دکتر رویا خادمیان

پزشک ، مشاور رژیم غذایی و ژنتیک

خواص اسفناج: 10 خاصیت اثبات شده اسفناج برای سلامتی

4bprc864e30b8417ttd 800C450 - خواص اسفناج: 10 خاصیت اثبات شده اسفناج برای سلامتی

خواص اسفناج: 10 خاصیت اثبات شده اسفناج برای سلامتی

اسفناج یک منبع سرشار از ویتامین‌ها است که به کاهش وزن و سلامت استخوان‌ها کمک کرده و خاصیت ضد سرطانی دارد. در ادامه بیشتر با خواص اسفناج آشنا می شوید.

اسفناج منبع فوق‌العاده‌ای از کاروتن، ویتامین C ، ویتامین K ، اسید فولیک، منیزیم، آهن، منگنز و ویتامین B۲ است. این سبزی همچنین منبع بسیار خوبی برای ویتامین‌هایی چون E، B۱ و B۶ به شمار می‌رود. مصرف اسفناج علاوه بر مواد مغذی فراوانی که به بدن می‌رساند، خواص متعدد دیگری نیز برای سلامتی دارد که از لحاظ علمی اثبات شده‌اند.

خواص اسفناج:

خواص اسفناج برای دیابتی ها

به گفته محققان، سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج دارای بالاترین غلظت آلفا لیپوئیک اسید هستند، آنتی‌اکسیدانی که نقش آن در کاهش قند خون به اثبات رسیده است. آلفا لیپوئیک اسید با از بین بردن رادیکال‌های آزاد به بیماران دیابتی مبتلا به نوروپاتی محیطی کمک می‌کند.

اسفناج و کاهش وزن

نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که ساختارهای غشا مانند موجود در اسفناج که به تیلاکوئیدها معروف هستند، میل به غذا را تا ۹۵ درصد کاهش می‌دهند. تیلاکوئیدها با تحریک ترشح هورمون‌های سیری، کنترل بهتر اشتها و تسریع فرآیند کاهش وزن را برای فرد به ارمغان می‌آورند.

خواص اسفناج برای چشم‌ها

اسفناج یکی از بهترین منابع غذایی دارای لوتئین است، که آن را به یک ماده خوراکی بسیار مهم برای تقویت بینایی و پیشگیری از بروز آب مروارید و دژنراسیون ماکولا تبدیل می‌کند. نتایج یک تحقیق انجام شده بر روی ۳۵۶ فرد مبتلا به دژنراسیون ماکولا نشان می‌دهد که مصرف مقادیر بالای اسفناج خطر ابتلا به این بیماری را تا حد قابل توجهی در فرد کاهش می‌دهد. نتایج یک تحقیق دیگر نیز نشان می‌دهد که اسفناج به دلیل برخورداری از ویتامین E و لوتئین خطر ابتلا به آب مروارید را به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌دهد.

09 reasons need popcorn in diet iron spinach Lecic - خواص اسفناج: 10 خاصیت اثبات شده اسفناج برای سلامتی

خاصیت ضدسرطانی اسفناج

به استناد نتایج مطالعات انجام شده، گنجاندن مقادیر زیادی از سبزیجات برگ سبز تیره چون اسفناج در رژیم غذایی، با کاهش خطر ابتلا به چندین نوع سرطان در ارتباط است. محققان در یک تحقیق اثبات کردند که مصرف اسفناج احتمال ابتلا به سرطان سینه را کاهش می‌دهد. نتایج یک مطالعه دیگر نیز نشان داده است که یکی از آنتی اکسیدان‌های موجود در اسفناج سبب کاهش سرعت پیشرفت سرطان پروستات در حیوانات و انسان می‌شود. مطالعات علمی دست کم ۱۳ ترکیب فلاونوئید مختلف موسوم به متیلن دی اکسی فلاونول گلوکورونید را در اسفناج شناسایی کرده‌اند که بعنوان عامل ضد سرطان عمل می‌کنند.

خواص اسفناج برای کاهش فشار خون

منیزیم موجود در اسفناج به کاهش فشار خون کمک می‌کند. خاصیت منیزیم در کاهش فشار خون در آزمایشات بالینی متعددی اثبات شده است. این ماده همچنین افراد را از مصرف داروهای ضد فشار که به کمبود منیزیم منجر می‌شوند، بی نیاز می‌کند.

اسفناج برای سلامت استخوان‌ها

کمبود ویتامین K خطر شکستگی استخوان را افزایش می‌دهد. اسفناج یک منبع سرشار از ویتامین K می باشد که نقش مهمی در متابولیسم استخوان و بهبود سلامت استخوان‌ها ایفا می‌کند.

The Health Benefits of Vitamin K Food Sources Deficiency Symptoms dailyhealthyfoodtips - خواص اسفناج: 10 خاصیت اثبات شده اسفناج برای سلامتی

اسفناج و جلوگیری از زوال عقل

طبق تحقیقات انجام شده، افزودن اسفناج یا سایر سبزیجات سبز برگ به رژیم غذایی می‌تواند به کند شدن روند افت شناختی که با بروز زوال عقل و آلزایمر ارتباط دارد، کمک کند. محققان ویتامین K موجود در اسفناج را با کاهش سرعت افت شناختی ارتباط داده‌اند. افزایش مصرف اسفناج به طور بالقوه می‌تواند از مغز در برابر زوال عقل و آلزایمر محافظت کند.

اسفناج و جلوگیری از بروز آسم

اسفناج یک منبع فوق‌العاده از بتاکاروتن است، آنتی اکسیدانی که می‌تواند به جلوگیری از بروز آسم ناشی از ورزش (آسم ورزشی) کمک کند.

اسفناج و کاهش کلسترول

ترکیب تیلاکوئید اسفناج کلسترول LDL را کاهش می‌دهد. آنتی اکسیدان لوتئین موجود در این سبزی دارای اثرات آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی قوی در بافت آئورت است که می‌تواند به کاهش کلسترول LDL کمک کند.

خواص اسفناج برای سلامت مو

ویتامین A موجود در اسفناج که به نام رتینول شناخته می‌شود، به تولید به اندازه چربی سر کمک می‌کند؛ این چربی از پوست کف سر ترشح می‌شود و موها را مرطوب نگه می‌دارد. همچنین با مصرف مقادیر مناسب از موادغذایی غنی از آهن مانند اسفناج می‌توان از ریزش مو جلوگیری کرد.

Beta Carotene Foods - خواص اسفناج: 10 خاصیت اثبات شده اسفناج برای سلامتی

اسفناج جز آن دسته از سبزیجاتی است که هزار و یک خاصیت مختلف برای بدن دارد و باید به سبد خانوار اضافه شود.

برای بهرمندی از رژیم غذایی آنلاین دکتر رویا خادمیان بر روی لینک زیر کلیک کنید:

دریافت رژیم غذایی اینترنتی دکتر رویا خادمیان

مطالب مرتبط …




درباره دکتر رویا خادمیان

مشاوره ژنتیک و پیشگیری از بیماری های ارثی و عقب ماندگی های ذهنی و جسمی - مراقبت پوست و مو - آموزش تغذیه و کنترل و درمان بیماران دیابتی - کنترل سلامت قبل از بارداری ، حین بارداری و بعد از زایمان - بهداشت باروری و پیشگیری و درمان بیماری های زنان - پیشگیری و درمان بیماری های داخلی - درمان پرتوکاران

Aparat Facebook Instagram Telegram

با ما در ارتباط باشید

آدرس مطب : مشهد – بلوار معلم – بین معلم 6 و 8 – پلاک 130 طبقه دوم تلفن مطب : 36076521-051 / 09154554253
logo-samandehi