنجان انجیر حاوی 38 درصد منگنز معدنی است که یک کوافکتور ضروری در برخی از آنزیم های مهم در تولید انرژی و دفاع آنتی اکسیدانی است. برای مثال برخی از آنزیم ها رادیکال های آزاد را در میتوکندری تولید می کنند که برای این روند نیاز به منگنز دارند.

10. انجیر و دیابت

تنها میوه‌ی انجیر نیستند که برای سلامتی مفید است. شواهد نشان می‌دهند که برگ‌ انجیر نیز به کنترل علائم دیابت کمک می‌کند. مطالعه‌ای درباره‌ی خواص انجیر که در سال ۲۰۱۶ روی موش‌ها انجام شد، نشان داد که فیکوسین – عصاره‌ی برگ‌ درخت انجیر – حساسیت به انسولین را بهبود می‌بخشد و دارای خواص ضددیابتی است. همچنین مطالعه‌ی دیگری در سال ۲۰۰۳ نشان داد که عصاره‌ی انجیر با متعادل کردن میزان ویتامین E و اسیدهای چرب خون در درمان دیابت نقش دارد. درباره‌ی اینکه آیا انجیرمی‌تواند ضمیمه‌ی مناسبی برای برنامه‌ی کلی کنترل دیابت شما باشد یا خیر، با پزشک‌تان صحبت کنید. به یاد داشته باشید که مصرف انجیر به هیچ‌وجه جایگزین مصرف غذاهای سالم، داروهای مربوط به کاهش قند خون و غیره نیست.

ab15b5d0 5394 46c2 a9a1 974fb0e6d478 - خواص انجیر برای درمان بیماری ها و سلامت بدن

11. انجیر برای گردش خون سالم

مس و آهن برای تولید سلول های جدید خونی موثر می باشد. یک فنجان انجیر به تنهایی شامل 17 درصد آهن مورد نیاز روزانه و 21 درصد مس می باشد. کمبود آهن یا مس منجر به کم خونی می شود.

12. درمان بیماری‌های مقاربتی

انجیرها به‌طور سنتی در شبه‌قاره‌ی هند و چند منطقه‌ی دیگر از جهان به‌عنوان مرهم و تسکین‌دهنده‌ی بیماری های مقاربتی به‌کار می‌روند. مصرف این میوه به‌صورت خوراکی یا موضعی باعث کاهش علائم بیماری‌های مقاربتی می‌شود، گرچه به تحقیقات بیشتری نیاز است تا مشخص شود که انجیرها دقیقا روی کدام علائم و کدام بیماری‌های مقاربتی تأثیر مثبت می‌گذارند.

13. درمان اختلال جنسی

قرن‌هاست که مصرف انجیر را برای درمان ناباروری، درمان ناتوانی جنسی مردان یا اختلال نعوظ و دیگر اختلالات جنسی توصیه می‌کنند. اثر این میوه در درمان اختلالات جنسی به بخش مهمی از اسطوره‌شناسی و فرهنگ آن مناطق تبدیل شده است و اغلب از انجیر به‌عنوان یک مکمل جنسی یا باروری قدرتمند یاد می‌شود. میزان اثرگذاری انجیر به‌عنوان داروی تقویت‌کننده‌ی جنسی، بحث‌برانگیز است. احتمالا مقدار زیاد ویتامین‌ها و مواد معدنی ارزشمند موجود در انجیر باعث افزایش ناگهانی انرژی و بنیه‌‌ی بدن است که مردم آن را با افزایش میل جنسی اشتباه می‌گیرند. به منظور تقویت توانایی‌ جنسی‌، ۲ تا ۳ عدد انجیر را به‌مدت یک شب در شیر خیس کنید و صبح روز بعد آنها را میل کنید.

14. تقویت استخوان‌ها

انجیرها غنی از کلسیم هستند. کلسیم یکی از مهم‌ترین مواد معدنی برای تقویت استخوان و کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان است. فسفر سرشار موجود در انجیر نیز به ساخت استخوان کمک می‌کند و درصورت بروز آسیب یا تخریب استخوان‌ها باعث رشد مجدد آنها می‌شود.

مطلب مرتبط: تقویت استخوان ها ؛ خوراکی های مفید برای استحکام استخوان‌های بدن 

image 30 760x400 - خواص انجیر برای درمان بیماری ها و سلامت بدن

15. پیشگیری از دفع کلسیم در ادرار

افرادی که مقدار زیادی سدیم از طریق رژیم غذایی‌شان دریافت می‌کنند، ممکن است به دفع کلسیم در ادرار دچار شوند. میزان بالای پتاسیم انجیر به جلوگیری از این وضعیت کمک و میزان ضایعات ادرار را تنظیم می‌کند. پتاسیم دفع کلسیم را به حداقل می‌رساند و درعین‌حال باعث خروج اسید اوریک و سایر سموم از بدن‌ می‌شود.

16. خواص انجیر برای پوست

در برخی سنت‌های طب عامیانه، انجیرها برای درمان انواع مشکلات پوستی مانند اگزما، لک‌وپیس (ویتیلیگو) و پسوریازیس به‌کار می‌روند. هرچند هیچ‌گونه مطالعات علمی و قطعی در این زمینه وجود ندارد اما شواهد و تحقیقات اولیه امیدوارکننده هستند. با توجه به مطالعه‌ای تطبیقی که در سال ۲۰۰۷ انجام شد، لاتکس (شیرابه) درخت انجیر در درمان زگیل‌ مؤثر است. در این مطالعه، ۲۵ نفر لاتکس درخت انجیر را به زگیل‌های یک سمت بدن‌شان مالیدند. انجیر منبع خوب ویتامین‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد معدنی مختلف است. بهبود سلامتی کلی بدن شما اغلب پوست‌تان را متعادل می‌کند و باعث گردش خون بهتر می‌شود. اگر احساس می‌کنید با خوردن تعداد بیشتری انجیر پوست‌تان بهتر شده است، این روند را ادامه بدهید.

و فواید انجیر 1 - خواص انجیر برای درمان بیماری ها و سلامت بدن

17. درمان بیماری‌های رایج

هزاران سال است که انجیرها برای درمان بیماری‌های رایج متعدد به‌کار می‌روند. بیش از ۴۰ بیماری مرتبط با دستگاه‌های گوارشی، غدد درون‌ریز،تناسلی و تنفسی با میوه‌ی انجیر، عصاره‌ و ترکیبات درخت آن درمان شده‌اند. مطالعات نشان داده‌اند که انجیرها در درمان کم‌خونی، سرطان، دیابت، جذام، بیماری های کبد، فلج، بیماری‌های پوستی، زخم معده، عفونت‌های دستگاه ادراری و گوارشی مؤثرند. درخت انجیر و میوه‌ی آن در ساخت داروهای جدید نیز لحاظ می‌شوند و محققان امیدوارند که همچنان مصارف دارویی جدیدی برای این گیاه پیدا کنند.

موارد احتیاط و مضرات انجیر

۱. از آن‌جا که زیاده‌روی در مصرف مفیدترین خوراکی‌ها هم برای‌ انسان مضر است، مصرف بیش از حد این میوه هم باعث اسهال می‌شود.

۲. به علاوه، انجیر خشک مملو از قند است و به صورت بالقوه می‌تواند باعث پوسیدگی دندان‌ها شود.

۳. هم‌چنین، افرادی هستند که به این میوه یا برخی از ترکیبات خاص موجود در آن حساسیت دارند؛ واکنش‌های آلرژیک این افراد می‌تواند بسیار ملایم یا بسیار شدید باشد. و به خاطر بسپارید، پیش از اقدام به هرگونه تغییر در رژیم غذایی، الگوهای رفتاری یا سبک زندگی حتما با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید.

۴. در آخر این‌که بهتر است از مصرف بیش از اندازه‌ی این میوه در یک یا دو هفته‌ی منتهی به عمل جراحی خودداری کنید، زیرا بعضی اوقات ممکن است باعث خونریزی در مجاری گوارشی برخی افراد شود.

برای بهرمندی از رژیم غذایی آنلاین دکتر رویا خادمیان بر روی لینک زیر کلیک کنید:

رژیم اینترنتی

مطالب مرتبط …




درباره دکتر رویا خادمیان

مشاوره ژنتیک و پیشگیری از بیماری های ارثی و عقب ماندگی های ذهنی و جسمی - مراقبت پوست و مو - آموزش تغذیه و کنترل و درمان بیماران دیابتی - کنترل سلامت قبل از بارداری ، حین بارداری و بعد از زایمان - بهداشت باروری و پیشگیری و درمان بیماری های زنان - پیشگیری و درمان بیماری های داخلی - درمان پرتوکاران

Aparat Facebook Instagram Telegram

با ما در ارتباط باشید

آدرس مطب : مشهد – بلوار معلم – بین معلم 6 و 8 – پلاک 130 طبقه دوم تلفن مطب : 36076521-051 / 09154554253
logo-samandehi