دکتر رویا خادمیان

پزشک ، مشاور رژیم غذایی و ژنتیک

تاثیر دریافت مکمل روغن ماهی در دوران بارداری بر رشد کودکان

cee396fc 1df3 11e8 ba26 4f9ea6a8f74e - تاثیر دریافت مکمل روغن ماهی در دوران بارداری بر رشد کودکان

تاثیر دریافت مکمل روغن ماهی در دوران بارداری بر رشد کودکان

تحقیقات انجام شده بر روی حیوانات نشان می‌دهد که مصرف مکمل روغن ماهی در دوران بارداری بر روی تکامل سلول‌های چربی موثر است. در انسان نیز مشخص شده که دریافت بالای روغن ماهی توسط زنان باردار با افزایش وزن هنگام تولد در ارتباط است. با این حال، اثر دریافت این مکمل بر کودک در سال‌های بعد از تولد مشخص نیست. به همین خاطر گروهی از محققان در دانمارک و انگلستان درصدد برآمدند اثر دریافت مکمل روغن ماهی در دوران بارداری را بر رشد و ترکیب بدن کودکان در سال‌های بعد از تولد مشخص نمایند.

مطلب مرتبط: ویتامین‌ها و مکمل های مورد نیاز در دوران بارداری

در این تحقیق بیش از ۷۰۰ زن شرکت کردند. از هفته ۲۴ بارداری تا یک هفته پس از زایمان گروهی از زنان روزانه روغن ماهی (اسید چرب بلند زنجیره و غیراشباع با چند پیوند دوگانه) مصرف کردند. در حالیکه به گروه کنترل روغن زیتون داده شد. قد، وزن و دور کمر کودکان از بدو تولد تا ۶ سالگی ۱۱ مرتبه اندازه‌گیری شد. ترکیب بدن نیز در ۳/۵ و ۶ سالگی تعیین گردید. نتایج این تحقیق نشان داد که دریافت مکمل روغن ماهی در دوران بارداری با افزایش توده بدون چربی و توده استخوانی در کودکان ۶ ساله در ارتباط است. این نتایج نشان می‌دهد که مکمل روغن ماهی محرک رشد است.

3 6 9 ALA EPA DHA - تاثیر دریافت مکمل روغن ماهی در دوران بارداری بر رشد کودکان

نتایج پژوهش های علمی دیگر نشان می‌دهد که مصرف روزانه یک قرص مکمل روغن ماهی در زنان باردار سبب کاهش احتمال ریسک تولد نوزاد نارس می شود.  در این بررسی مشخص شده است که قرص روغن ماهی به دلیل داشتن امگا 3 برای مادران و نوزادان مفید است. دانشمندان می‌گویند که هر قرص باید حاوی 500 تا 1000 میلی گرم اسیدهای چرب باشد.

در این پژوهش مشخص شد که مصرف روزانه مکمل روغن ماهی در دوران بارداری احتمال زایمان زودرس را تا 42 درصد کاهش می دهد. البته دانشمندان در مورد مصرف ماهی‌های خاص و مصرف ماهی‌های پرچرب هشدار می‌دهند چرا که نسبت آلاینده‌ها در این ماهی‌ها بالاتر است و مادر و نوزاد ممکن است در معرض مسمومیت با جیوه قرار ‌گیرند. در این یافته‌ها که نتیجه بررسی 70 پژوهش بوده است، اسیدهای چرب مصرفی موجود در ماهی‌های مانند قزل آلا باعث کاهش ریسک تولد نوزاد پیش از 37 هفته به میزان 11 روز می‌شود و خطر تولد در 34 هفتگی را نیز به میزان 42 درصد کاهش می‌دهد.

به منظور بهره مندی از رژیم غذایی آنلاین دکتر رویا خادمیان بر روی لینک زیر کلیک کنید:

ثبت نام دریافت رژیم غذایی

مطالب مرتبط …




درباره دکتر رویا خادمیان

مشاوره ژنتیک و پیشگیری از بیماری های ارثی و عقب ماندگی های ذهنی و جسمی - مراقبت پوست و مو - آموزش تغذیه و کنترل و درمان بیماران دیابتی - کنترل سلامت قبل از بارداری ، حین بارداری و بعد از زایمان - بهداشت باروری و پیشگیری و درمان بیماری های زنان - پیشگیری و درمان بیماری های داخلی - درمان پرتوکاران

Aparat Facebook Instagram Telegram

با ما در ارتباط باشید

آدرس مطب : مشهد – بلوار معلم – بین معلم 6 و 8 – پلاک 130 طبقه دوم تلفن مطب : 36076521-051 / 09154554253
logo-samandehi