دکتر رویا خادمیان

پزشک ، مشاور رژیم غذایی و ژنتیک

مکمل‌های پس از زایمان ،ویتامین های مورد نیاز بدن پس از زایمان

90153832 H - مکمل‌های پس از زایمان ،ویتامین های مورد نیاز بدن پس از زایمان

مکمل‌های پس از زایمان ،ویتامین های مورد نیاز بدن پس از زایمان

بعد از زایمان، معمولاً پزشکتان در صورت لزوم برای شما مکمل‌های لازم را تجویز خواهد کرد، اما به‌طورکلی توصیه می‌شود مکمل‌های ویتامین‌ و آهن دوران بارداری را هنگام شیردهی و برای سه ماه اول پس از زایمان نیز ادامه دهید. این مکمل ها را حتما با تجویز پزشک مصرف کنید. این نکته را هم به یاد داشته باشید که مکمل‌ها هرگز جای یک رژیم غذایی متعادل را نمی‌گیرد. در این مطلب می‌توانید با برخی از مکمل‌های پس از زایمان آشنا شوید.

مکمل‌های پس از زایمان: آهن

بعد از زایمان بخصوص اگر عمل سزارین انجام داده باشید ممکن است ذخیره آهن بدنتان  کم یا حتی تمام شود. بنابراین تا سه ماه یا حتی بیشتر بعد از زایمان می توانید قرص های مولتی ویتامین مخصوص بعد از زایمان که از مولتی ویتامین های معمولی بیشتر آهن دارد مصرف کنید. سطح پایین آهن باعث احساس خستگی می شود. به علاوه، آنتی‌اکسیدان‌هایی مثل ویتامین A ،C و E عملکرد کلی مغز را بهتر می‌کند.

مطلب مرتبط: مواد غذایی سرشار از آهن و خوراکی هایی که جذب آهن را در بدن افزایش می دهند

مکمل‌های پس از زایمان: کلسیم

زنان اغلب در دوران شیردهی تراکم استخوانی خود را از دست می دهند. مادران شیرده باید روزانه 1000 میلی‌گرم کلسیم دریافت کنند تا از سلامت استخوان حمایت کرده و برای رشد کودک آن‌ها مناسب باشد.اگر در رژیم غذایی خود از غذاهای غنی از کلسیم مانند شیر و سایر محصولات لبنی، ماهی، غلات، حبوبات، آب‌میوه، برنج و نان را استفاده نمی کنید، احتمالاً به مکمل کلسیم نیاز دارید. اما باید توجه داشته باشید که مصرف کلسیم بیش از حد می‌تواند به سنگ کلیه، هیپرکلسمی و سندرم نارسایی کلیه منجر شود یا در جذب آهن، منیزیم، فسفر و روی در بدن تداخل ایجاد کند. دز مناسب مکمل کلسیم باید توسط پزشک تعیین شود، همچنین در مورد مصرف همزمان مکمل کلسیم  با یک مکمل ویتامین D نیز با پزشک مشورت کنید.

مطلب مرتبط: معرفی مواد غذایی سرشار از کلسیم

20171106115023 calcium absorption - مکمل‌های پس از زایمان ،ویتامین های مورد نیاز بدن پس از زایمان

مکمل‌های پس از زایمان: مکمل‌های روی

در دوران بارداری جذب روی در بدن کاهش می یابد بنابراین کسانی که به تازگی مادر شده‌اند اغلب کمبود روی دارند. عنصر روی برای پشتیبانی از دستگاه ایمنی بدن است و حفاظت از نوزاد در مقابل آسیب‌های رادیکال‌های آزاد بسیار ضروری است. همچنین مادرانی که از مکمل‌های روی  استفاده می‌کنند اغلب انرژی بیشتری دارند و نوزاد آن‌ها کمتر دچار قولنج یا کولیک های نوزادی می‌شوند. اگر به کودک شیر می‌دهید روزانه حداقل 18 میلی‌گرم روی نیاز دارید که می توانید این میزان را از طریق مکمل ویتامینی یا رژیم غذایی (تخم‌مرغ، گوشت، آرد و جو) دریافت کنید .

Untitled 1 15 - مکمل‌های پس از زایمان ،ویتامین های مورد نیاز بدن پس از زایمان

مکمل‌های پس از زایمان: ویتامین D

با توجه به شیوع کمبود ویتامین D بویژه در خانم ها می توان استفاده از ویتامین D بعد از زایمان را ضروری دانست. ویتامین D برای رشد استخوان و سلامت کلی بدن مهم است. این ویتامین همچنین به بدن در جذب کلسیم و پیشگیری از پوکی استخوان کمک می‌کند. قرار گرفتن در معرض نور خورشید به بدن کمک می‌کند تا ویتامین D تولید کند، اما بسیاری از زنان برای ساخت این ویتامین به اندازۀ کافی نور خورشید دریافت نمی‌کنند. بهتر است با تشخیص پزشکتان یک آزمایش خون بدهید و با تأیید او این مکمل را مصرف کنید.

مطلب مرتبط:  منابع غذایی سرشار از ویتامین D و تامین ویتامین D مورد نیاز بدن

مکمل‌های پس از زایمان: اسید فولیک (ویتامینB9 )

در دوران بارداری  به منظور جلوگیری از نواقص عصبی در جنین و رشد دستگاه عصبی نوزاد برای زنان اسید فولیک یا ویتامین B9 تجویز می‌شود. اما مادران شیرده نیز می‌توانند مصرف این ویتامین مهم را ادامه دهند تا آن را به کودک خود منتقل نمایند. فولیک اسید علائم افسردگی پس از زایمان را نیز تسکین می‌دهد. مادران شیرده بهتر است روزانه 500 میکروگرم فولیک اسید دریافت کنند.

مطلب مرتبط: منابع غذایی سرشار از اسید فولیک برای تامین نیاز بدن به فولات

1180294 515 - مکمل‌های پس از زایمان ،ویتامین های مورد نیاز بدن پس از زایمان

مکمل‌های پس از زایمان: ویتامین A

نیاز به ویتامین A در کسانی که به تازگی مادر شده‌اند 1300 میکروگرم در روز است. کمبود این ویتامین در زنان شیرده به این خاطر است که ویتامین از طریق شیرشان به نوزاد منتقل می شود. ویتامین A به سلامت پوست،  دندان، اسکلت و نرم شدن بافت‌ها کمک کرده و برای دید شما مفید است. بهتر است که بیشتر نیاز روزانه‌ی از طریق رژیم غذایی با خوردن هویج، سبزیجات، ماهی و گوشت تأمین شود. اما اگر متوجه شدید هنوز هم کمبود ویتامین A ‌دارید با نظر پزشک از قرص‌های مکمل استفاده کنید.

مطلب مرتبط:  مواد غذایی سرشار از ویتامین آ و چند توصیه برای دریافت ویتامین آ بیشتر

مکمل‌های پس از زایمان: اسیدهای چرب امگا3

برخی زنان پس از تولد نوزاد جدید از افسردگی پس از زایمان رنج می‌برند. میان کمبود اسیدهای چرب امگا3 و افسردگی پس از زایمان ارتباط وجود دارد. دوکوزاهگزانوئیک اسید یا DHA یکی از موثرترین اسیدهای چرب امگا3 است. DHA به تولید شیر کمک کرده و برای رشد مغز، چشم و سیستم عصبی مرکزی نوزاد مفید است.این ماده از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل می‌شود. روزانه 300 میلی‌گرم از امگا3 دریافت کنید. این اسید چرب مفید در ماهی و غذا های دریایی وجود دارد. اگر تمایلی به خوردن ماهی ندارید می توانید از مکمل امگا 3 استفاده کنید. برای مصرف دز مناسب این مکمل‌ها حتماً با پزشک خود مشورت کنید و بدون اجازۀ پزشک آنها را مصرف نکنید.

مطلب مرتبط: منابع امگا ۳ ؛ فهرستی از مواد غذایی سرشار از امگا ۳

Sources of omega 3 - مکمل‌های پس از زایمان ،ویتامین های مورد نیاز بدن پس از زایمان

برای دریافت رژیم غذایی آنلاین دکتر رویا خادمیان بر روی لینک زیر کلیک کنید

دریافت رژیم غذایی اینترنتی دکتر رویا خادمیان

مطالب مرتبط …




درباره دکتر رویا خادمیان

مشاوره ژنتیک و پیشگیری از بیماری های ارثی و عقب ماندگی های ذهنی و جسمی - مراقبت پوست و مو - آموزش تغذیه و کنترل و درمان بیماران دیابتی - کنترل سلامت قبل از بارداری ، حین بارداری و بعد از زایمان - بهداشت باروری و پیشگیری و درمان بیماری های زنان - پیشگیری و درمان بیماری های داخلی - درمان پرتوکاران

Aparat Facebook Instagram Telegram

با ما در ارتباط باشید

آدرس مطب : مشهد – بلوار معلم – بین معلم 6 و 8 – پلاک 130 طبقه دوم تلفن مطب : 36076521-051 / 09154554253
logo-samandehi