دکتر رویا خادمیان

پزشک ، مشاور رژیم غذایی و ژنتیک

علت یبوست: دلیل به وجود آمدن یبوست چیست؟

constipation treatment01 - علت یبوست: دلیل به وجود آمدن یبوست چیست؟

 

علت یبوست: دلیل به وجود آمدن یبوست چیست؟

اگر اجابت مزاج به کمتر از ۳ بار در هفته برسد یا مدفوع سفت و دفع آن مشکل باشد شما به یبوست مبتلا شده اید. در این مقاله شما را با ۱۲ علت یبوست آشنا خواهیم کرد.

۱۲ علت یبوست که باید بشناسید:

مصرف غذاهای چرب یا شیرین

مطالعات انجام شده در مورد علت یبوست نشان می دهد که مصرف غذاهای پرچرب مانند گوشت ها و لبنیات پرچرب و همچنین دسرها و نوشیدنی های شیرین می تواند در بروز این مشکل گوارشی نقش داشته باشند. در مقابل، غذاهای پرفیبر مانند سبزیجات و غلات کامل حرکات دستگاه گوارش را تنظیم و از بروز یبوست جلوگیری می کنند.

46 - علت یبوست: دلیل به وجود آمدن یبوست چیست؟

کمبود فیبر در رژیم غذایی

دستگاه گوارش نمی تواند فیبر موجود در رژیم غذایی را تجزیه کند. به همین دلیل فیبر سبب افزایش حجم مدفوع و جذب آب به داخل آن می شود. این امر حرکات دستگاه گوارش را تنظیم می کند. میوه ها، سبزیجات، حبوبات و غلات کامل سرشاراز فیبر هستند.

مطلب مرتبط: غذاهای غنی از فیبر برای پیشگیری از یبوست کودکان

بعضی داروها

علت یبوست ممکن است مصرف برخی داروها باشد که برای درمان اسپاسم عضلانی، تشنج، درد، بیماری های کلیوی و فشارخون بالا تجویز می شوند. مکمل های آهن نیز می توانند در بروز این مشکل گوارشی نقش داشته باشند. اگر مصرف داروها سبب یبوست طولانی مدت شد حتما با پزشک خود مشورت کنید. ممکن است پزشک بتواند با تغییر داروی مصرفی شما به درمان یبوست کمک کند.

استرس و اضطراب

استرس فشارخون و ضربان قلب را افزایش داده و سبب تعریق می شود. استرس و اضطراب با تاثیری که بر روی عضلات کنترل کننده حرکات دستگاه گوارش دارد ممکن است سبب یبوست شود. اگرچه همه افراد برخی اوقات به اضطراب مبتلا می شوند اما اگر این مشکل دائمی است و یا در زندگی روزمره شما اختلال ایجاد کرده با پزشک مشورت کنید.

Anxiety Constipation Cover 1 - علت یبوست: دلیل به وجود آمدن یبوست چیست؟

بارداری

زنان باردار بیش از سایر افراد در معرض ابتلا به یبوست قرار دارند. ورزش منظم، مصرف بیشتر مایعات و افزایش فیبر رژیم غذایی برای رفع این مشکل مفید است. اگر با توصیه های مذکور یبوست برطرف نشد حتما با پزشک خود مشورت کنید.

مطلب مرتبط: یبوست بارداری ، علت آن و توصیه هایی برای رفع یبوست در دوران بارداری

 سندرم روده تحریک پذیر (IBS)

سندرم روده تحریک پذیر با علائمی نظیر درد شکمی و نفخ مشخص می شود. مبتلایان به IBS گاهی اوقات به یبوست و گاهی به اسهال مبتلا می شوند. اصلاح رژیم غذایی و کنترل استرس می تواند در اغلب موارد به کنترل علائم IBS کمک کند. اما ممکن است در برخی شرایط به دارو درمانی نیاز باشد.

ابتلا به سایر بیماری ها مانند پارکینسون و …

بیماری هایی مانند پارکینسون، آسیب های نخاعی و آسیب های مغزی ممکن است سبب کاهش حرکات روده و بروز یبوست شوند. در مبتلایان به دیابت و بیماری های غده تیروئید نیز یبوست مشاهده می شود.

Parkinson MS - علت یبوست: دلیل به وجود آمدن یبوست چیست؟

نداشتن فعالیت بدنی

اگر حداقل ۳ روز در هفته هر روز ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی داشته باشید هم سلامت عمومی شما بهبود پیدا می کند و هم حرکات دستگاه گوارش تان تنظیم می شود. اگر به دلیل بیماری یا جراحی باید مدت طولانی در بستر استراحت کنید با پزشک در مورد داروهایی که می توانند به جلوگیری از یبوست یا درمان آن کمک کنند مشورت کنید.

دریافت ناکافی آب و مایعات

آب و سایر مایعات (بدون شکر) از بروز یبوست جلوگیری می کنند. مایعات مورد نیاز بدن با نوشیدن آب و غذاهای دارای آب مانند سوپ، میوه ها و سبزیجات تامین می شود.

افزایش سن

مطالعات انجام شده در مورد علت یبوست در سالمندان نشان می دهد که افزایش سن در بروز این مشکل نقش دارد. زیرا با افزایش سن میزان فعالیت بدنی کاهش میابد. برخی از سالمندان نیز به دلیل از دست دادن دندان ها مصرف غذاهای پرفیبر را کاهش می دهند. اصلاح سبک زندگی می تواند به رفع این مشکل در سالمندان کمک کند.

1569560628652 4846401 - علت یبوست: دلیل به وجود آمدن یبوست چیست؟

نادیده گرفتن نیاز به اجابت مزاج

اگر هنگامی که نیاز به اجابت مزاج دارید این حس را نادیده بگیرید بعد از مدتی به یبوست مبتلا می شوید.

استفاده بیش از حد از ملین ها

این داروها به حرکات دستگاه گوارش کمک کرده و سبب نرم شدن مدفوع می شوند. اما اگر بیش از حد و در طولانی مدت از این داروها استفاده شود حرکات طبیعی دستگاه گوارش مختل شده و فرد به یبوست مزمن مبتلا می شود. استفاده بیش از حد از شیاف نیز در طولانی مدت می تواند سبب آسیب روده شود. بنابراین، از مصرف خودسرانه آن خودداری کنید.

مطلب مرتبط: درمان یبوست : راه حل طبیعی برای درمان یبوست

چه زمانی باید به پزشک مراجعه شود؟

در اغلب موارد یبوست با اصلاح رژیم غذایی و اصلاح سبک زندگی درمان می شود. در موارد زیر لازم است به پزشک مراجعه شود:
• یبوست بیش از چند روز طول بکشد
• وجود خون در مدفوع
• درد شکمی شدید

به منظور بهره مندی از رژیم غذایی آنلاین دکتر رویا خادمیان بر روی لینک زیر کلیک کنید:

دریافت رژیم غذایی اینترنتی

مطالب مرتبط …




درباره دکتر رویا خادمیان

مشاوره ژنتیک و پیشگیری از بیماری های ارثی و عقب ماندگی های ذهنی و جسمی - مراقبت پوست و مو - آموزش تغذیه و کنترل و درمان بیماران دیابتی - کنترل سلامت قبل از بارداری ، حین بارداری و بعد از زایمان - بهداشت باروری و پیشگیری و درمان بیماری های زنان - پیشگیری و درمان بیماری های داخلی - درمان پرتوکاران

Aparat Facebook Instagram Telegram

با ما در ارتباط باشید

آدرس مطب : مشهد – بلوار معلم – بین معلم 6 و 8 – پلاک 130 طبقه دوم تلفن مطب : 36076521-051 / 09154554253
logo-samandehi