دکتر رویا خادمیان

پزشک ، مشاور رژیم غذایی و ژنتیک

مصرف سوسیس و کالباس سبب افزایش فشار خون می شود

1545638066 L5yT2 - مصرف سوسیس و کالباس سبب افزایش فشار خون می شود

مصرف سوسیس و کالباس سبب افزایش فشار خون می شود

افزایش فشار خون یکی از مهم‌ترین عوامل خطر زمینه‌ساز بیماریهای قلبی-عروقی می باشد که طی سال‌های اخیر شیوع آن افزایش چشمگیری داشته است به طوری که از هر 5 نفر یک نفر به فشار خون بالا مبتلاست. مواد غذایی به طور طبیعی حاوی فسفات هستند. همچنین فسفات به عنوان یک افزودنی در صنعت غذا مورد استفاده قرار می‌گیرد. امروزه افزایش مصرف غذاهای فرآوری شده نظیر سوسیس و کالباس منجر به افزایش میزان دریافت این ماده معدنی شده است. به طوریکه میزان دریافت آن بیش از مقادیر توصیه شده می باشد. بالا بودن میزان فسفات می‌تواند سبب رسوب در عروق خونی شود. بنابراین به افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیوی توصیه می‌شود میزان این ماده معدنی را در رژیم غذایی خود کاهش دهند. از سوی دیگر، در یک پژوهش جدید مشخص شده که افزایش دریافت فسفات از طریق رژیم غذایی احتمال بروز و یا حتی مرگ ناشی از آترواسکلروز یا بیماری قلبی – عروقی را در افراد سالم افزایش می‌دهد.

مطلب مرتبط: فهرستی از مواد غذایی که باعث کنترل فشار خون بالا می شود

16 1 - مصرف سوسیس و کالباس سبب افزایش فشار خون می شود

در این تحقیق ۲۰ فرد سالم شرکت کردند. نیمی از شرکت کنندگان به مدت ۱۱ هفته همراه با رژیم معمول خود فسفات سدیم را به شکل قرص دریافت کردند. این امر سبب افزایش میزان فسفات خون به بالاتر از حد میانگین شد. گروه دوم ماده‌ای دریافت کردند که با اتصال به فسفات از جذب آن جلوگیری می‌کرد. مقایسه این دو گروه نشان داد که افزایش دریافت فسفات به طور قابل توجهی فشارخون را در افراد سالم و جوان بالا می برد. همچنین سبب افزایش ضربان قلب نیز می‌شود.
محققان نشان دادند که افزایش دریافت فسفات، به خصوص افزایش میزان فسفات خون، سبب فعال شدن سیستم اعصاب سمپاتیک می‌شود. این امر سبب افزایش فعالیت قلب و فشارخون می گردد. البته این اثرات برگشت‌پذیر هسنتد. به طوریکه ۲ ماه پس از پایان مطالعه مقادیر به سطح طبیعی بازگشتند.

به منظور بهره مندی از رژیم غذایی آنلاین دکتر رویا خادمیان بر روی لینک زیر کلیک کنید:

دریافت رژیم غذایی 

مطالب مرتبط …




درباره دکتر رویا خادمیان

مشاوره ژنتیک و پیشگیری از بیماری های ارثی و عقب ماندگی های ذهنی و جسمی - مراقبت پوست و مو - آموزش تغذیه و کنترل و درمان بیماران دیابتی - کنترل سلامت قبل از بارداری ، حین بارداری و بعد از زایمان - بهداشت باروری و پیشگیری و درمان بیماری های زنان - پیشگیری و درمان بیماری های داخلی - درمان پرتوکاران

Aparat Facebook Instagram Telegram

با ما در ارتباط باشید

آدرس مطب : مشهد – بلوار معلم – بین معلم 6 و 8 – پلاک 130 طبقه دوم تلفن مطب : 36076521-051 / 09154554253
logo-samandehi